Ole122 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Jeg har en del spørsmål angående leiing av leilighet. Jeg er da en vg3 elev, med oppsparte midler, som skal finne meg en grei leilighet i Stavanger. Har hørt rykter om at det er en veldig dyr plass å skaffe bolig på. Men jeg har et sterkt ønske om å bo der, uansett. Det jeg undrer mest på er hva jeg bør sikte på av priser, samt hvor mange kvadratmeter som er 'levelig'. jeg har et årsbudsjett på rundt 130 000-180 000, alt etter som jeg finner jobb. Trenger jeg å leie ut neste sommer? og sist men ikke minst, NÅR bør jeg finne leilighet. Endret 20. mars 2011 av Ojamt Lenke til kommentar
Teac Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 et tips er å sjekke ut SISbolig. Der finner du greie og helt nye leiligheter til en grei pris. Ellers kan du sjekke ut på finn.no Lenke til kommentar
Ole122 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 studentsamskipnaden er dessverre reservert til universitetsstudenter, jeg er derimot vg3 elev, så det er ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Ah. ok. Jeg antok at du var student siden du skrev at du var student i første innlegget ditt. Da er du en skoleelev med andre ord. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Prisene ligger på fra 3500 per måned u strøm og oppover.. 3500 er rimelig i byen iallfall! - vanlig at studentene bor i bofellesskap på ca 3-4 stk Tiden det er minst pågang er vel nå kan jeg tenke meg og framover mot eksamenstiden i mai, så blir det større etterspørsel igjen i august. Lenke til kommentar
Ole122 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Prisene ligger på fra 3500 per måned u strøm og oppover.. 3500 er rimelig i byen iallfall! - vanlig at studentene bor i bofellesskap på ca 3-4 stk Tiden det er minst pågang er vel nå kan jeg tenke meg og framover mot eksamenstiden i mai, så blir det større etterspørsel igjen i august. Ja, etter å ha sjekket så er flere leietagere uinteressert i å leie ut i høsttiden, og heller mer interessert i få den vekk med en gang. Bofelleskap er uaktuelt. Jeg har gått et år på internatskole, og noe lignende vil jeg ikke oppsøke igjen Endret 20. mars 2011 av Ojamt Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Antall kvadratmeter er vel strengt tatt alt etter hva du selv synes. Da jeg gikk VG3, (eller VK2 som det het den gangen) bodde jeg på 20 m2. Da bodde jeg riktignok relativt nær foreldrene mine, og var sjelden på hybelen i helgene. 1 året som student hadde jeg 45 m2, resten av studietida ca. 60 m2. (Nå har jeg 80, noe som strengt tatt er i meste laget for meg alene) Konklusjonen min etter å ha bodd på forskjellige steder, og i leiligheter av varierende størrelse er som følger: Antall m2 er ikke så viktig, dersom løsningene som er brukt er gode. Du trenger for eksempel ikke et soverom som er dobbelt så stort som senga di. Det holder at det er et klesskap der. Stua må ikke være gigantisk, kjøkkenet trenger ikke være separat, osv. Det jeg vil fram til her, er at i Stavanger, som er det nest dyreste stedet i landet å leie bolig (med mindre vi har passert Oslo nå), så er det viktig å presse så mye som mulig inn på så få kvadratmeter som mulig. Du må rett og slett finne ut av hva du har råd til å betale i mnd, og så ta deg en runde eller ti på finn.no og se hva som er å få tak i. Husk å sjekke hva som er inkludert i leieprisen. Noen steder er med strøm, internett og kabeltv, andre er ikke. Gidder du å bruke tid på buss eller tog hver dag, så går det an å finne noe utenfor sentrum, og spare penger på den måten. Håper du finner noe du blir fornøyd med Lenke til kommentar
Ole122 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Antall kvadratmeter er vel strengt tatt alt etter hva du selv synes. Da jeg gikk VG3, (eller VK2 som det het den gangen) bodde jeg på 20 m2. Da bodde jeg riktignok relativt nær foreldrene mine, og var sjelden på hybelen i helgene. 1 året som student hadde jeg 45 m2, resten av studietida ca. 60 m2. (Nå har jeg 80, noe som strengt tatt er i meste laget for meg alene) Konklusjonen min etter å ha bodd på forskjellige steder, og i leiligheter av varierende størrelse er som følger: Antall m2 er ikke så viktig, dersom løsningene som er brukt er gode. Du trenger for eksempel ikke et soverom som er dobbelt så stort som senga di. Det holder at det er et klesskap der. Stua må ikke være gigantisk, kjøkkenet trenger ikke være separat, osv. Det jeg vil fram til her, er at i Stavanger, som er det nest dyreste stedet i landet å leie bolig (med mindre vi har passert Oslo nå), så er det viktig å presse så mye som mulig inn på så få kvadratmeter som mulig. Du må rett og slett finne ut av hva du har råd til å betale i mnd, og så ta deg en runde eller ti på finn.no og se hva som er å få tak i. Husk å sjekke hva som er inkludert i leieprisen. Noen steder er med strøm, internett og kabeltv, andre er ikke. Gidder du å bruke tid på buss eller tog hver dag, så går det an å finne noe utenfor sentrum, og spare penger på den måten. Håper du finner noe du blir fornøyd med gode råd, jeg skal absolutt ta dette til etterretning. Og takk, håper nok det selv og Lenke til kommentar
svante Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hvilken skole går du på? Så lenge du ikke må bo i gangavstand til sentrum er det nok fullt mulig å få en egen leilighet innenfor ditt budsjett. Lenke til kommentar
Ole122 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Hvilken skole går du på? Så lenge du ikke må bo i gangavstand til sentrum er det nok fullt mulig å få en egen leilighet innenfor ditt budsjett. Jeg søkte på Hetland VGS som første valg. Det er et relativt attraktivt område rundt skolen, i hinna området. Uansett, så ser jeg ikke bort ifra å bo på de mindre attraktive områdene i stavanger. Endret 21. mars 2011 av Ojamt Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Bare så det er sagt, det er mye å spare på å slippe bil/kollektivtransport. Jeg kjøpte noe som i utgangspunktet var litt dyrt for meg, men har gangavstand til sentrum/jobb/butikker og har derfor strengt tatt ikke bruk for bil eller månedskort. Sparer sikkert 2-3000 på det i måneden. Til sammenligning bør det nevnes at renter, etter skatt, på tilsvarende hele boligkjøpet hadde vært på 4700kr/mnd. Det beste tidspunktet å se etter et sted å bo tipper jeg er et par uker etter semesteret er ferdig for høgskoler osv. Folk som er ferdig med å studere skal da gjerne flytte og finne seg noe nytt. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 300 kroner måneden med kolumbus busskort. Om det ikke blir 250 for de litt yngre - eller om det bare var området man kunne bruke kortet i som var større.?!? Selv sykler jeg året rundt! Lenke til kommentar
Ole122 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg konkluderer tråden, og regner den som løst. Takk for alle gode råd, har vært til stor hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå