nelija Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Hei. Det har vært noe jeg har lurt på en stund uten å spørre noen om det. Jeg lurer på om man kan ha dobbelt boliglån til samme bolig. Altså, jeg skal kjøpe bolig og får 90 % av kjøpesummen fra banken, men kan man låne resten av 10% fra en annen bank ? Det blir litt dyrere å betale men når man klarer å betale til begge bankene, så tenker jeg hvorfor ikke ha 100 % lån. Men lurer på om dette vil gå i det hele tatt Takk for svarene på forhånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Du kan låne så mye du vil, eller rettere sagt: så mye banken vil låne deg ut fra hvordan din betalingsevne vurderes, men det er begrenset hvor mye av lånet som gis med sikkerhet i boligen. Dersom du får låne 90 % til bolig med sikkerhet i boligen, kan du låne de siste 10 % i samme bank, men som et usikret lån (forbrukslån) til en mye høyere rente. Det lønner seg å splitte lånet opp i flere deler, og betale fort ned på de delene med høy rente (som i praksis vil si den delen av lånet som er over 60 % av lånetakst), mens du har avdragsfrihet på de rimeligste lånet til du er ferdig med de dyre. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Bankene snakker sammen og ser på total gjeldsgrad og muligheten din for å betjene begge lånene. Toppfinansiering heter det du sikter til og det er flere banker som tilbyr det, men ofta da med sikkerhet i annen eiendom eller kausjonister. Det er også mulig å se på dette hos husbanken (via din kommune) men dette er det ikke alle som får. spesielle betingelser gjelder. http://husbanken.no/lan/ I tillegg så er det mulig å snakke med banken om å ta opp lån 100% med evnt sikkerhet i annen bolig, medlånetakere eller kausjonister. Det beste rådet jeg kan gi deg er å snakke med banken din! Lenke til kommentar
nelija Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Takk for svarene Lenke til kommentar
Stigi81 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller om du har en BSU konto, men det fins flere Sparebanker som tilbyr BSU-lån med opp til 100% finansiering. Og da trenger du ikke akkurat ha allverdens på BSU-kontoen din.. føler at det ofte er nok å bare "ha" en slik konto med noen småpenger på, så får man ofte et sånt lån. Bare et lite tips å sjekke ut, så slipper du kanskje å låne 10% som "forbrukslån" Har du evt. en kausjonist du kan bruke som sikkerhet, så er det neppe noe problem å få 100%.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå