Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med antideprissiva? Hvilken er best?


gerrardo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakket med legen min i dag, han ville jeg skulle prøve noe annet! Et preparat ved navn seroxat! Noen med erfaring på dette? Skal bli godt å få hentet dette i morgen! Men glemte å spørre han om det gjorde noe at jeg skal ut på byen i helga.. mener han sist gang sa at det ikke gjorde noe, men jeg skulle ta det rolig..

Lenke til kommentar

Hei.

Har nå gått 1 uke på seroxat. Det har vel ikke vært noe store problemer ennå, kanskje litt negativt tilbake fra efexor, men det kan skyldes starten, så velger å gi den en sjanse.. Men saken er at jeg de siste dagene har gått å grublet på om jeg skulle gå tilbake til efexor, 150mg på den virket fint, men når jeg kom opp i 225 ble jeg helt rar.. Så i dag etter en uke på seroxat, tok jeg 75 mg efexor.. Og dagen i dag har vært den beste på lenge!! Skyldes dette seroxat eller efexor da? Med tanke på hvordan jeg nå står på medisinene?

 

Setter veldig stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar

Hei på deg.

Jeg ville vel ikke egentlig blandet to slags medisiner selv om di gjør samme nytten uten å ha snakket med legen om det først altså.

Det kan jo være du blir dårlig eller noe av det? Jeg tørr ikke si det for sikkert,men hvis du har hatt en kjempe dag med det ville jeg sagt det til legen og hørt hva han sier.

 

Postet av anonym: d39150c55f1af1d8bcfbdc31281f0af5

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tusen takk for svar! : )

 

Ja, cipralexen fungerte nok godt, du tenker bare ikke over det, for det kommer så gradevis, men ble jo en helt annen person etter jeg startet på den, eller, etter et år eller noe på den, har jo bare blitt bedre.. Men vet ikke om jeg er bedre nå eller da jeg brukte cipralexen..

Som sagt så står jeg nå på efexor, men er bare noe som trekker meg tilbake til cipralexen.. Jeg vet ikke.. ;)

Med mindre du har det helt jævlig på Effexor (noe jeg ikke har inntrykk av), så ville jeg bare fortsatt og gitt det litt tid.

For min del så gikk alt til helvete når jeg gikk på Cipralex, og ville aldri anbefalt det til noen, men der ser man hvor forskjellig den virker på folk.

Lenke til kommentar

Antidepressiva kan etter min mening være en godt og bra hjelpemiddel mot depresjon og angst. Etter min mening (ukvalifisert) er det ikke løsningen i seg selv, men kan i en periode, kort eller lang, være et nyttig supliment til aktiv terapi med en flink terapeut, trening, og sosial trening / utvikling, og utvikling i livet ellers (utdanning/omskolering/arbeid/osv).

 

Trening har faktisk (ifølge min terapeut) en påviselig antidepressiv effekt i seg selv, ved at den tilføyer hjernen noen antidepressive stoffer (usikker på nøyaktig hvilke, mulig serotonin men det kan være feil). Stoffene som hjernen produserer når man trener, er også såkalte "intelligente" antidepressive stoffer, i motsetning til medisiner som er "uintelligente". Med det menes visstnok noe i den retning at antidepressive medisiner bare tilføyer hjernen stoffene, eller hjelper hjernen produsere/absorbere stoffene, men den eneste regulatoren er doseringsmengden, mens ved trening produserer kroppen/hjernen stoffene og/eller hjelper opptaket, mer intelligent ved at den selv regulerer mengde og hvor stoffene skal hjelpe, noe i den dur. Er ikke ekspert på dette, men det var noe i den retningen terapeuten min forklarte det, og det virker logisk når hun sa det.

 

Jeg har et inntrykk (mulig feilintrykk) av at mange ser ned på bruken av antidepressiva medisiner, fordi det er en falsk løsning, noe midlertidig, et slags dop, som ikke gjør noe med de underliggende årsakene. Selv om det etter min mening er noe riktig i det, mener jeg likevel at man ikke skal undervurdere hvor positivt antidepressiva kan være for folk, kan gi folk ork, tiltak, energi, dempe angst osv. osv. Kan være energi nok til å komme gjennom ting, og til å oppsøke hjelp. Så etter min mening er det et nyttig suplement for folk som sliter med de sykdommene.

 

Jeg har selv gått på cipralex i en del år, og er i det store og hele rimelig fornøyd med det preparatet. Men det er noen negative bivirkinger. I begynnelsen ble jeg kjempeaggressiv (hadde riktignok full kontroll hele tiden), men det gikk over etterhvert i det store og hele. Sosialt ble jeg litt mer uengasjert, fjern, likegyldig, og "tung". Tror det også er noe i det flere har sagt at man blir mer flat/stabil jevnt over, ikke lave daler og ikke høye oppturer.

Endret av jonemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Jeg var ute på fest i går, ble en del drikke.. I dag jeg ikke vært bra.. startet med sånn stikking i ansiktet midt på dagen.. Nå har jeg vondt øverst på magen, føler meg oppblåst, kastet opp og kvalm.. Skal jeg bare ta det med ro og ikke stresse med det, eller burde jeg komme meg til legevakten?..

Lenke til kommentar

Hei. Jeg var ute på fest i går, ble en del drikke.. I dag jeg ikke vært bra.. startet med sånn stikking i ansiktet midt på dagen.. Nå har jeg vondt øverst på magen, føler meg oppblåst, kastet opp og kvalm.. Skal jeg bare ta det med ro og ikke stresse med det, eller burde jeg komme meg til legevakten?..

 

Med unntak av stikking i ansiktet, høres det ut som en hard fyllesyke du har der. Var vitne til ei jente (på antideprissiva) som blacka ut helt tidlig på en fest, men som våkna til live når ambulansefolkene kom. Nå er ikke jeg noen lege, men tror du er utenfor fare siden du er edru.

Lenke til kommentar

Ja, nattesvette er en av bivirkningene du kan få av venlafaxin. Selv merket jeg ikke noe til det, men noe svimmelhet og kvalme i begynnelsen. Alt dette står det om i www.felleskatalogen.no. Du kan regne med at det vil gå over, men det betinger at du fortsetter å ta venlafaxin og ikke hopper fram og tilbake mellom forskjellige antidepressiva hele tiden. Da er sjansen større for at du bare får alle bivirkningene og liten antidepressiv effekt, for disse medisinene skal brukes over lang tid før du vet hvor godt det virker.

 

Når det gjelder alle disse rare symptomene du får, tror jeg det kommer mest av at du hele tiden kjenner så voldsomt etter. Om jeg tar meg fem minutter nå og bare kjenner etter hvordan det føles i fingeren, rompa, bakhodet, etc. så kan du banne på at jeg vil føle ett eller annet rart. Hvis du leter etter symptomer finner du dem garantert. Det er som å puste - hvis du fokuserer på din egen pust er det helt umulig å puste naturlig. Ekte symptomer trenger du ikke lete etter, de vil du merke helt av deg selv.

 

For å svare på om du burde ta det med ro og ikke stresse: ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...