Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge rupanel på loft som etterisolert.

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge rupanel etter det jeg forstår som anbefales og legge som gulv på mørkloft for lagring av ting og tang. Men problemet er at det er etterisolert og isolasjonen ligger ikke mellom bjelkene lengre som dere ser på bildene. Har lite lyst og begynne og skjære til den nye isolasjonen for og komme meg ned og lekte meg opp fra bjelkene som ligger under isolasjonen. Noen tips hvordan jeg kan få dette til på en skikkelig måte?

Legge planker mellom takstolene rett over isolasjonen og legge rupanel oppå, er det en mulighet? Noen andre gode forslag?

Kan markere av på bilde hva jeg tenkte. Se bildene under så ser dere hvordan det ser ut på loftet mitt :)

takstoler.jpg

DSC00200.jpg

DSC00199.jpg

DSC00202.jpg

DSC00201.jpg

DSC00203.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny 2"x4" fastspikret i diagonalene med bord på tvers av disse igjen blir nok det enkleste; altså andre veien i forhold til det du har tegnet. For lagring av ting og tang, og litt fotgjengertrafikk av og til, så blir dette kraftig nok. Gjerne kombinert med 10 cm ekstra isolasjon også -hvor mye er det fra før?

Lenke til kommentar

Noen flere som har noen formeninger?

Om det er bygd nytt i 2004, så er det vel neppe det store behovet for mer isolering, men det er jo fortsatt to løsninger, enten lekter på langs og golvbord på tvers, eller omvendt.

Å legge lektene på tvers av takstolene (langs mønet) som du tenkte, ville vært enklest, om det ikke var for de sydde Glava-mattene. En slik matte er 120cm bred, og lektene burde helst ligge på c/c 60cm -det blir litt problematisk, m.a.o.

Sånn sett ville det kanskje være enklere som nevnt i forrige innlegg, å spikre på en "falsk undergurt" av 2"x4" (eller et 1"x4" bord på hver side) på hver takstol, på tvers av taket, oppå isolasjonen, og med golvbordene på langs av mønet, enten med eller uten ekstra isolasjon i det nye fire tommers hulrommet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...