Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig å kaste ut noen fra betalt inngang på fest uten "utdannede" vakter?

FredrikUG92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget va at festen ikke va ulovlig å det er aldergrense på å drikke alkhol i norge fra 18-20år..Og har man privat fest der feks mindreårige får lov til å drikke medbrakt/servert alkhol kan man ende opp med at personen som arragerer kan få straff for det om folk ringer politiet og sei at det er mindreårige som drikker alkhol og ender med at festen må avsluttes så strengt er det desverre.

Det er klart at vaktene må kunne kaste ut folk uansett om det er 30-300 for 30 personer kan lage bråk dem og selv om det ser lite ut ting kan bli ødelagt om bare 5 av dem lager bråk osv.

Dette er jeg ganske sikker på at er feil, det er andre som tidligere i tråden har nevnt at også er usikker på dette, derfor jeg spør etter kilde.

Hallo er du dum eller ser det bare slik ut? veit du ingenting hvordan regler er?.jeg har vært på mange fester der politiet har kommet å sjekket pga rykte om at 16-17åringer va der og det endte først med advarsel at dem som ikke va 18år måtte forlate festen eller at alle som va på festen måtte forlate festen. Så arrangør valgte å hive ut dei som va 16-17år ,men etter politiet hadde reist så blei dei sluppet inn att,men atter en gang kom politiet etter anonymt tips og endte med at heile festen blei ødelagt pga det fantes 4 personer i 16-17 års aldern.Man trenger ikke kilde eller artikkel for å få slikt inni hodet,men ifølge deg må man fordi du har ikke peiling.les norges lover innen alkholforbud.

Lenke til kommentar

Er du uenig i utkastelsen og/eller tilbakeholding av inngangspengene så har du valget med å gå videre med saken:

- kontakte utestedet når man igjen er edru

- om det ikke hjelper, sende et skriftlig brev hvor man klager og krever tilbakebetaling av inngangspengene

- hjelper ikke det så tar man ut en klage i forliksrådet

- har du saken på din side så vil du til slutt sitte med en rettslig dom på kravet ditt

Jeg må i grunn si meg enig i at dette er riktig fremgangsmetode om man absolutt føler seg så urettferdig behandlet at man ønsker pengene refundert.

Lenke til kommentar

Klart enkelte føler seg urettferdig behandla når dei øsnker pengene refundert,men når man ødelegge for seg selv så får man ikke pengene refundert slik er reglene. Hvorfor kan ikke enkelte folk lære å oppføre seg så dem slipper å må tenke på refunderte penger??? Og heller oppføre seg slik man får en vellykka fest uten bråk er så mye bedre da.

Lenke til kommentar

Poenget va at festen ikke va ulovlig å det er aldergrense på å drikke alkhol i norge fra 18-20år..Og har man privat fest der feks mindreårige får lov til å drikke medbrakt/servert alkhol kan man ende opp med at personen som arragerer kan få straff for det om folk ringer politiet og sei at det er mindreårige som drikker alkhol og ender med at festen må avsluttes så strengt er det desverre.

Det er klart at vaktene må kunne kaste ut folk uansett om det er 30-300 for 30 personer kan lage bråk dem og selv om det ser lite ut ting kan bli ødelagt om bare 5 av dem lager bråk osv.

Dette er jeg ganske sikker på at er feil, det er andre som tidligere i tråden har nevnt at også er usikker på dette, derfor jeg spør etter kilde.

Hallo er du dum eller ser det bare slik ut? veit du ingenting hvordan regler er?.jeg har vært på mange fester der politiet har kommet å sjekket pga rykte om at 16-17åringer va der og det endte først med advarsel at dem som ikke va 18år måtte forlate festen eller at alle som va på festen måtte forlate festen. Så arrangør valgte å hive ut dei som va 16-17år ,men etter politiet hadde reist så blei dei sluppet inn att,men atter en gang kom politiet etter anonymt tips og endte med at heile festen blei ødelagt pga det fantes 4 personer i 16-17 års aldern.Man trenger ikke kilde eller artikkel for å få slikt inni hodet,men ifølge deg må man fordi du har ikke peiling.les norges lover innen alkholforbud.

Jeg regner med at du har lest alkoholloven selv siden du kommer med slike uttalelser?

Siden du nekter å finne kilde og heller går til personangrep, får heller jeg gjøre det:

http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/25931.html

Her står det helt klart at det ikke er noen aldersgrense på alkoholkonsum så lenge det ikke er på en offentlig plass.

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Her står det helt klart at det ikke er noen aldersgrense på alkoholkonsum så lenge det ikke er på en offentlig plass.

Det er forsåvidt rett, men irrelevant i forhold til problemstillingen. Trådstarter skisserer et eksempel hvor man har med seg egen alkohol, noe som er i strid med alkohollovens §8-9:

Det er forbudt (min presisering: for alle, uansett alder) å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag: (....)

3) i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,

4) på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted.

(...)

