Gå til innhold

[Løst] Canon 70-200 f2.8 eller f4?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal spare opp til en av canons 70-200 objektivene. De jeg har sett for meg er Canon 70-200 f2.8 eller Canon 70-200 f4 IS.

Det som er spørsmålet er om hvem av de jeg skal gå for, den med IS og litt høyere blender eller den med lavere blender men uten IS?

Takker på forhånd for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo hva du trenger, det.

Den med størst blender er litt mindre skarp enn F/4 versjonen, men trenger du F/2.8 så nytter det ikke med F/4.

Tar du bilder av ting i bevegelse og vil fryse den bevegelsen - 2.8. Tar du bilde av ting som er forholdsvis stillestående så går du for F/4.

Størrelse og vekt på objektivene bør du også tenke på.

Lenke til kommentar

F/4 IS er skarpere enn f/2.8. 2.8 har bedre bokeh. F/2.8 er et drog - kjenn på en og se om det er en du gidder å drasse med deg - den er dobbelt så stor og tung som f/4.

Vil du ha ekstra blender, kan klare deg uten IS og gidder å drasse den med deg - f/2.8.

Vil du ha maks skarphet, noe som er lett å ta med seg, noe med IS og du kan klare deg uten den ekstra blenderen - f/4 IS.

Lenke til kommentar

Okey, jeg har tenkt til å bruke det til det meste, som fotografering av dyr, og fly om sommeren :)

sNodig "Tar du bilder av ting i bevegelse og vil fryse den bevegelsen - 2.8"

Så du vil anbefale meg å gå får 2.8 hvis jeg skal ta bilder av fly og dyr? :hmm:

Lenke til kommentar

Kjøp F4/IS mens du sparer til F2.8 IS. Når du mangler 3-3.5k, selger du F4 på bruktmarkedet.

Som sagt over, behovet for IS finner du selv ut av. 2.8 vs 4 gir deg dobbelt så mye lys, noe som overføres til raskere lukkertider eller lavere ISO.

IS gir deg bare skarpere bilder ved lav lukkerhastighet, og påvirker ikke ting i bevegelse. Tar du bilde (1/2 sekund lukkerhastighet) av et flagg som vaier i vinden, vil IS gjøre at stangen blir skarp, men flagget vil fortsatt blåse rundt i et halvt sekund og dermed være uskarpt.

Vekten er egentlig ikke noe jeg personlig legger så mye merke til. Forskjellen mellom de to er 750-800 gram, noe som ikke affiserer mandige menn med hår på brystet.

Lenke til kommentar

Kjøp F4/IS mens du sparer til F2.8 IS. Når du mangler 3-3.5k, selger du F4 på bruktmarkedet.

Som sagt over, behovet for IS finner du selv ut av. 2.8 vs 4 gir deg dobbelt så mye lys, noe som overføres til raskere lukkertider eller lavere ISO.

IS gir deg bare skarpere bilder ved lav lukkerhastighet, og påvirker ikke ting i bevegelse. Tar du bilde (1/2 sekund lukkerhastighet) av et flagg som vaier i vinden, vil IS gjøre at stangen blir skarp, men flagget vil fortsatt blåse rundt i et halvt sekund og dermed være uskarpt.

Vekten er egentlig ikke noe jeg personlig legger så mye merke til. Forskjellen mellom de to er 750-800 gram, noe som ikke affiserer mandige menn med hår på brystet.

Så da anbefaler du meg til å kjøpe 70-200 f4 IS og spare deretter opp til 70-200 f 2.8 IS II ?

Lenke til kommentar

Kjøpte for litt siden 70-200 f/4 IS, og er veldig fornøyd. Et kjempesolid objektiv, med gode farger og bokeh.

Jeg visste ikke hva jeg skulle forvente av IS, siden jeg ikke har eid et objektiv med IS før, men dæven jeg ble imponert. Du kan håndholde vanvittige lukkertider. 200mm og 1/80 er feks uproblematisk.

Spørmålet er om du trenger f/2.8. Du får definitivt flere uskarpe bilder med f/2.8 mot f/4 og IS. Forskjellen med f/2.8 er ikke alltid så stor at du fryser bevegelse spesielt godt. Da er det viktigere å med IS. Mener nå jeg.

Er ikke hjemme hvor bildene min ligger, så det blir dårlig med eksempler.

Lenke til kommentar

Så da anbefaler du meg til å kjøpe 70-200 f4 IS og spare deretter opp til 70-200 f 2.8 IS II ?

Til fly trenger du kjapp lukkertid, så der vil ikke IS hjelpe noe særlig. For dyr vil det ha noe å si, men det kommer selvfølgelig an på hvilke. Snegler og skilpadder går veldig bra, hester i galopp derimot.. ikke så bra.

Vurderer du F4IS, har du råd til F2.8 uten IS. Personlig ville jeg da heller kjøpt sistnevnte, men jeg foretrekker 2.8 over IS, uansett hvilket objektiv det er snakk om.

F2.8IS II er objektivet du har lyst til å ende opp med til slutt uansett.

Lenke til kommentar

Så dermed så anbefaler dere at jeg skal gå for 70-200 2.8 uten IS å så spare opp til den med IS til senere?

Hadde vel heller kjøpt f4 IS og spart til f2,8 IS om jeg følte behov for det , dette bla fordi f4 IS er mer populært,lettere å selge brukt og du taper mindre på det :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt f4 fremfor f2,8. Jeg har f4 uten IS. Hadde jeg tatt meg råd hadde jeg valgt f4 IS fremfor f2,8 og det er vekten som hadde avgjort valget mitt. Hadde lyst på speilløst og lett kamera når jeg nettop byttet, men de er ikke gode nok ennå (kansje med unntak av GH2). Det er tungt å drasse med seg optikk og tungt kamera på lange turer. Har IS på 15-85mm, men den er avslått for det meste utenom når det kreves mer lys (ja man trenger mer is på tele). Nye kamera har blitt veldig bra på høy ISO så der kompenserer jeg og kan ta bilder jeg ikke hadde sjans til før. Utviklingen gå i retning av mer lyssterke billedbrikker på nye kamera. Så kjøp f4 og nytt kamera om noen år, det vil helt sikkert kompensere ett blendertrinn med bedre ISO egenskaper. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom 70-300, 70-200 f/4, og 70-200 f/2,8 IS. Pga vekta (1,6 kg) på f/2,8, så anbfaler jeg deg å prøve med f/4 IS først og se om du blir fornøyd. Det er ikke noe problem å få solgt denne dersom du i etterkant finner ut at du vil ha f/2,8.

Jeg har faktisk vurdert å bytte fra f/2,8 IS til f/4 IS, men dropper det da jeg trenger diger blenderåpning på konserter og sport, begge gjerne i dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...