Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Særdeles selvstendig stilling - vaktordning

Anbefalte innlegg

På jobben har alle ansatte såkalt særdeles selvstendig stilling. kontrakten sier bl.a. at jeg er:

Unntatt fra reglene om arbeidstid, jfr. AML §41

Dette betyr at vi kan i stor grad bestemme hvor og hvordan vi jobber. I praksis blir dette som flexitid. Dette bare til informasjon, striden dreier seg om vaktordningen:

Inntil nå har vi hatt en vaktavtale som alle skrev under på i 2009. Nå har denne avtalen opphørt, og blitt erstattet av en ny vaktordning. Hovedforskjellen, er at vi går fra å få betalt for antall timer vi jobber, til å få en fast sum for hver uke vi har vakt. I tillegg har denne avtalen blitt tredd over hodet på oss - det vil si at vi må akseptere nye skriftlige betingelser uten en gang å signere på ordningen.

Er dette lovlig?

Postet av anonym: 8361d271c7ab960a37e7171c27872958

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang vaktordning så har arbeidtakerne ganske mye å si. 1/5 av tiden du går vakt skal regnes som arbeidet tid, og jobber du 37.5 time i uka så vil en vaktordning på mer enn 12.5 time per uke føre til at du faktisk jobber mer enn 40 timer per uke. Arbeid utover 40 timer per uke er overtid. Overtid er ikke 'en kjekk ordning for å få mer lønn', men et onde som kan tillates i spesielle situasjoner.

I tillegg skal den ansatte sikres hvile, så dersom vakten din førte til at du faktisk arbeidet f.eks. 02:00 til 02:10 om natten, så kan du faktisk ikke begynne normalt arbeid igjen før du er sikret 11 timer hvile.

Nei, en slik avtale kan ikke trekkes over hodene deres uten at tillitsvalgte eller fagforening har inngått en slik avtale. Som du sikkert skjønner så er det liten hjelp å få uten at du har snakket med tillitsvalgte og avklart helt hvordan alt har gått for seg. Om det er en avtale eller en ordning er ikke av betydning i saken.

Til slutt... Arbeidstilsynet har siste ord i en slik avtale, så om dere synes dere har fått en dårligere avtale enn loven så kan dere snakke med dem.

Lenke til kommentar

TS Her.

Vi er en liten AS i et større konsern. Flere av oss (men ikke alle) er organisert, men i forskjellige fagforeninger. Det eksisterer ikke noen tariff og egentlig ingen tillitsvalgt (men i denne saken har vi git en kollega fullmakt). Jeg forsøker bare å finne ut våre rettigheter. Noe å "slå i bordet" med for å si det slik. Noen utgreiinger om dette, gjerne med tilhørende lover hadde vært konge.

Ang vaktordning så har arbeidtakerne ganske mye å si. 1/5 av tiden du går vakt skal regnes som arbeidet tid, og jobber du 37.5 time i uka så vil en vaktordning på mer enn 12.5 time per uke føre til at du faktisk jobber mer enn 40 timer per uke. Arbeid utover 40 timer per uke er overtid. Overtid er ikke 'en kjekk ordning for å få mer lønn', men et onde som kan tillates i spesielle situasjoner.

Vi er "særdeles selvstendige" og har derfor ikke overtid(?). For hver uke vakt får vi én fridag da.

I tillegg skal den ansatte sikres hvile, så dersom vakten din førte til at du faktisk arbeidet f.eks. 02:00 til 02:10 om natten, så kan du faktisk ikke begynne normalt arbeid igjen før du er sikret 11 timer hvile.

Hvor har du dette i fra? Og gjelder dette bare faktisk jobbing, eller også stand-by tid?

Lenke til kommentar

§41 forresten feil paragraf i den gjeldene aml og det bør vises til § 10-12 andre ledd.

Å ha en stilling som er 'særlig uavhengig' er ikke det samme som å ha fleksibel arbeidstid eller fast tillegg for overtidskompensasjon. Du kan se litt mer her og rulle ned til § 10-12 andre ledd. Arbeidstilsynet har vært veldig restriktive til hvem som kan regnes som særlig uavhengig, og bl.a. havariinspektører har ikke vært selvstendige nok tidligere.

§ 10-8 første og andre ledd sikrer arbeidstaker hviletid. Unntak til første og andre ledd kan kun gjøres av tillitsvalgte i virksomhet bundet av tariffavtale eller av arbeidstilsynet, og man har derfor krav på 11 timer hvile mellom arbeidsøkter. Hvis en beredskapsvakt gir en utkallelse, så skal det gå 11 timer før normalt arbeid kan gjenopptas. Arbeidstilsynet har en artikkel om dette som er mye bedre enn min forklaring uansett. :)

Hvor har du dette i fra? Og gjelder dette bare faktisk jobbing, eller også stand-by tid?

Jeg antar at det må foreligge en avtale som definerer hva en utrykking faktisk er, og om/hvilke kortvarige oppdrag som kan utføres i den arbeidsfrie perioden (hjemmevaktperioden). Vi har det slik ihvertfall... Vi kan motta telefoner osv, men å faktisk bestille flybilletter eller utstyr er å utføre arbeid.

Jeg er ingen advokat, og kjennskap til dette er kun basert på mine erfaring som tillitsvalgt...

Lenke til kommentar

TS Her.

§41 forresten feil paragraf i den gjeldene aml og det bør vises til § 10-12 andre ledd.

Dette er kontrakter som er signert for en god stund tilbake, jeg regner med de fortsatt er gyldig selv om de peker mot en gammel paragraf?

Å ha en stilling som er 'særlig uavhengig' er ikke det samme som å ha fleksibel arbeidstid eller fast tillegg for overtidskompensasjon. Du kan se litt mer her og rulle ned til § 10-12 andre ledd. Arbeidstilsynet har vært veldig restriktive til hvem som kan regnes som særlig uavhengig, og bl.a. havariinspektører har ikke vært selvstendige nok tidligere.

Begrepet «særlig selvstendig» omformuleres til «særlig uavhengig»' date=' men det er ikke ment å ligge noe vesentlig annet i begrepet uavhengig enn det som opprinnelig var ment å ligge i selvstendig.

Bestemmelsen er ment å omfatte arbeidstakere som ikke har en ledende stilling som definert ovenfor, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. For å falle inn under begrepet særlig uavhengig stilling er det ikke tilstrekkelig å kunne kontrollere egen arbeidstid og/eller ha fleksibel arbeidstid. En særlig uavhengig stilling må også innebære en tydelig og åpenbar «selvstendighet» eller «uavhengighet» i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres.

[/quote']

Så da er vi ikke "særdeles selvstendig", men "særdeles uavhengig" som du sier. Lovteksten stemmer bra med hverdagen vår, både når det gjelder arbeidtid og hvordan arbeidsoppgavene gjennomføres-

§ 10-8 første og andre ledd sikrer arbeidstaker hviletid. Unntak til første og andre ledd kan kun gjøres av tillitsvalgte i virksomhet bundet av tariffavtale eller av arbeidstilsynet, og man har derfor krav på 11 timer hvile mellom arbeidsøkter. Hvis en beredskapsvakt gir en utkallelse, så skal det gå 11 timer før normalt arbeid kan gjenopptas. Arbeidstilsynet har en artikkel om dette som er mye bedre enn min forklaring uansett. :)

Jeg antar at det må foreligge en avtale som definerer hva en utrykking faktisk er, og om/hvilke kortvarige oppdrag som kan utføres i den arbeidsfrie perioden (hjemmevaktperioden). Vi har det slik ihvertfall... Vi kan motta telefoner osv, men å faktisk bestille flybilletter eller utstyr er å utføre arbeid.

Jeg er ingen advokat, og kjennskap til dette er kun basert på mine erfaring som tillitsvalgt...

Ja, vi har hatt en avtale som spesifiserer hva en uttrykning er, samt hva kan gjøres hjemmeifra. Vi har blitt gitt et tosiders dokument ("vaktodning") som skal gjelde fra og med denne uka. Den er ganske lik den forrige vaktavtalen som alle signerte på den gang. Problemet er bare at denne nye ordningen har dårligere betingelser enn før, og det er noe som ingen av oss har signert på.

Det jeg da vil fram til, er noen lover og regler som forteller meg om dette er lovlig eller ikke, spesielt med tanke på at vi har alle uavhengige stillinger.

Lenke til kommentar

Det jeg da vil fram til, er noen lover og regler som forteller meg om dette er lovlig eller ikke, spesielt med tanke på at vi har alle uavhengige stillinger.

Dersom dere faktisk er tilstrekkelig uavhengige så gjelder omtrent ingenting av aml for dere og avtalen er egentlig uten betydning siden dere er tilstrekkelig uavhengige til å innse at dette er arbeid som må gjøres og bestemmer faktisk hvordan det skal gjøres. Hvis dere ikke bestemmer så er dere kanskje ikke uavhengige nok...?

Hva jobber du egentlig med? Litt interessant å vite...

Quote fra Arbeidstilsynet: "For å falle inn under begrepet særlig uavhengig stilling er det ikke tilstrekkelig å kunne kontrollere egen arbeidstid og/eller ha fleksibel arbeidstid." og "En særlig uavhengig stilling må innebære en tydelig og åpenbar "selvstendighet" eller "uavhengighet" i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres."

Det er intensjonen fra AT at loven er gjeldene for flest mulig, og at unntaket gjelder kun et fåtall. Ser man kun på de enkle veiledningene fra departementet så kan nesten samtlige med hjemmekontor være uavhengige, noe som dommer og avgjørelser ikke støtter opp om. Her kan kanskje noen med erfaring fra arbeidsrett være mer til hjelp.

Kort sagt; Jeg ville spurt om hjelp av en med god kjennskap til arbeidsrett til å se på den konkrete saken. Anonymiserte avtaler kan også lastes opp hit, men et forum blir aldri like bra som å faktisk ha med seg en person på lasset.

Lenke til kommentar

Dersom dere faktisk er tilstrekkelig uavhengige så gjelder omtrent ingenting av aml for dere og avtalen er egentlig uten betydning siden dere er tilstrekkelig uavhengige til å innse at dette er arbeid som må gjøres og bestemmer faktisk hvordan det skal gjøres. Hvis dere ikke bestemmer så er dere kanskje ikke uavhengige nok...?

Så det du sier, er at de ikke kan pålegge oss en slik ordning, fordi vi ellers er uavhengige? Eventuelt at stillingen vår ikke er uavhengig, selv om jobbkontrakten sier dette(og jeg mener vi følger opp det som står i loven rundt dette ellers).

Eventuelt en lovtekst rundt dette hadde vært fint å finne.

Hva jobber du egentlig med? Litt interessant å vite...

Jeg er IT-konsulent

Quote fra Arbeidstilsynet: "For å falle inn under begrepet særlig uavhengig stilling er det ikke tilstrekkelig å kunne kontrollere egen arbeidstid og/eller ha fleksibel arbeidstid." og "En særlig uavhengig stilling må innebære en tydelig og åpenbar "selvstendighet" eller "uavhengighet" i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres."

Det er intensjonen fra AT at loven er gjeldene for flest mulig, og at unntaket gjelder kun et fåtall. Ser man kun på de enkle veiledningene fra departementet så kan nesten samtlige med hjemmekontor være uavhengige, noe som dommer og avgjørelser ikke støtter opp om. Her kan kanskje noen med erfaring fra arbeidsrett være mer til hjelp.

Kort sagt; Jeg ville spurt om hjelp av en med god kjennskap til arbeidsrett til å se på den konkrete saken. Anonymiserte avtaler kan også lastes opp hit, men et forum blir aldri like bra som å faktisk ha med seg en person på lasset.

Vi skal ha bistand fra advokat for å få avklart ting. Regner med vi går videre tilarbeidstilsynet

Lenke til kommentar

Det er forresten helt klart at vaktordningen er nødvendig. Vi liker bare ikke at de har gitt oss dårligere betingelser + ingen har signert på ordningen.

Det skal sies at bedriften er geografisk spredd, slik at det er bare vi knyttet til hovedkontoret som har vaktordningen.

Lenke til kommentar

Så det du sier, er at de ikke kan pålegge oss en slik ordning, fordi vi ellers er uavhengige? Eventuelt at stillingen vår ikke er uavhengig, selv om jobbkontrakten sier dette(og jeg mener vi følger opp det som står i loven rundt dette ellers).

Det jeg sier er at virkelig uavhengige ikke trenger en slik avtale, og at dere får en slik avtale på mange måter tilsier at dere egentlig ikke er tilstrekkelig uavhengige.

Altså HELE kapittelet i aml angående arbeidstid gjelder ikke særlig uavhengige (unntatt §10-2 første, andre og fjerde ledd). Ingen overtid, ingen arbeidstid, ingen arbeidsfri periode, ingen beredskapsvakt... Så hvorfor inngå en avtale om noe man allerede har avtalt bort? Kanskje fordi bedriften din vet at dere ikke er tilstrekkelig uavhengige, og ønsker å sikre seg? Ser du hva jeg prøver å si?!?

Eventuelt en lovtekst rundt dette hadde vært fint å finne.

Lovteksten er på lovdata, §10-12 andre ledd. Tolkninger eller veiledninger finner man andre steder, og for tilgang må man normalt betale. Siden det er underlagt åndsverkloven kan jeg ikke gjengi de veiledningene jeg har tilgjengelig sånn uten videre.

Vi skal ha bistand fra advokat for å få avklart ting. Regner med vi går videre tilarbeidstilsynet

Det er ikke dumt. En slik avtale må man leve med lenge, og da bør det bli tilfredstillende for alle parter.

Lenke til kommentar

beredskapsvakt... Så hvorfor inngå en avtale om noe man allerede har avtalt bort? Kanskje fordi bedriften din vet at dere ikke er tilstrekkelig uavhengige, og ønsker å sikre seg? Ser du hva jeg prøver å si?!?

Hele issuet vårt her, er jo at det ikke er inngått en avtale. Vi har verken muntlig eller skriftlig signert eller på en annen måte akseptert den nye ordningen. Vi har derimot mottatt et skriftlig vaktreglement som ingen har akseptert på noen måte.

Det skal sies at vi ser bedriften har behov for ei vaktordning, og at dette er noe vi ansatte ønsker å fortsette med (men ikke som den står i dag). hver vakt har hatt rundt 20 påbegynte timer siden nyttår. Dette kommer nok til å øke også.

Merk at jeg er usikker på om jeg har lov til å laste opp disse linkene, og må muligens fjerne de;

Vaktordning, side1: http://bayimg.com/naeoEaaDI

Vaktordning, side2: http://bayimg.com/NaeoAaADI

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil jeg jo påstå at straks det er et krav om en vaktordning, så er man ikke lenger særlig uavhengig da man blir fastlås til de tidspunktene og de arbeidsoppgavene som en vaktordning medfører seg.

Videre er det jo en kjennsgjerning at IT-bransjen er blant de med høyest andel "særlig uavhengige" uten at de faktisk er særlig uavhengige. Hadde vært interessant å høre hvordan hverdagen din er utformet.

Mener også å huske at såpass vesentlige endringer i arbeidsavtalen i utgangspunktet ikke kan gjennomføres uten samtykke, eller eventuelt endringsoppsigelse. En endringsoppsigelse skal være saklig og godt begrunnet. Det fungerer i stor grad som en vanlig oppsigelse. Du kan således kreve å stå ut oppsigelsestiden (3 mnd antar jeg) i gammel avtale før du aksepterer den nye - og du kan således også gå til sak mot arbeidsgiver om du mener oppsigelsen ikke er iht lovverket.

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Etter å ha skummet gjennom arbeidsavtalen stiller jeg meg sterkt tvilende til at dette faller inn under unntaket i AML §10.

I kommentarene til min utgave av AML står følgende:

(kommentarer av Børre Pettersen og Atle Sønsteli Johansen)

"For å falle inn under andre ledd, arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, er det ikke tilstrekkelig at en kan kontrollere egen arbeidstid. Stillingen må også innebære en tydelig og åpenbar selvstendighet eller uavhengighet når det gjelder hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres. Unntaket kan ikke på generell basis knyttes til en bestemt stillingskategori eller en gruppe av arbeidstakere. Loven forutsetter en individuell vurdering og at selvstendigheten skal være reell."

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar

beredskapsvakt... Så hvorfor inngå en avtale om noe man allerede har avtalt bort? Kanskje fordi bedriften din vet at dere ikke er tilstrekkelig uavhengige, og ønsker å sikre seg? Ser du hva jeg prøver å si?!?

Hele issuet vårt her, er jo at det ikke er inngått en avtale. Vi har verken muntlig eller skriftlig signert eller på en annen måte akseptert den nye ordningen. Vi har derimot mottatt et skriftlig vaktreglement som ingen har akseptert på noen måte.

Jeg gjentar meg igjen; Bedriften innser at dere egentlig ikke er særlig uavhengige, og vil derfor lage en vaktordning i tilfelle de skulle måtte gå fra at dere er særlig uavhengige. (Tenk i baner at AT kommer og vurderer uavhengighetsgraden deres, eller at ny revisjon av aml på annen måte vanskeliggjør dette)

Hvis dere faktisk er særlig uavhengige er avtalen smør på flesk; Dere er selvstendige nok til at det ikke kan være noe krav om en vaktordning da dere allerede er betalt og det forventes at dere kan jobbe 24/7 og ikke minst så ser dere at dette er en del av jobben/ansvaret dere har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...