Gå til innhold

Dobbelt boliglån

nelija

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har vært noe jeg har lurt på en stund uten å spørre noen om det. Jeg lurer på om man kan ha dobbelt boliglån til samme bolig. Altså, jeg skal kjøpe bolig og får 90 % av kjøpesummen fra banken, men kan man låne resten av 10% fra en annen bank ? Det blir litt dyrere å betale men når man klarer å betale til begge bankene, så tenker jeg hvorfor ikke ha 100 % lån. Men lurer på om dette vil gå i det hele tatt :)

Takk for svarene på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan låne så mye du vil, eller rettere sagt: så mye banken vil låne deg ut fra hvordan din betalingsevne vurderes, men det er begrenset hvor mye av lånet som gis med sikkerhet i boligen. Dersom du får låne 90 % til bolig med sikkerhet i boligen, kan du låne de siste 10 % i samme bank, men som et usikret lån (forbrukslån) til en mye høyere rente.

Det lønner seg å splitte lånet opp i flere deler, og betale fort ned på de delene med høy rente (som i praksis vil si den delen av lånet som er over 60 % av lånetakst), mens du har avdragsfrihet på de rimeligste lånet til du er ferdig med de dyre.

Lenke til kommentar

Bankene snakker sammen og ser på total gjeldsgrad og muligheten din for å betjene begge lånene. Toppfinansiering heter det du sikter til og det er flere banker som tilbyr det, men ofta da med sikkerhet i annen eiendom eller kausjonister. Det er også mulig å se på dette hos husbanken (via din kommune) men dette er det ikke alle som får. spesielle betingelser gjelder. http://husbanken.no/lan/

I tillegg så er det mulig å snakke med banken om å ta opp lån 100% med evnt sikkerhet i annen bolig, medlånetakere eller kausjonister. Det beste rådet jeg kan gi deg er å snakke med banken din!

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller om du har en BSU konto, men det fins flere Sparebanker som tilbyr BSU-lån med opp til 100% finansiering. Og da trenger du ikke akkurat ha allverdens på BSU-kontoen din.. føler at det ofte er nok å bare "ha" en slik konto med noen småpenger på, så får man ofte et sånt lån.

Bare et lite tips å sjekke ut, så slipper du kanskje å låne 10% som "forbrukslån"

Har du evt. en kausjonist du kan bruke som sikkerhet, så er det neppe noe problem å få 100%..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...