Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter og tenker på å anskaffe meg et mini ITX system. For det første er jeg litt usikker på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe. Har skjønt det slik at det følger med prosessor. Men, hvilken RAM burde jeg kjøpe? Er ute etter 512 Mb RAM. Eller er dette overkill på et slikt system dersom man skal kjøre xp? Tilslutt så trenger man en strømforsyning. Hvor mange watt må man minimum ha? Har i hvertfall tenkt til å ha et par katoder... Harddisk er jo en smal sak; en hvilken som helst 80 gig tenker jeg skulle være bra. DVD-spiller og en brenner og systemet burde være komplett?

 

Hørte jeg case mod? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om hva den skal brukes til, men kjøp så stort som du har råd til. Det samme gjelder ram. Dette gjelder spesielt hvis du skal bruke XP til os, det sluker ram. Vedr. psu, så gjelder det samme her, jo mere du skal ha i maskinen, jo tøffere den jobber, mere strøm går det. Ville ikke under noen omstendigheter hatt mindre enn 200w.

Lenke til kommentar

hadde tenkt til å slenge pc'en inn i en liten koffort, slik at den kan tas med over alt. tenkte at det bare skulle være en genrell maskin for litt kontorapplikasjoner og visning av film. så dersom jeg skal ha xp burde jeg egentlig gå for 512 Mb ram? hmmm... tenkte meg det ja. når det kommer til psu, så burde jeg kanskje ha omtrent 250W dersom jeg skal ha et par katoder oxo?

Lenke til kommentar

Vil helt klart råde deg til å kjøpe VIA EPIA-M mini-ITX C3-Nehemiah 1000MHz. Det er det nyeste og desidert kjappeste ITX kortet. Her benyttes bla. DDR-DIMM RAM, pluss at du får USB 2.0 og Firewire. Dessuten er det støtte for floppy, noe det ikke var på de gamle.

Jeg har selv dette kortet og må si meg meget fornøyd, det genererer i tilleg mindre støy en de forige. Jeg kan foreksempel kjøre selv de mest stressende DVD sekvenser og all type DIVX helt uten problemer, disse hakket fryktelig på det gamle kortet.

 

Her er link til produktet hos Databutikken.com http://www.databutikken.com/no/default.php...Id=VIAEPIAM1K-N de tar 1600kr for det.

 

Jeg har endel erfaringer med disse kortene nå, så bare spør hvis det er noe mer!

 

Lykke til!

 

ps: legger ut opdaterte bilder av mitt nyeste ITX prosjekt straks! :smile:

Lenke til kommentar

uten å være helt skråsikker i min sak, mener jeg å huske at det ikke skal være særlig forskjell på de to øverste hovedkortene. cpu er integrert på hovedkortet, sammen med kjøleribbe, lydkort, grafikk-kort, og alt det andre. det eneste du trenger, er minne og harddisk. 256-512mb holder i lange baner til xp.

 

videre høres det ikke ut som om du har tenkt å utnytte det faktum at det er et skrekkelig lite hovedkort. de gjør seg best i spesial-lagde, knøttsmå kabinett, med en tilhørende knøttliten powersupply (55w eller så). disse har plass til en harddisk og en optisk enhet beregnet for laptop'er. du har da en komplett maskin på størrelse med en overdimensjonert spill-kartong.

 

videre må jeg også si at mini-itx ikke kan bli en fullverdig maskin, spesielt ikke når det gjelder gaming. vanlig desktop-bruk, surfing, avspilling av filmer og denslags fungerer helt greit, og eldre spill kan også funke.. men ikke noe mer enn det. et gf4mx-basert pci-skjermkort kan hjelpe litt, men ikke mye. skal du spille, kjøp heller et m-atx-hovedkort og et agp-kort.

 

hvis du skal ha den i et vanlig kabinett med diverse optiske enheter og katoder, er en 250-300w psu mer enn nok.

Lenke til kommentar

veeel... har kikket på www.mini-itx.com . Kommer nok til å finne på noe. Og lite blir det. Tror ikke spille er noe jeg primært vil benytte denne maskinen til. Mye mer sannsynelig at jeg skaffer en liten nettverkskabel og overfører masse filmer til den, slik at jeg kan se disse i stuen. (det er digg å se på pc'en, men 19" skjerm kan bli litt lite av og til...) takk for gode svar forresten :woot:

Lenke til kommentar
veeel... har kikket på www.mini-itx.com . Kommer nok til å finne på noe. Og lite blir det. Tror ikke spille er noe jeg primært vil benytte denne maskinen til. Mye mer sannsynelig at jeg skaffer en liten nettverkskabel og overfører masse filmer til den, slik at jeg kan se disse i stuen. (det er digg å se på pc'en, men 19" skjerm kan bli litt lite av og til...) takk for gode svar forresten :woot:

 

hvis det er en mediaboks du skal ha, så vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en xbox, chippe den, og sette i en 120gb harddisk. koster vel 3000,- totalt, og da får du en helt fantastisk mediabox (sjekk ut xbox media player) i tillegg til en ypperlig spill-konsoll (med to originale spill, attpåtil).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...