Uncle Scrooge Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Ut fra det du skriver antar jeg at du ikke har mye peiling på dette med trening/kosthold og hvordan det påvirker kroppen. Så du kan egentlig bare hoppe over de to foregående sidene, da det er for "avanserte" trenere. Om du er der jeg var for 5 år siden så burde du gjøre dette: - Begynn å jogge. Om jeg gjetter rett, er dette noe du ikke gjør. Det skal ikke mye til. Ta på deg skoene, finn et behagelig tempo, og løp en vei til du blri sliten, så løper du hjem igjen. finn en favorittløype (jeg liker å løpe i skogen) og da merker du fort at "den lange bakken" blir lettere og lettere for hver uke. Vil bare si at jogging ikke nødvendigvis er en god ide. Det er mange som hater jogging, blant annet meg, og da er ikke jogging særlig smart. Du kan prøve andre måter å forbrenne mer på, f.eks. fotball, sykling, ski, svømming osv. Evt. gå en tur i raskt tempo. Jogging er veldig oppskrytt når det kommer til vektnedgang. En person på 80Kg som jogger rolig (10km/t) i en time forbrenner rundt 600 kalorier. Når jeg (som hater jogging) har vært ute å jogget fører det bare til at jeg får god samvittighet og spiser noe ekstra i tillegg. Så da får det null utslag for vektnedgang (er såklart bra for å trene hjertet) og bidrar kun til dårlig motivasjon. Jeg kan godt leve resten av livet med 1800 kalorier mindre i uka, men jeg kan absolutt ikke leve resten av livet med 3 joggeturer i uka. - Er du glad i god/mye mat, så må du jogge mer. Vektforandring = energi inn - energi ut. Du kan spise så mye du vil, men da må du øke energiforbruket ditt. Eventuellt spise mindre, og jogge mindre. Dietter hjelper, men er overhode ikke nødvendig. Fremgangen din sitter i hodet, ikke magen. Trener du styrke, så kan du ta en shake med proteinpulver etter trening. Eller benytte andre måter å forbrenne mer kalorier på, f.eks. sitte å se på tv framfor å ligge. Gå til jobben framfor bil osv. osv. Gjør det som gir best resultat for minst offer. Men det er sant som Zepticon sier at det er kun kalorier inn - kalorier ut som gir resultatet. Det er opp til deg selv hvordan du utfører dette. Ang. diett er jeg generelt mot dette, da det er en kortvarig nedgang, for deretter å gå rett opp igjen. Endring av livsstil er det som gjelder (selv om en diett kan være lurt for store vekttap i starten, men ikke fall tilbake i samme mønsteret igjen etterpå). På den måten du skriver om proteinshake her høres det ut som en mirakelkur. Det er kun "nødvendig" hvis du ikke klarer å få i deg nok protein i kosten ellers, eller hvis du vil gjøre det enklere å få i seg. En boks tunfisk, eller en liter melk gjør samme nytten (og er på mange måter bedre. - Ikke forvent resultater som "flat mage på 2 uker". Det er bullshit. Kansje om to måneder. Vei deg før du starter og ta bilder av deg selv (legg dem på dataen, ikke mobilen ) og vei deg igjen annenhver uke. Enig! - Skaff deg kort på et treningsstudio. Gjerne ett som _ikke_ er med i de store kjedene. Det er hyggeligere å trene når det er de samme fjesa du ser hver gang imo, og du slipper alle "trend trenerne", som ikke veit hva dem holder på med. Enig! Det går dog ann å trene øvelser med kroppsvekt ute eller hjemme hvis du ikke har muligheter, men treningsstudo er enklest. - Treng vekter med program fra RYP eller Stronglifts 5x5. Enig, vil personlig anbefale stronglifts, veldig godt program! 1 Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg vil anbefale starting strength, all den du får like mye ut av det (om ikke mer, høyere intensitet og du vil kunne ha lineær progresjon lenger) og i tillegg slipper unna med 45 arbeidssettsrepetisjoner i uka, kontra 75 på SL. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Vil bare si at jogging ikke nødvendigvis er en god ide. Det er mange som hater jogging, blant annet meg, og da er ikke jogging særlig smart. Du kan prøve andre måter å forbrenne mer på, f.eks. fotball, sykling, ski, svømming osv. Evt. gå en tur i raskt tempo. Jogging er veldig oppskrytt når det kommer til vektnedgang. En person på 80Kg som jogger rolig (10km/t) i en time forbrenner rundt 600 kalorier. Når jeg (som hater jogging) har vært ute å jogget fører det bare til at jeg får god samvittighet og spiser noe ekstra i tillegg. Så da får det null utslag for vektnedgang (er såklart bra for å trene hjertet) og bidrar kun til dårlig motivasjon. Jeg kan godt leve resten av livet med 1800 kalorier mindre i uka, men jeg kan absolutt ikke leve resten av livet med 3 joggeturer i uka. Anbefaler jogging fordi det ikke krever noe utstyr utover det de fleste har allerede, et par joggesko koster 300kr på XXL liksom. Sykkel blir fote dyrt, samme med svømming. Men selvfølgelig er all former for fysisk aktivitet like bra. Eller benytte andre måter å forbrenne mer kalorier på, f.eks. sitte å se på tv framfor å ligge. Gå til jobben framfor bil osv. osv. Gjør det som gir best resultat for minst offer. Men det er sant som Zepticon sier at det er kun kalorier inn - kalorier ut som gir resultatet. Det er opp til deg selv hvordan du utfører dette. Ang. diett er jeg generelt mot dette, da det er en kortvarig nedgang, for deretter å gå rett opp igjen. Endring av livsstil er det som gjelder (selv om en diett kan være lurt for store vekttap i starten, men ikke fall tilbake i samme mønsteret igjen etterpå). På den måten du skriver om proteinshake her høres det ut som en mirakelkur. Det er kun "nødvendig" hvis du ikke klarer å få i deg nok protein i kosten ellers, eller hvis du vil gjøre det enklere å få i seg. En boks tunfisk, eller en liter melk gjør samme nytten (og er på mange måter bedre.) Det er ingen mirakelkur, slikt finnes ikke (bortsett fra steroider, der det er et mirakel om du kommer ut fra den utens kader). Men det blir en del av treningsritualet å ta seg en shake med H-melk og proteinpulver etter hver trening, da blir du mett og får tilstrekkelig med proteiner, og forholdsvis like carbs. Lenke til kommentar
kajraymond Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 fungerte for meg å ta side-sit-ups. strammer opp veldig nærme sidefleske så de hjelper uansett om de ikkje er direkte på sidefleske du trener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå