spøkelset Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Hei. Er en 22 år gammel gutt som nettop har fullført læretiden som elektriker, og har fra før av generell studiekompetanse. Nå er jeg drittlei av det meste og har lyst å gjøre noe kjekt og anderledes en stund. Vurderer derfor befalskole ettersom jeg har hørt andre har hatt gode erfaringer med dette. I den forbindelse har jeg en del spørsmål: Går det ann å gå rett på befalutdanning uten å ha gjennomført førstegangstjeneste? Hva blir man egentlig etter endt utdanning? Dersom man ikke klarer å komme inn på befalskolen, hva skjer da? Er det gøy? utfordrende? Hvilke personlige egenskaper vektlegges? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 1. Det er fullt mulig å gå befalsskolen uten fgtj. 2. Etter endt utdanning blir du beskikket sersjant. Hva man da gjør i pliktåret avhenger av hvilken befalsutdanning du tar. Du som er elektriker er veldig ettertraktet i Sjøforsvaret, men er du lei strøm og ledninger er vel kanskje ikke det noe du ser etter? 3. Da kan du bli kalt inn i fgtj. Dette er det store sjanser for, med mindre du ikke kommer inn pga helsemessige årsaker som gjør at du blir tjenesteudyktig. 4. Gøy? Veldig subjektivt. Vil vel si at en del av tingene man gjør kan kalles gøy og kult. Som feks skyting med ymse våpen, stridsteknikk. Avhenger litt av hva du syns er gøy. Det er utfordrende og får deg virkelig til å presse dine egne grenser. Liker du utfordringer er BS noe for deg. Det å ta initativ er en viktig del av det å være befal. Du må være selvsikker, og ikke nøle når du får oppgaver som du skal utføre. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 1. Det er fullt mulig å gå befalsskolen uten fgtj. 2. Etter endt utdanning blir du beskikket sersjant. Hva man da gjør i pliktåret avhenger av hvilken befalsutdanning du tar. Du som er elektriker er veldig ettertraktet i Sjøforsvaret, men er du lei strøm og ledninger er vel kanskje ikke det noe du ser etter? 3. Da kan du bli kalt inn i fgtj. Dette er det store sjanser for, med mindre du ikke kommer inn pga helsemessige årsaker som gjør at du blir tjenesteudyktig. 4. Gøy? Veldig subjektivt. Vil vel si at en del av tingene man gjør kan kalles gøy og kult. Som feks skyting med ymse våpen, stridsteknikk. Avhenger litt av hva du syns er gøy. Det er utfordrende og får deg virkelig til å presse dine egne grenser. Liker du utfordringer er BS noe for deg. Det å ta initativ er en viktig del av det å være befal. Du må være selvsikker, og ikke nøle når du får oppgaver som du skal utføre. Det stemmer at jeg er lei av strøm og ledninger og at jeg helst ville vært foruten dette. Nå er jeg ganske sikker på atjeg skulle klart å komme inn, men dersom det skulle skjære seg er jeg lite lysten på vanlig førstegangstjeneste. Har i utgangspunktet fått fritak fra militæret så dersom jeg vil gå "frivillig" må det være for å oppnå noe, enten det er befalsutdanning, eller evt marinejeger. Som sagt, jeg tror jeg skulle klart å komme inn, men om det skulle skjære seg er det altså ikke mulig å dra hjem igjen? Vil ikke som 22 åring bli plassert i førstegangstjeneste med en haug me 18-19 åringer. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Er ellers folk i mange aldersgrupper som tar fgtj, trenger ikke gå lenger enn laget mitt for å finne en 26 åring... Selv fylte jeg 21 mens jeg var inne, og var ikke blant de 15 eldste engang i min eskadron. Men ellers tror jeg befalsskolen gir deg mye, venner som har gjennomført sier selv de har vokst ufattelig mye som person og sitter utelukkende igjen med gode erfaringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå