Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med antideprissiva? Hvilken er best?


gerrardo

Anbefalte innlegg

Hei! Har gått på antidep medisiner nå i noen år, pga angst og tvang..

Har vært innom cipralex, zoloft og nå har jeg stått en mnd på efexor.

Jeg vet ikke helt om jeg er fornøyd med virkningen av denne, for må ofte ta vival på jobben for å klare å konsentrere meg.

 

Hadde satt stor pris på om noen som har erfaringer med en type antideprissiva vil dele det.

Skal til legen på onsdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har gått på antidep medisiner nå i noen år, pga angst og tvang..

Har vært innom cipralex, zoloft og nå har jeg stått en mnd på efexor.

Jeg vet ikke helt om jeg er fornøyd med virkningen av denne, for må ofte ta vival på jobben for å klare å konsentrere meg.

 

Hadde satt stor pris på om noen som har erfaringer med en type antideprissiva vil dele det.

Skal til legen på onsdag.

 

Har ingen personlig erfaring, men SSRI er regnet som førstevalg blandt medisiner for angst og tvang. Sertralin (Zoloft) er kanskje den minst egnede av dem for dette, citalopram (Cipramil) eller escitalopram (Cipralex) foretrekkes ofte. Selv om et SNRI som venlafaxin (Efexor) er regnet som et sterkere antidepressivum en SSRI preparatene har den nok ingen bedre effekt på angst eller tvang. Spørsmålet blir hvilket av medikamentene som har fungert best for deg. Antagelig vil ingen av medisinene ta bort angsten eller tvangen din helt, men kan fungere som en god støtte spesielt i kombinasjon med kognitiv adferdsterapi.

 

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! : )

 

Ja, cipralexen fungerte nok godt, du tenker bare ikke over det, for det kommer så gradevis, men ble jo en helt annen person etter jeg startet på den, eller, etter et år eller noe på den, har jo bare blitt bedre.. Men vet ikke om jeg er bedre nå eller da jeg brukte cipralexen..

Som sagt så står jeg nå på efexor, men er bare noe som trekker meg tilbake til cipralexen.. Jeg vet ikke.. ;)

Lenke til kommentar

Hei

Antidepressiva virker ved at de forandrer de kjemiske prosessene som skjer i hjernen din. Det er ulike typer medisiner mot depresjon, og disse virker på ulike stoffer og forskjellige prosesser i hjernen.

 

Angst og depresjon henger nøye sammen, og mange fagfolk sier at det er to sider av samme sak. Når du får hjelp for depresjonen, så letner som regel angsten også. Og motsatt, angstbehandling hjelper som regel på depresjon.

 

Mange av medisinene er gode og helt nødvendige ved tunge depresjoner, men de skal normalt ikke brukes ved milde og medium depresjoner, heller ikke på livskriser som sorg eller livets alminnelige motgang. Da er det psykologbehandling som blir anbefalt.

 

Mange depresjoner går over av seg selv etter noen måneder. Da trenger man ingen behandling. Hvis depresjonen ikke gir seg, eller den kommer tilbake, så bør du få behandling.

 

Medisinene er som en kur du må ta, slik legen har sagt og så lenge som legen har sagt det. Du skal ikke hoppe over medisin på gode dager og ta ekstra på tunge dager.

 

Det er en del personer som får bivirkninger av forskjellige slag, derfor er det viktig å trappe opp og trappe ned slik som legen har sagt.

 

Hvis du har andre psykiske plager i tillegg, som psykose eller personlighetsforstyrrelse, så kan du bli betydelig verre av noen av disse medisinene. Derfor er det viktig at legen vet om slike plager før du eventuelt starter opp med antidepressiv behandling.

 

Mvh

Dag

 

Ed: Typo

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Har brukt de medisinene du nevner (bruker Cipralex nå). Husk nå at ingen av de er noen vidunderkur og at det og selv ta tak må til. Trening, som en nevner over, tror jeg fungerer bedre enn medisinene for min del.

 

Hvorfor sluttet du med Cipralex hvis du følte du hadde god effekt av den? Effexor virker vel litt raskere hvis jeg husker rett, men er 1 måned nok til å vurdere effekten?

Lenke til kommentar

Mange av medisinene er gode og helt nødvendige ved tunge depresjoner, men de skal normalt ikke brukes ved milde og medium depresjoner, heller ikke på livskriser som sorg eller livets alminnelige motgang. Da er det psykologbehandling som blir anbefalt.

Skulle tro at legene vet hva de gjør når de deler dem ut ved milde/medium depresjoner. Det du sier der høres rart ut.

 

 

Har fått 10 mg Escitalopram, men tør ikke begynne å bruke det pga. bivirkninger jeg har lest om (svekket hukommelse, ekstrem tretthet). Vet ikke helt om jeg trenger det heller, føler meg ikke langt nede.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Personlig startet jeg med Cipramil i sin tid (lenge siden) og gikk over til Fontex (Prozac). Den subjektive følelsen var at Cipramil fjernet toppene (både de positive og de negative) og man gikk i en jevn døs av likegladhet. Ikke så heldig siden jeg hadde bestemt meg for å jobbe meg gjennom plagene. Fontex hevet bunnen for meg, gjorde meg mer tiltakslysten. Og med tiltakslysten så kom ork til å trosse plagene og kjempe mot dem.

 

Siden begge er SSRI-type medikamenter, har jeg ingen forklaring på at de virket så forskjellig. Men det var tydelig ikke bare for meg men for folk rundt meg. Men jeg tror at slike forskjeller er individuelle og personlige, andre menensker vil reagere anderledes på de samme medikamentene.

 

Siden har jeg blitt litt "religiøs" når det gjelder dette, og godtar ikke generiske substitutter når apotekene vil prakke på meg dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Mange av medisinene er gode og helt nødvendige ved tunge depresjoner, men de skal normalt ikke brukes ved milde og medium depresjoner, heller ikke på livskriser som sorg eller livets alminnelige motgang. Da er det psykologbehandling som blir anbefalt.

Skulle tro at legene vet hva de gjør når de deler dem ut ved milde/medium depresjoner. Det du sier der høres rart ut.

 

 

Har fått 10 mg Escitalopram, men tør ikke begynne å bruke det pga. bivirkninger jeg har lest om (svekket hukommelse, ekstrem tretthet). Vet ikke helt om jeg trenger det heller, føler meg ikke langt nede.

 

Helsedirektoratet kommer stadig med anbefalinger av behandling for ulike sykdommer i befolkningen. Disse anbefalingene kommer de frem til etter å ha forhørt seg med ledende fagfolk innen feltet.

 

Ved lette til moderate depresjoner skal man begynne med psykologbehandling og noe generelle råd, først hvis dette ikke fører frem kan man vurdere medisiner.

http://www.helsedirektoratet.no/psykisk/for_spesialisthelsetjenesten/nye_retningslinjer_om_depresjon__443794

 

Hva som er best for deg å gjøre må du drøfte med legen din, og så må du selv bestemme om du vil følge legens råd eller ikke.

 

Vanlige allmennleger kan mye, men ingen av dem har full kjennskap til hele det medisinske feltet. Derfor henviser de til spesialister for grundigere utredning og eventuell behandling.

 

Hilsen

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer sånn antidepresive medisiner? Jg sliter med helse angst, redd at noe feile meg pga difuse symtomer. Så kan antidepresiv hjelpe mg md d? Å liksom kordan hjelpe d mg? Kordan fungere en sånn medisin?

Ved helseangst ville jeg anbefalt å søke kognitiv terapi i stedet for å forsøke medisiner. Bedre mulighet for å bli helt bra.

 

Mange av medisinene er gode og helt nødvendige ved tunge depresjoner, men de skal normalt ikke brukes ved milde og medium depresjoner, heller ikke på livskriser som sorg eller livets alminnelige motgang. Da er det psykologbehandling som blir anbefalt.

Antidepressiva har omtrent samme effekt som placebo ved milde depresjoner, bortimot samme effekt som samtaleterapi ved moderate depresjoner og best effekt ved alvorlige depresjoner. De brukes nå absolutt ved moderate depresjoner, ellers enig med resten. (Vet vi har hatt en runde med dette før og det kan hende dette er spesielt for Oslo, men her er det ikke lett å få rask plass hos privatpraktiserende avtalespesialist -> og dermed blir det SSRI hos fastlegen).

 

Effexor virker vel litt raskere hvis jeg husker rett, men er 1 måned nok til å vurdere effekten?

Venlafaxin (Efexor) har bedre effekt enn SSRI (sannsynligvis) ved depresjoner, men ingen dokumentert bedre effekt på angst.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer sånn antidepresive medisiner? Jg sliter med helse angst, redd at noe feile meg pga difuse symtomer. Så kan antidepresiv hjelpe mg md d? Å liksom kordan hjelpe d mg? Kordan fungere en sånn medisin?

