GeCcO Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Kobler meg til internett via vpn levert av UiB/HiB og er dermed nødt til å benytte brukernavn og passord for å logge meg på. For å kunne benytte nettet på flere enheter har jeg en maskin med to nettverkskort hvor det ene tar i mot signaler fra veggen i studenthybelen og det andre sender videre til ruter slik at jeg kan benytte wifi uten å måtte koble til med bruker/passord. vpn-tilkoblingen er da delt med nettverkskort_2 og har fått tildelt ip: 192.168.137.1 I ruteren (Netgear WNR3500L) har jeg koblet kabel fra nettverkskort_2 til wan-port og konfigurert ruteren på følgende måte (bruker DD-WRT firmware v24-sp2): WAN-IP: 192.168.137.2 Subnet: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.137.1 Static DNS: 192.168.137.1 Ellers er alt urørt, foruten wifi som er slått på og satt med WPA2 sikkerhet. På hovedmaskinen har jeg ingen problemer med nettet og er alltid tilkoblet så lenge jeg er innlogget. På andre enheter koblet via wifi gjennom ruteren fungerer alt fint i omtrent 30min før jeg får beskjed om at maskinen ikke oppnår kontakt med DNS og kan ikke laste sider. Sider og tjenester som allerede er lastet inn fungerer selv om jeg ikke får lastet nye sider. Restarter jeg ruteren fungerer alt uten problem i nye 30min før samme problem oppstår. Hva kan dette skyldes? Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Hvilken adresse blir brukt som DNS adresse på disse andre enhetene da ? Blir det bedre hvis du setter en manuel DNS-adresse som f.eks 8.8.8.8 ( Goole sin åpne DNS), Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Skal prøve å bruke 8.8.8.8 nå så får jeg se om det gir noe utslag. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Har prøvd 8.8.8.8 men det hjalp ikke. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Sjekk om det er noe strømsparing som fucker opp. Strømsparing på selve kortet, eller på kontrollpanelet. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Alle strømsparingsfunksjoner er slått av. Kan også nevne at det samme problemet skjer på telefon (android) og PS3, så vil tro problemet ligger i routeren en eller annen plass. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Har fått testet litt og det er nok ikke ruteren som er synderen. Problemet oppstår også når jeg er koblet kablet rett til den stasjonære maskinen. Det er derimot et eller annet som gjør at jeg mister kontakt med DNS-server i sammenheng med ICS-løsningen. Her er oppsettet: Nettverkskort 2 (fra stasjonær til ruter) Oppsett i ruter ipconfig /all Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå