duckyduck Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Hei, jeg har nettop måtte la en ansatt gå fordi han rett og slett ikke gjorde en god jobb. Dersom han skulle finne på å skrive meg som referanse på CV, har jeg da lov å si at han gjorde en dårlig jobb? Hva kan jeg i såfall si? Typ, jeg ville ikke ansette ham om jeg var deg. Eller må jeg bare si "ingen kommentar"? Endret 20. mars 2011 av duckyduck Lenke til kommentar
Trondms Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Du har lov til å si sannheten/din mening ja! Er ikke snakk om noe injurierende å si at en ansatt gjorde en dårlig jobb. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Driver du et firma i kardemommeby eller. l o l 3 Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Du bør si at du kun vil bekrefte at han har jobbet der, og at det er standard prosedyre hos dere. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hei, jeg har nettop måtte la en ansatt gå fordi han rett og slett ikke gjorde en god jobb. Dersom han skulle finne på å skrive meg som referanse på CV, har jeg da lov å si at han gjorde en dårlig jobb? Hva kan jeg i såfall si? Typ, jeg ville ikke ansette ham om jeg var deg. Eller må jeg bare si "ingen kommentar"? 1. Han kan ikke føre deg opp som referanse uten din tilatelse, dette må avtales på forhånd. Oppgir han deg uten samtykke så er det på egen risiko. 2. Skulle du mot formodning få en forespørsel fra en annen arbeidsgiver så kan du enten si at personen ikke har avklart dette og av den grunn ønsker du ikke å kommentere hans arbeidsforhold i ditt firma, eller du kan legge frem dine synspunkt på en saklig måte og så får han ta konsekvensene av det. Uansett vil jeg tro at du har forklart vedkommende hvorfor han ikke lengre er ønsket i bedriften, å således bør han være inneforstått med at han ikke kan forvente en god referanse fra deg. Endret 22. mars 2011 av Rebel-Rider 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Ang. arbeidsattest: Uansett hva grunnen er for du ikke er ansatt lenger, så har ikke arbeidsgiver lov å skrive en eneste negativ ting om den ansatte. EDIT: Det ble vel ganske vel diffust. Men det er vel vanlige prosedyre at man ikke skriver negativt om en ansatt. Anyways: § 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. Endret 22. mars 2011 av jdmik Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Dersom vedkommede spør om han kan bruke deg som referanse, så bør du ikke gi han eller hun inntrykk av at du vil si positive ting, for deretter å si negative. Da er det bedre at du lar personen vite hva slags ting du vil si. Jeg regner ikke med at din bedrift har noe å vinne på å sabotere en eks-ansatts jobbsøkeprosess. Den greia er jævlig nok fra før, liksom . Forøvrig, dersom en konkurrent plukker opp din tidligere, og dårlige ansatte, er ikke det bare positivt for dere? -edit- For ikke å snakke om at folk kan forandre seg. Kanskje oppsigelsen hans fikk han til å innse at han må ta seg sammen og jobbe bedre i fremtiden, og nå kommer til å bli en mer pålitelig arbeidstaker? Si noe positivt, eller si noe helt nøytralt. Dersom du forholder deg nøytral uten å si noe positivt, så vil sikkert de som spør skjønne at han kanskje ikke var verdens beste ansatt uansett. Endret 22. mars 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ang. arbeidsattest: Uansett hva grunnen er for du ikke er ansatt lenger, så har ikke arbeidsgiver lov å skrive en eneste negativ ting om den ansatte. EDIT: Det ble vel ganske vel diffust. Men det er vel vanlige prosedyre at man ikke skriver negativt om en ansatt. Anyways: § 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. Du må skille mellom en skriftlig attest og en muntlig refferanse, det som det er snakk om her er en muntlig refferanse og ikke en arbeidsatest ved jobbslutt. Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hvorfor sitter dere å bare dikter opp ting? Er da ikke noe poeng i å sitte å synse om noe dere tydeligvis ikke har peiling på i en sak der du har en fasit, som jdmik her også kommer med. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Brillefin: Trådstarter har ikke bedt om råd ang skriftlige attester, så ser ikke helt det store poenget i kritikken din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå