Gå til innhold

Selge falsk ps3? Grensen til svindel?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kom nettopp og tenke på noe som jeg leste et sted på nettet for noen dager siden (husker ikke hvor). Der var det en svenske som på eBay hadde lagt en plakat av en xBox ut for salg. Det var beskrevet i beskrivelsen av varen at det ikke var en ordentlig xBox, men en plakat med bilde av en xBox :p Meningen var at noen skulle falle for dette ved og bare lese overskriften og ikke underteksten, og på denne måten lure folk til og kanskje betale 1000kr for en xBox-plakat.

Jeg tror det sto at dette funket, og at han faktisk "lurte" en til og kjøpe denne xbox plakaten for det samme som en ordentlig xBox ville kostet.

Jeg tenkte på og prøve dette ut.

Legge ut en annonse på f.eks finn.no på f.eks en PS3-plakat, hvor jeg "ærlig" i beskrivelsen hadde skrevet at det var en plakat og ikke en ps3, men i overskriften skrevet f.eks "selger ps3", til la oss si prisen 500kr :p Og med litt flaks så ville det vært en som bare hadde lest overskriften men ikke beskrivelsen på varen.

Er dette noe som er lovlig? Eller kommer dette under "svindel"? :confused:

Det er jo teknisk sett ikke "svindel" siden man er helt ærlig i annonsen, utenom i overskriften så klart.

Og ja, det er jo veldig egoistisk og veldig unomralsk. Men dersom man ser bort fra det så er jo dette en enkel måte og tjene litt penger på, av folks "ikke lese underskriften" tabber, før de faktisk kjøper produktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er regler for at overskriften stemmer overrens med varen,

jeg kan f.eks ikke skrive "Xbox 360 Elite" og skrive

"Dette er ikke en Xbox 360 Elite, men en plakat av en",

det skal vel stå "Xbox 360 Elite plakat".

Det er også mulig at han som kjøpte plakaten sendte en e-post til PayPal/eBay og fikk pengene tilbake,

evt. kontaktet politiet.

Lenke til kommentar

Det er svindel å utnytte folks dumhet.

Hadde du gjort det og jeg gått på den, hadde jeg dukket opp på døren din og banken livskiten ut av deg.

Det var det første jeg tenkte at den største konsekvensen ville vært, faktisk :tease:

Lurt og bruke qxl eller ebay da, altså? Der kan man vel ikke se detaljerte opplysningen om personen? :whistle:

Regner med at det er regler for at overskriften stemmer overrens med varen,

jeg kan f.eks ikke skrive "Xbox 360 Elite" og skrive

"Dette er ikke en Xbox 360 Elite, men en plakat av en",

det skal vel stå "Xbox 360 Elite plakat".

Det er også mulig at han som kjøpte plakaten sendte en e-post til PayPal/eBay og fikk pengene tilbake,

evt. kontaktet politiet.

Politiet? Så det blir sett på som svindel, og er ulovlig altså? :cry:

Lenke til kommentar

Så jeg kan skrive "Dette er en falsk seddel" på en printet 100 lapp og betale med den i kassen?

Nei. Det har du ikke lov til. Det sier seg selv. Du har ikke lov å printe en hundrelapp (selv i svarthvitt) i størrelse 1:1. Uansett hensikt. Den må være x antall prosent større eller mindre enn virkelighetens seddel.
Lenke til kommentar

Så jeg kan skrive "Dette er en falsk seddel" på en printet 100 lapp og betale med den i kassen?

Nei. Det har du ikke lov til. Det sier seg selv. Du har ikke lov å printe en hundrelapp (selv i svarthvitt) i størrelse 1:1. Uansett hensikt. Den må være x antall prosent større eller mindre enn virkelighetens seddel.

Hadde du lest hele tråden hadde du forstått hvor duppskoen dro saken,det han sa var ikke et spørsmål, men et eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...