adoggy Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 min fars maskin har ett lite problem: Den går ikke inn i Windows! Den finner begge harddiskene (se beskrivelse av maskin...), men så kommer den til der den skal "boote" fra HD'en. Da får jeg meldingen "Ugyldig systemdisk Sett inn en annen disk og trykk en tast" Dette har plutselig skjedd nå, den funket fint helt til i dag... Bruker en oppstartsdiskett, for å se om det ligger noe på disken, at det ikke har blitt sletta, men alt ligger der (kanskje noe i Windows-katalogen har blitt sletta?) Faren min sa at han merka at systemet stoppa opp før dette skjedde... Vet noen hva som er problemet? (og løsningen...) maskinspecs: prosessor: AMD ATHLON XP 1900+ hovedkort: MSI KT4V (VIA Kt400) hardisk 1: Western Digital 80gb 8mb buffer (primary) hardisk 2: Samsung ?? gb (secondary) minne: 2x Apacer 256mb PC333 operativsystem: Windows XP home ed. grafikkort: Aopen ti-4200 Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
airguard Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Er noe forandret i biosen ? gå inn i bios og sjekk at den disken windows ligger på, er oppstart og ikke cd, floppy osv. kan ha skjedd ved en feiltagelse at noen har klundret med biosen uten og vite hva de har gjort. Lenke til kommentar
adoggy Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Hvis du mener "boot sequency", så er den: 1. HD (disken Win ligger på) 2. floppy 3. DVD-ROM og det skulle stemme! Lenke til kommentar
airguard Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 ja da er det ikke det tror du må kjøre recovery fra winxp installasjons cd`en han har vel mista noen systemfiler da. ? Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 sikker på at du ikke har en diskett i stasjonen da? Kan jo være det da vettu (hvis det er noe feil med den). Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Start recovery console (startes fra CD-en), og bruk kommandoen Fixboot. Lenke til kommentar
adoggy Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 airguard: Ja får gjøre det, hvis det ikke kan fikses på en annen måte panikk: nei, ingen diskett der nei! GeeZuZz: Gjorde dette, da bare stopper maskinen, med "blinkende strek" oppe i venstrte hjørne Lenke til kommentar
adoggy Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 OPPDATERING: Tenkte jeg skulle installere Windows på nytt, over den gamle installasjonen. Da får at disken ikke er partisjonert, den er ukjent.... det skulle jo være FAT32-partisjon... kanskje å stille dette til FAT32 er løsningen... men hvordan gjøres dette i DOS (helst uten formattering..!) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå