Gå til innhold

Et par spørsmål om Teknisk Kybernetikk ved NTNU

Anbefalte innlegg

Har søkt meg inn på teknisk kybernetikk til neste år og har et par spørsmål.

Antar at studiet er veldig krevende. Hvor mye arbeid er det ca pr uke i timer? Tidsmessig, er det vanskelig å kombinere studie og deltidsjobb?

Ellers har jeg et par spørsmål etter endt utdanning. Hvordan er jobben jeg får? Jeg tenker på arbeidstider etc. Får man jobber som har 8-10 timers arbeidsdag, gjerne fastearbeidstider? Eller får man jobber som gjerne har mer varierende arbeidstider, som krever mye og som opptar store deler av livet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest et sted at NTNU anslår en vanlig arbeidsdag på 8 timer (inkl. forelesninger) for å få C i gjennomsnitt, men ikke siter meg på det. Når det gjelder hvorvidt du klarer å jobbe ved siden av, anbefaler jeg at du ikke jobber de første par semestrene for å se hvor stor arbeidsmengden er. Hvis du jobber fra begynnelsen av er det lett for at du ikke får tid til å jobbe nok med fag, får dårlige karakterer på eksamen, og dropper ut fordi du tror at du ikke greier studiet mens den virkelige grunnen var at jobb tok for mye av tiden din.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted at NTNU anslår en vanlig arbeidsdag på 8 timer (inkl. forelesninger) for å få C i gjennomsnitt, men ikke siter meg på det.

Det kan godt stemme. Jeg har flere ganger fått høre at NTNU forventer at vi skal jobbe to timer per dag mandag-lørdag med hvert fag. Dette er nok veldig nyttig i noen fag, men i andre fag (kanskje spesielt på Dragvoll, men ikke utelukkende) kan man klare seg fint med langt mindre.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted at NTNU anslår en vanlig arbeidsdag på 8 timer (inkl. forelesninger) for å få C i gjennomsnitt, men ikke siter meg på det.

Det kan godt stemme. Jeg har flere ganger fått høre at NTNU forventer at vi skal jobbe to timer per dag mandag-lørdag med hvert fag. Dette er nok veldig nyttig i noen fag, men i andre fag (kanskje spesielt på Dragvoll, men ikke utelukkende) kan man klare seg fint med langt mindre.

Kan dere NTNU-studenter slutte å referere til Dragvoll og Gløshaugen som om alle andre vet hvilke fag som blir undervist på de respektive stedene?

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar

Nei. Spesielt i slike tråder, så bør trådstarter og eventuelt andre interesserte vite hvor de studiene de vurderer faktisk hører til. Hvis det er et problem, så får folk heller søke det opp. Når det tar to sekunder med f.eks. Google, så er ikke det noe jeg kommer til å bry meg med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk kybernetikk er nok en spennende vei å gå, ser i hvertfall et behov for slike ingeniører i dag :) Typisk arbeidsmengde avhenger nok veldig på hvilken bedrift du jobber i. Er f.eks mange jobber i leverandørindustrien til olje og gass, der går det i prosjekter som regel hvor det kan være perioder med mer jobb enn andre osv. Du kan helt sikkert finne jobber i firmaer hvor ting er litt mer forutsigbart, men jeg velger å påstå at de er i mindretall.

Typiske arbeidsoppgaver er sikkert veldeig variert det også, det som er så flott med ingeniørutdanning, du kan velge i så mye :) Typiske arbeidsoppgaver er vel å lage kontrollsystemer regner jeg med, er det mitt inntrykk er av kybernetikk. Det går inn under reguleringsteknikk. Google litt og du finner mye mer enn hva folk kommer med her på forumet anyways :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...