Gå til innhold

Råd til valg av utdannelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har så og si bestemt meg for å starte med en utdannelse til høsten.

Problemet mitt er at jeg ikke har fletta av peiling på hva jeg vil gjøre, men etter et friår i fulltidsjobb (1991-modell) føler jeg det er på tide å komme seg på skolen igjen.

Med fare for å virke blærete har jeg et luksusproblem. Interesser og kunnskap dekker flere felter, og det er vanskelig å bestemme seg for hva jeg vil gjøre.

På den ene side er jeg veldig interessert i samfunn og politikk. Gikk ut av Vgs (studiespess) med toppkarakter i alle samfunnsfaglige fag. Jeg leser aviser og liker å følge med.

På den annen side har jeg jobbet som selger i 2 år nå, og har vært stort sett den beste selgeren i min avdeling, helt siden jeg startet. Salg, psykologi, reklame, markedsføring og ledelse er veldig interessante fagfelt.

Her har jeg altså interesser og kunnskaper innenfor 2 helt forskjellige områder, og jeg har ikke peiling på hva jeg vil velge som yrkesvei.

Jeg heller mest mot kommersdelen (salg osv), men er faen ikke sikker. Dessuten kan en jo argumentere med at det er billigere å prøve seg ut på UIO enn det er på BI, der de skal ha 60k i året.

Har altså ikke fletta av peiling på hva jeg vil gjøre, og med 25 dager til søknadsfrist begynner det å haste. Noen som har noen innspill eller tanker til meg, som kan hjelpe meg på vei?

Takk :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har så og si bestemt meg for å starte med en utdannelse til høsten.

Problemet mitt er at jeg ikke har fletta av peiling på hva jeg vil gjøre, men etter et friår i fulltidsjobb (1991-modell) føler jeg det er på tide å komme seg på skolen igjen.

Med fare for å virke blærete har jeg et luksusproblem. Interesser og kunnskap dekker flere felter, og det er vanskelig å bestemme seg for hva jeg vil gjøre.

På den ene side er jeg veldig interessert i samfunn og politikk. Gikk ut av Vgs (studiespess) med toppkarakter i alle samfunnsfaglige fag. Jeg leser aviser og liker å følge med.

På den annen side har jeg jobbet som selger i 2 år nå, og har vært stort sett den beste selgeren i min avdeling, helt siden jeg startet. Salg, psykologi, reklame, markedsføring og ledelse er veldig interessante fagfelt.

Her har jeg altså interesser og kunnskaper innenfor 2 helt forskjellige områder, og jeg har ikke peiling på hva jeg vil velge som yrkesvei.

Jeg heller mest mot kommersdelen (salg osv), men er faen ikke sikker. Dessuten kan en jo argumentere med at det er billigere å prøve seg ut på UIO enn det er på BI, der de skal ha 60k i året.

Har altså ikke fletta av peiling på hva jeg vil gjøre, og med 25 dager til søknadsfrist begynner det å haste. Noen som har noen innspill eller tanker til meg, som kan hjelpe meg på vei?

Takk :)

Du vet...Du må ha full oversikt over hva som skjer i samfunnet hvis du skal lykkes langsiktig i salg også...Ihvertfall hvis du skal over på businessbiten av det hele...

Et lite tips er jo å se på det du er god i, og hvordan du kan kombinere dette med studier for å få en bra og interessant jobb.

Hvis man tar utgangspunkt i at du er god i salg så kan jo både markedsføring og pr/kommunikasjon være en vei og gå. Begge disse veiene har med samfunnsfaglig forståelse å gjøre, og man kan fint få kule jobber etter å ha tatt en utdanning på Blindern.

Et eksempel fra det virkelige livet er en kar jeg selv ansatte for noen år tilbake. Han hadde et samfunnsfaglig studie bak seg fra Blindern, men ønsksket å lære mer om salg. Vi ansatte ham, og pga av sin oversikt over samfunnsfaglige spm viste han seg å bli en knallgod selger.

Etter han sluttet hos meg fikk han seg fet jobb i en av de største mediehusene i Norge, og ble for litt siden kåret til 1 av de 5 beste medieselgerne i Norge, på tvers av alle mediehus.

Når det kommer til BI så kan jeg si så mye som at de færreste av de jeg har ansatt derfra har vært noe særlig gode på salg. Er mange som tar den skolen pga prestisje, men klarer ikke å prestere særig godt i arbeidslivet etterpå. Utdanningen er god, men du må stå på for å komme noen vei.

Gjør det som interesserer deg mest, og gjør noe kommers ut av det. Er du god på salg vil du alltid få deg en bra jobb uansett utdanning. Kanskje du må starte på gulvet, men du klatrer deg fort oppover med de rette egenskapene i verktøykassa.

Hilsen en som tok 1 års pause, men aldri kom seg tilbake til skolebenken. Klarte likevel å få toppjobber og driver i dag flere egne bedrifter bland annet "Gründermagasinet Genuin"

Endret av Genuin
Lenke til kommentar

Heisann,

jeg studerer PR og kommunikasjonsledelse på BI, og tenker at det kanskje kan være noe som knytter de to interesseområdene dine i en utdannelse.

Vi lærer en del om politikk, både hvordan ting fungerer i valgkamp, Storting, regjering og departementer og ikke minst, lobbyvirksomhet.

Det er jo kommunikasjon i alle samfunnsaker, så du kan lære om hvorfor personer sier det de sier, hvordan mediene kan gjøre en sak større, hva man skal gjøre for å unngå og forberede seg på kriser, osv.

I PR er det mye psykologi og påvirkning, samt salg, reklame, markedsføring og ledelse som du nevner.

Hvis det høres ut som noe for deg, kan du jo ta en titt på BI sine nettsider for mer informasjon, http://www.bi.no/no/Heltid/Bachelorstudier/PR-og-kommunikasjonsledelse/

Så får du bare spørre her hvis det er noe du lurer på :yes:

Lykke til med studievalg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...