Ved helseangst ville jeg anbefalt å søke kognitiv terapi i stedet for å forsøke medisiner. Bedre mulighet for å bli helt bra.

 

Mange av medisinene er gode og helt nødvendige ved tunge depresjoner, men de skal normalt ikke brukes ved milde og medium depresjoner, heller ikke på livskriser som sorg eller livets alminnelige motgang. Da er det psykologbehandling som blir anbefalt.

Antidepressiva har omtrent samme effekt som placebo ved milde depresjoner, bortimot samme effekt som samtaleterapi ved moderate depresjoner og best effekt ved alvorlige depresjoner. De brukes nå absolutt ved moderate depresjoner, ellers enig med resten. (Vet vi har hatt en runde med dette før og det kan hende dette er spesielt for Oslo, men her er det ikke lett å få rask plass hos privatpraktiserende avtalespesialist -> og dermed blir det SSRI hos fastlegen).

 

Effexor virker vel litt raskere hvis jeg husker rett, men er 1 måned nok til å vurdere effekten?

Venlafaxin (Efexor) har bedre effekt enn SSRI (sannsynligvis) ved depresjoner, men ingen dokumentert bedre effekt på angst.

 

Jeg var i posten oppsatt på å formidle Helsedirektoratets anbefalinger, ikke hva som er vanlig praksis, eller hva jeg selv mener. Jeg er jo ikke lege, og vil helst ikke mene så mye om sånt.

 

Hvis det skulle være interesse for hva jeg tror, så mener jeg det skrives ut for mye medikamenter mot depresjon når pasienten ikke er tilstrekkelig deprimert, og at de for ofte gies for tilstander som de ikke er ment for og at det for ofte startes før legen har prøvd andre og mer effektive behandlingsformer.

 

Jeg tror mange deprimerte ikke blir diagnostisert hos legen, fordi almennlegen ikke forstår at det er depresjon, men mistolker pasientens ofte vage og ulne symptomer. Og at mange deprimerte da ikke får riktig behandling.

 

For å bøte på dette, må almennlegene bli finkere til å fange opp de 'ekte' depresjonene og gi disse pasientene behandling, og være litt mer avventende når det ikke er medikamentkrevende depresjon.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Ja, jeg husker jeg etter den første stunden på cipralex forvandlet meg helt når det gjaldt sosial angst! Turte å gå ut igjen! Men det som gjorde at jeg sluttet med dem var at det var en tanke som hang igjen: Jeg følte at jeg ikke kunne ta dem med mat, måtte være tom i magen og vente flere timer til jeg spiste, ellers var dagen ødelagt! Gikk derfor over til effexor/ venlafaxin krka, har gått på dette nå i noen mnd, men nå er formen helt jævlig.. ligger inne hele dagen, når jeg skal ut knyter det seg i magen, jeg svetter som en gris om natten, dynen er helt våt! Sa til legen min sist jeg var hos han, han sa bare at jeg sa det hadde blitt bedre etter en liten stund, så kanskje det ikke var tablettene.. Jeg orker ikke dette mere! Jeg orker ikke venlafaxin som for meg er kun et DEPRISIVA, som sikkert funker for noen.. men for meg funker det ikke, sover og svetter som en gris i tillegg.. Skal jeg bare gi opp medikamentene og leve som en taper som ikke har noe sossialt liv, eller finnes det andre medikamenter som faktisk kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Du må si det som det er rett ut til legen uten å legge bånd på deg selv,det tror jeg fungerer best. Også må du få noe som fungerer for deg. Har du prøvd Cipramil? Det skal vist være i samme bane som Cipralex,men jeg tror ikke det er den samme virkningen.

Jeg hadde problemer med og gå inn på fulle busser og også holdt meg inne hele tiden når jeg gikk på det,men når jeg fikk Cipralex hjalp det meg å jeg begynte å bevege meg ut igjen. Nå 6 år etter på går jeg ikke på noe!

 

Postet av anonym: d39150c55f1af1d8bcfbdc31281f0af5

Lenke til kommentar

Jeg orker hvertfall ikke en dag til på denne venlafaxin tabletten..

Og ikke mere cipralex.. Kanskje zoloft kan hjelpe?

Husker jeg gikk på det når jeg var sånn 14år gammel mot tvangstanker, det tok da bort så å si alt tror jeg! Er i dag 20.. så kanskje det kan hjelpe?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...