På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

Det er riktignok et unntak for sluttet selskap, men slik trådstarter framlegger situasjonen; fest åpen for alle (?) som betaler inngang, så kan ikke det unntaket påberopes.

Alternativt, om det mot formodning faktisk forelå bevilling (men det gjør det ikke, da ville arrangøren solgt alkohol selv, og definitivt forbudt alt av medbrakt), så er det å drikke medbrakt i strid med alkoholforskriftens §4-4:

Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet

og muligens også §2-4 (de vanlige aldersbestemmelsene (18/20) for hvem det kan skjenkes til)

Konklusjonen er vel at alle som drikker medbragt på en slik tilstelning bryter loven, uansett om de er fylt 18 (20) eller ikke. Med mindre det er et lukket selskap, men det harmonerer dårlig med inngangspenger.

Trådstarter var litt inne på dette spørsmålet i innlegg #42, uten noe klart svar:

Så du mener at de i utgangspunktet har alkoholforbud, men bare ser gjennom fingrene når 98% medbringer alkohol, for deretter å kunne ha en gyldig grunn til å kaste ut hvem som helst som har med seg alkohol etterpå? (De har isåfall ikke nevnt noenting om alkoholforbud til de besøkende.)

Det er ikke noe arrangøren egentlig trenger å nevne; det er, som det framgår av ovennevnte lover og forskrifter (som vi nordmenn forventes å kunne alle av...) aldri tillatt å drikke annen alkohol på offentlig tilgjengelig (dvs ikke lukket selskap) fest enn den som er kjøpt fra eventuell innehaver av festlokalets skjenkebevilling, og ikke noe arrangøren har anledning til å tillate/forby selv.

Når det er sagt, så er det en ting hva som er lovlig, og en annen hva som faktisk praktiseres av vaktene -men er du på bygdefest kan det være en fordel å holde flaskene "under bordet". :whistle:

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart man har lov å medbringe alkhol på privatfest så lenge man er fra 18-100 år om du vil og Naiits:Ta å stapp den der alkholpensummen lang oppi skrevet oki? Du har rett og slett ikke peiling.Tror du må ha gått 1klasse 3 ganger siden du ikke får sant inni hodet.

At folk ikke har lov til å nyte alkhol før man er 18år fikk jeg til og med vite på barneskolen,men tror du jeg brydde meg om det?? Nei det gjorde jeg ikke,men er ikke det som va poenget mitt.

Poenget mitt va at på privat fest som man leiger Er det klare regler at folk under 18år ikke skal drikke alkhol,men det skjer enkelte plasser det skal jeg ikke utelukke og jeg bryr meg egentlig ikke så lenge festen blir vellykka og artig for alle som er der og ikke omvendt pga han/hun som arrangerte slapp inn et par mindreårige og at politiet blir tilkallt for å stoppe festen slik at alle som er der taper peng pga noen mindreårige er det mer rettferdig syns du?.

Lenke til kommentar

Klart man har lov å medbringe alkhol på privatfest så lenge man er fra 18-100 år om du vil...

Om det er et lukket selskap for f.eks. en vennegjeng, ja. Slipper du inn alle som betaler inngangspenger er du ikke i nærheten av det kravet.

At folk ikke har lov til å nyte alkhol før man er 18år fikk jeg til og med vite på barneskolen...

Da tror jeg du bør gå barneskolen om igjen. Du har faktisk lov å nyte alkohol som mindreårig, du har til og med lov å kjøpe det, men det er derimot ingen som har lov å selge det til deg (eller gi bort, for den del).

Edit: siden ett personangrep fra Cipther, og mitt svar på det, ble fjernet av moderator, så legger jeg heller til denne kilden her:

Det er ikke ulovlig hvis en på 17 år kjøper alkohol, men det er ulovlig hvis en over 18 år selger alkohol til en mindreårig. (Politibetjent Ragnar Foss, Østfold politidistrikt)

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk ikke har lov til å nyte alkhol før man er 18år fikk jeg til og med vite på barneskolen,

Da må jeg bare beklage og si at ikke alt du lærte på barneskolen er rett. Det er ikke ulovlig for mindreårige å nyte alkohol.

Alkoholloven forbyr "salg, skjenking og utlevering" til mindreårige. Det betyr for det første at det er lov å gi mindreårige alkohol dersom det ikke skjer mot vederlag, og er for inntak på stedet. (Da er det nemlig hverken salg, skjenking eller utlevering.) For det andre sier loven ingenting om at det er ulovlig for mindreårige å motta alkohol. Om en mindreårig får tak i en flaske vin er det kun selgeren som bryter loven, ikke den mindreårige kjøperen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har vist til kilder på at det ikke er noen lover som sier at det er aldersgrense på alkoholkonsum privat i Norge, det er mer enn du har klart å finne fram.

Du burde gå skolen om igjen for flere grunner enn bare for å lære deg diverse lover og regler (ja, jeg sikter til din elendige skriving).

Endret av Naiits
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...