FredrikUG92 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Hei, var på en ganske stor fest i går, med noe rundt 300 besøkende. Det skjer selvfølgelig alltid litt tull og bråk, og en kamerat av meg ble kasta ut fordi han oppførte seg "bråkete" (dytta unna en som prøvde å yppe på en kamerat av han igjen og var generelt litt irritert) Greia er at man betaler for å komme inn, og man har med seg eget drikke selv. (Alkohol.). De som arrangerer festen har da leid inn vakter, i form av noen litt mer veltrente og store folk. De er ikke utdannet til jobben, noen av dem er for eksempel foreldre til de som arrangerer festen. Festen i seg selv er vel egentlig allerede ulovlig, da det er mange som er under 16 som drikker alkohol inne på festen. (Dette er sikkert ikke så relevant, men nevner det for å gi litt innblikk i hva slags type fest det er.) Spørsmålet mitt da er; har de lov til å kaste ut en person som har betalt for inngang, (Samme om det er en god grunn eller ikke) og la han måtte stå ute i kulda og vente forholdsvis lenge til det er noen som kan hente han? I tillegg til at han heller ikke får igjen inngangspengene. Dette betyr da i teorien at de har myndighet til å kaste ut en hvilken som helst person, uavhengig om det er en veldig god grunn eller ikke. Noen som kan si noe konkret om dette? Takker for svar! Endret 20. mars 2011 av FredrikUG92 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Så lenge det ikke er basert på rase, legning eller lignende så har man lov. 3 Lenke til kommentar
FredrikUG92 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Hvorfor? De har heller ikke gitt en evt advarsel om dette på forhånd. Lenke til kommentar
C1ph3r Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Når man betaler for å komme på fest uansett rase eller hva det er og oppfører seg idiot så er det ikke festarangøren sitt ansvar å betale tilbake inngangspenger fordi det va en idiot som ikke kan oppføre seg..Privat fester som har betaling blir brukt til å betale for musikk,underholdning og vakter.Om det er satt til en privat fest der mindreårige ikke bør vær og foreldrene til venner av dem eventuelt som har festen ser at det er mindreårige burde dem bli bedt om å dra seg ut pga visst politiet finner ut at det blir servert alkhol til mindreårige privat eller whatever det er så vil festarangør få skylden uansett om han er skyldig eller ei og få ei feit bot. 3 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Hvorfor? De har heller ikke gitt en evt advarsel om dette på forhånd. Å dytte en person er et lovbrudd (legemesfonærmelse), hvorfor skal du advares om at du skal oppføre deg lovlydig på en fest/utested? Jeg har et par års efaring som dørvakt, og har jobbet endel privatfester, og man kjører samme reglene på privatfester som på byen: "all form for bråk betyr utkastelse". Det er ikke noe som heter "det blir alltids noe bråk". Sorry mac, men sånn er det i hele verden krangler man er dat kanskje greit, blir det fysisk så er det rett ut, er eneste måten å holde kontrollen på en større folkemengde. EDIT: Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt: Ja det er lov å kaste ut folk til og med 2min etter de betalte 500,- grunker for inngang på en privatfest uten erstatningsansvar, og at han måtte vente i kulde er ikke noe å syte over, dette er Norge, "KLE DEG!" sier du til ham:p Endret 21. mars 2011 av frankhaugen 9 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Først og fremst var dette en ulovlig fest som du sier. Hvorfor vil denne da ha pengene igjen etter å ha blitt kasta ut? Hvem skal han da kontakte? Politiet? Si at "jeg var på en ulovlig fest i helga og betalte masse penger for å komme inn, men blei kasta ut. Så nå vil jeg ha pengene igjen". At vedkommende måtte stå ute i kulda er bare tilpass for vedkommende. Hadde dog dette vært et utested som hadde brukt ulovlige vakter, ville jeg anmeldt stedet for bruk av ulovlige vakter. Lenke til kommentar
FredrikUG92 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Må bare si at noen av svarene her er latterlige. Når det kommer en idiot og dytter en kamerat av meg er det naturlig å dytte tilbake i selvforsvar. Selvfølgelig helt greit at det kommer en vakt og tar begge involverte med seg ut og sier at de må ta seg sammen, altså gir dem en advarsel. Det er åpenbart bare nerder som skriver her som ikke går i mellom kameratene sine hvis de havner uforskyldt i trøbbel. Som sagt var ikke dette et utested, de som har festen godkjenner at folk tar med seg drikke, og den det gjaldt var faktisk 18, noe som innebærer at han har lov til å drikke. "At vedkommende måtte stå ute i kulda er bare tilpass for vedkommende" Dummeste kommentaren jeg har lest i dag til nå. Håper noen kommer og kaster ut deg en gang du er nødt til å gå til selvforsvar, hvor du har planlagt å ha en hyggelig kveld, og derfor ikke har tenkt på at du må stå en time ute i kulda og fryse. Det skjer sikkert ikke, men tør vedde på at pipa isåfall hadde fått en annen tone om det hadde skjedd deg. Først og fremst var dette en ulovlig fest som du sier. Hvorfor vil denne da ha pengene igjen etter å ha blitt kasta ut? Hvem skal han da kontakte? Politiet? Si at "jeg var på en ulovlig fest i helga og betalte masse penger for å komme inn, men blei kasta ut. Så nå vil jeg ha pengene igjen". Enda verre! Dette betyr med andre ord at du gjør noe ulovlig ved å gå inn på en pub hvor de ansvarlige har sluppet inn mindreårige. Og forresten, det har aldri vært snakk om at han oppførte seg idiot, jeg var selv klin edru og prøvde å snakke med vaktene for å få klarhet i situasjonen, noe jeg da mener er en selvfølge når en kompis av meg faktisk blir kasta ut, og da truer de meg med at jeg også blir kasta ut hvis jeg ikke holder kjeft. Og vaktene var heller ikke opptatte på det tidspunktet. Jeg mener at hvis jeg blir kasta ut pga det, blir det samme som å stjele inngangspengene jeg har betalt. Tyveri er forresten forbudt ved lov. EDIT: Jeg vil gjerne ha en lov som bekrefter at dette er fullt lovlig eller som i det minste sier noe konkret om det. Endret 21. mars 2011 av FredrikUG92 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Tror ikke du får noe særlig hjelp fra forumbrukerne ved å fornærme dem, og selv om du ikke får det svaret du ønsker betyr ikke at svarene er latterlige. Privat fest betyr at du godtar de reglene dem setter når du går inn. Som nevnt tidligere i tråden så kan reglene være hva som helst så lenge dem ikke diskriminerer på kjønn, sexualitet osv... At en person er i bråk, uansett hvor mye selvforsvar det er, så er det stor sannssynlighet for at den personen(rissikoperson) på en eller annen måte har framprovosert noe . Siden da dørvaktene ikke har hele bildet av situasjonen (og en sjelden kan stole på beruset persons forklaring) så blir alle som har vært involvert i bråket kastet ut. Liker du ikke reglene så drar du ikke på den uteplassen/festen igjen neste gang. Endret 21. mars 2011 av Loko Lenke til kommentar
FredrikUG92 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Tror ikke du får noe særlig hjelp fra forumbrukerne ved å fornærme dem, og selv om du ikke får det svaret du ønsker betyr ikke at svarene er latterlige. Det er heller ikke meningen å få hjelp fra forumbrukere som presterer å si at det er fortjent å måtte stå ute å fryse (i over en time) fordi noen dytter til en og man dytter tilbake. Privat fest betyr at du godtar de reglene dem setter når du går inn. Som nevnt tidligere i tråden så kan reglene være hva som helst så lenge dem ikke diskriminerer på kjønn, sexualitet osv... Nå har de strengt tatt ikke satt noen regler når du går inn, og jeg mener at du har krav på å få det du har betalt for. Det du har betalt for er inngang fra 20.00 til 2.00, og da skal du søren meg få være der så lenge det ikke er noen spesielle grunner som skulle tilsi noe annet. På en fest med 300 stk og alkohol inne i bildet, så må en vise litt forståelse også. Man kan ikke bare si "Han dytta til han der, de to skal ut." Vet heller ikke hvor "privat" denne festen er når hvem som helst kan melde seg på f.eks facebook, om det forandrer saken. Den virker ganske offentlig på meg for å være helt ærlig. At en person er i bråk, uansett hvor mye selvforsvar det er, så er det stor sannssynlighet for at den personen(rissikoperson) på en eller annen måte har framprovosert noe . Siden da dørvaktene ikke har hele bildet av situasjonen (og en sjelden kan stole på beruset persons forklaring) så blir alle som har vært involvert i bråket kastet ut. Korrekt. Dette kan umulig være lovlig av personer som ikke har spesiell utdanning eller myndighet til det, som f.eks securitas. Liker du ikke reglene så drar du ikke på den uteplassen/festen igjen neste gang. Det er sant, men det går ikke bare på å ikke like, det går også bak lovligheten bak det. Synes også det blir en slags form for diskriminering at man kan risikere å bli kastet ut sånn ca fordi dørvaktene føler for det. Har nå snakket med en som har vært dørvakt selv, og han mener også at for å kunne være vakt og ta inn såppas mange mennesker med alkohol, så bør du også ha noe mer å vise til enn store armer. Blant annet i forhold til brannfare og lignende, hvor mange man kan slippe inn osv osv. Endret 21. mars 2011 av FredrikUG92 Lenke til kommentar
C1ph3r Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) hahaha!!Herrigud så mye piss enkelte her preiker om at det er serriøst latterlig..Uansett når man betaler ingang og oppfører seg idiot og det er mange tilfelle der man blir kasta ut uten varsel. Det er grett nok idiotisk,men på enkelte privat fester jeg har vært på har vedkommende folk fått advarsler om å roe seg ned ,men når dem ikke tar vaktene serriøst så er det ingenting å argumentere om man blir kasta ut slik er reglene og om dere som har kompis som blei dytta og den personen nekter å gi seg sei ifra til vaktene heller så blir dere kvitt en tosk istede for å ta selvforsvar inne på festlokale og ødelegge stemmninga for resten som er der og ender med å ødelegge festen og i tillegg bli kasta ut selv fordi man forsvarer seg.Pst om det er kaldt ute så er det nokke som heite å kle seg etter været er ingen untak om man er for lat til å gidde å kle seg er vedkommende sin feil det og da er det 2 ting å gjer enten ringe til en kompis som kjøre eller ta taxi.Om man er dum og sta nok til å ikke gjer noen av delene så får vedkommende berre fryse enkelt og greit. Endret 21. mars 2011 av Cipther Lenke til kommentar
Populært innlegg nomore Skrevet 21. mars 2011 Populært innlegg Del Skrevet 21. mars 2011 For det første, festlokale er et privat område hvor råderett tilhører eier av området. I et slikt tilfelle blir råderetten leid til den eller de som leier lokalet. De bestemmer dermed hva området skal brukes til, når det skal være åpent og hvem som får lov til å være der. Da denne personen eller disse personene ofte vil delta på arrangementet så leier de igjen inn egnede personer som kan sørge for at reglene de bestemmer blir håndholdt og at det ikke utvikler seg uro, bråk eller uønsket oppførsel. Dette er da vaktene. Med andre ord, vaktene bestemmer der og da hvorvidt en person er egnet til å delta på arrangementet eller ikke. Dette inkluderer ikke bare om den spesifike personen kommer til å banke opp noen, men også om vedkommende plager andre, starter småkrangling(som kan bli større) og evnt konsekvenser vedkommende kan føre med seg. Dette er ikke en enkel avgjørelse og om man slipper feil person inn på et såpass stort arrangement så kan man fort ende opp med at det blir mer bråk og uro enn hva de personene som skal passe på arrangementet klarer å kontrollere. Derfor blir det ofte satt en nulltolleranse for bråk og enhver som ikke klarer å oppføre seg(eller skygge unna bråk) blir kastet ut. Det er en fornuftig tankegang. Skulle de i stede tillate mer uro så måtte de fort hatt 2x antall vakter som gjester. Og det er ofte dessverre praktisk umulig. Resultatet kunne da vært 1000 kr i covercharge, eller at arrangementet ikke ble holdt i det hele tatt. Og slike regler bør ikke være nødvendig å signere som en avtale. Det er normal folkeskikk og det er gjengs oppfattelse både på private fester, arrangementer og uteplasser at bråkmakere eller for fulle folk blir vist bort i fra stedet. At man betaler kr 500 for å slippe inn betyr ikke at vaktene godtar mer bråk enn om det kostet kr 100. Når det gjelder å bli kastet ut i kulda. Hadde vedkommende med seg ei jakke som h*n ikke fikk tilbake? Eller var personen såpass korttenkt at h*n gikk uten tilstrekkelig bekledning ut på kveldstid på vinterstid i Norge? Når man atpåtill skal drikke og får redusert temperaturfølelse? For å ikke snakke om at man aldri vet når man får seg skyss hjem? Du skjønner kanskje hvor eg vil hen? 16 Lenke til kommentar
FredrikUG92 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) For det første, festlokale er et privat område hvor råderett tilhører eier av området. I et slikt tilfelle blir råderetten leid til den eller de som leier lokalet. De bestemmer dermed hva området skal brukes til, når det skal være åpent og hvem som får lov til å være der. Da denne personen eller disse personene ofte vil delta på arrangementet så leier de igjen inn egnede personer som kan sørge for at reglene de bestemmer blir håndholdt og at det ikke utvikler seg uro, bråk eller uønsket oppførsel. Dette er da vaktene. Med andre ord, vaktene bestemmer der og da hvorvidt en person er egnet til å delta på arrangementet eller ikke. Dette inkluderer ikke bare om den spesifike personen kommer til å banke opp noen, men også om vedkommende plager andre, starter småkrangling(som kan bli større) og evnt konsekvenser vedkommende kan føre med seg. Dette er ikke en enkel avgjørelse og om man slipper feil person inn på et såpass stort arrangement så kan man fort ende opp med at det blir mer bråk og uro enn hva de personene som skal passe på arrangementet klarer å kontrollere. Derfor blir det ofte satt en nulltolleranse for bråk og enhver som ikke klarer å oppføre seg(eller skygge unna bråk) blir kastet ut. Det er en fornuftig tankegang. Skulle de i stede tillate mer uro så måtte de fort hatt 2x antall vakter som gjester. Og det er ofte dessverre praktisk umulig. Resultatet kunne da vært 1000 kr i covercharge, eller at arrangementet ikke ble holdt i det hele tatt. Og slike regler bør ikke være nødvendig å signere som en avtale. Det er normal folkeskikk og det er gjengs oppfattelse både på private fester, arrangementer og uteplasser at bråkmakere eller for fulle folk blir vist bort i fra stedet. At man betaler kr 500 for å slippe inn betyr ikke at vaktene godtar mer bråk enn om det kostet kr 100. Når det gjelder å bli kastet ut i kulda. Hadde vedkommende med seg ei jakke som h*n ikke fikk tilbake? Eller var personen såpass korttenkt at h*n gikk uten tilstrekkelig bekledning ut på kveldstid på vinterstid i Norge? Når man atpåtill skal drikke og får redusert temperaturfølelse? For å ikke snakke om at man aldri vet når man får seg skyss hjem? Du skjønner kanskje hvor eg vil hen? Endelig et litt fornuftig svar, er egentlig ganske enig med deg, greia er bare at jeg synes det er fryktelig drøyt at en person som da meg selv (som til info aldri "bråker" eller gjør noe tull generelt, bare er den som i verste fall går i mellom hvis noen prøver å yppe på hverandre) skal måtte risikere å bli kasta ut på den måten som jeg nesten ble. Rett og slett kvalmende at en skikkelig stygg vakt skal kunne ta hardt tak i deg og dytte deg ut av lokalet uten at du har gjort noe spesielt. Derfor mener jeg at det er hinsides all fornuft at det isåfall ikke evt må til et par vakter med en litt høyere myndighet til å kunne gjøre sånne ting. Angående kulda går jeg selv ikke veldig varmt kledd, uten at jeg ser på meg selv som noen stor idiot av den grunn, da planen hovedsaklig er å sitte inne på et varmt fest lokale. Skal ikke kunne trenge noe varmere enn noe som holder til å kunne vente 10 min på evt skyss. At jeg kan bli kastet ut tilnærmet uten grunn anser jeg ikke som noe som bør være påregnelig. "Derfor blir det ofte satt en nulltolleranse for bråk og enhver som ikke klarer å oppføre seg(eller skygge unna bråk) blir kastet ut. Det er en fornuftig tankegang. Jeg ser veldig godt poenget ditt, men da bør minstekravet hvertfall være at de får igjen inngangspengene sine. Endret 21. mars 2011 av FredrikUG92 Lenke til kommentar
C1ph3r Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Nei??? Og du sei du er enig med nomore??. virker ikke slik .Altså minstekravet på å få igjen pengane er visst du bestemmer deg for å stikke der ifra etter å vært der i 5-10 min og syns festen er kjedlig eventuelt,men lager man bråk og blir hivd ut så er det vedkommende som lagde bråk sin feil at man ikke får at pengane sine for hadde personen oppført seg og heller sagt ifra til vaktene om det er problemer og andre plager han/henne og får kasta ut idiotene som lager bråk og på privatfester små eller store spiller ingen rolle der er regler slik og slik er reglene og bryter man dem så er det rett ut og om det er langt unna eller hva det er så er det lurt å ha sjåfør på forhand eller taxi i tilfelle enkelte stae idioter som ikke gidder å kle seg varmt i vinterstider får vær deres problem er ikke vaktene sitt problem når folk blir hivd ut.Er en grunn til det finnes regler på både utesteder og privatfester for eller så ender det bare opp med at folk ødelegger heile festen om man får styre fritt.Har selv vært på slike store privatfester langt vekk fra folk der folk kan slosst å bråke så mye dei vil,men det va ikkje morro for arrangøren som måtte betale oppimot 100.000 for skade på festplassen pga folk som ødlagde ting va ikke mann nok til å sei at dei gjor det feks. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Må bare si at noen av svarene her er latterlige. Når det kommer en idiot og dytter en kamerat av meg er det naturlig å dytte tilbake i selvforsvar. Selvfølgelig helt greit at det kommer en vakt og tar begge involverte med seg ut og sier at de må ta seg sammen, altså gir dem en advarsel. Det er åpenbart bare nerder som skriver her som ikke går i mellom kameratene sine hvis de havner uforskyldt i trøbbel. Som sagt var ikke dette et utested, de som har festen godkjenner at folk tar med seg drikke, og den det gjaldt var faktisk 18, noe som innebærer at han har lov til å drikke. "At vedkommende måtte stå ute i kulda er bare tilpass for vedkommende" Dummeste kommentaren jeg har lest i dag til nå. Håper noen kommer og kaster ut deg en gang du er nødt til å gå til selvforsvar, hvor du har planlagt å ha en hyggelig kveld, og derfor ikke har tenkt på at du må stå en time ute i kulda og fryse. Det skjer sikkert ikke, men tør vedde på at pipa isåfall hadde fått en annen tone om det hadde skjedd deg. Å bli dyttet av noen er ikke et angrep, det er en provokasjon, det å dytte tilbake er ikke forsvar, det er bare å skru på macho-attituden og vise at "du kanke kødde med meg" og så har man to like ansvarlige personer for bråket. Hadde kompisen din vært genuint interessert i å unngå bråk hadde han ikke dyttet tilbake. Det er ikke snakk om selvforsvar her, det er snakk om to personer med kort lunte som står og provoserer hverandre og ypper til bråk. Det er lite uforskyldt ved situasjonen med en gang kompisen din velger å dytte tilbake. Litt drøyt å slenge de ut med en gang, men likefullt deres rett som arrangører og en legitim grunn. Fra deres synspunkt så kunne de to involverte fort ha flydd på hverandre igjen eller skapt bråk med noen andre, siden de åpenbart er villig til det. Noe de selvfølgelig ikke ønsker. 8 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Selv er jeg en relativt nerdete type med større verbale talenter enn fysiske, noe som har medført at over en håndfull apekatter opp gjennom tiden har flydd på meg (provoserte som de var). Stort sett alltid har jeg holdt henda i ro, evt rygget, og har derfor kommet like vakker gjennom det hele. I tillegg har jeg tilfredsstillelsen ved å se dem utkastet. Stort sett har vakter større oversikt enn partene At andres regler går foran ens egne er vel grunnkurs i livets skole, og rent praktisk er det ingenting å hente på å hevde avtalebrudd mot slike events. Det er en muntilg avtale mellom to private parter. 4 Lenke til kommentar
C1ph3r Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Har ingenting med saken å gjer om man er nerdete,tøff,pyse eller whatsoever så har med saken her å gjer eller kem som har flydd på deg,men du viste at du er smart nok til å rygge unna og sei ifra om det er nokken som plager deg istede for å ty til bråk og unødvendighet.Til og med nerder kan vær ganske aggressive av seg om dem blir plaget,men hovedsaken her er Når folk ikke kan oppføre seg på privatfest samme faen om det kongens sønn eller en eller anna kjendis så har man ikke rett til å kreve tilbake inngangspenger.Alle leigde privatfester har regler som må holdes og klare ikke folk å holde dei reglene så får dei bare stå ute og fryse enkelt å greit. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg har ennå tilgode å se noen referanser til norsk lov i denne tråden. Hvor er grunnlaget for at en avtale om å "være på fest" mot betaling av inngangspenger ensidig kan brytes når som helst av den sterkeste parten (arrangøren)? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Arrangøren av en "fest på lokalet" kan jo gjøre som den vil, i form av vakter, og er i sin fulle rett å kaste ut bråkmakere. Det er ikke mer lov å sloss og bråke i et grendehus enn det er på et utested, selv om vaktene kommer fra securitas eller om de er pensjonister eller professorer. Har du betalt deg inn og blir kastet ut, uansett grunn, om du spyr på dansegulvet, er ufordragelig, slåss med folk, river vasken på do av veggen eller andre grunner gir det deg ikke rett på inngangspengene tilbake. 2 Lenke til kommentar
C1ph3r Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Heilt enig med "Grovetussen" her som har et så sinnsykt godt poeng som jeg prøvde å få fram som enkelte her ikke klare å få innprinta inni hodet! Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Har du betalt deg inn og blir kastet ut, uansett grunn, om du spyr på dansegulvet, er ufordragelig, slåss med folk, river vasken på do av veggen eller andre grunner gir det deg ikke rett på inngangspengene tilbake. Jeg har ennå tilgode å se noen referanser til norsk lov i denne tråden. Hvor er grunnlaget for at en avtale om å "være på fest" mot betaling av inngangspenger ensidig kan brytes når som helst av den sterkeste parten (arrangøren)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå