Stuck Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Sliter med å finne svar på disse spørsmålene i lærebøkene, noen som kan hjelpe? Tips meg gjerne om nettsider hvor jeg kan finne svar på noe av dette. En bedriftskunde ringer og spør om du kan komme og installere noen datapunkter i et nytt bygg som ligger like ved bygget kunden disponerer i dag. Fordeleren som de nye punktene skal tilkoples ligger i 5.et. og kabelføringer må gå via garasjen i kjelleren, til fordeleren i det nye bygget, som ligger i 4.et. (fordelerne ligger ca 100 m fra hverandre). I bygget kunden disponerer i dag har han/hun spredenett klasse D, og kunden ønsker at nettet i nabo-bygget skal tilfredsstille samme standard. 1. Hva slags type kabler vil du benytte? - Begrunn svaret. 2. Ville du valgt annerledes hvis avstanden mellom fordelerne var 30 m? - Begrunn svaret. 3. Kunden har også hørt noe om at det finnes noe som heter spredenett klasse E, og lurer på hva han/hun må gjøre for å oppgradere spredenettet sitt. - Hva svarer du? 4. I garasjen i kjelleren er det montert en 20 cm bred kabelbru, hvor det går noen tykke kabler til hovedtavla for elkraft. Kunden spør om du kan benytte denne kabelbrua til kablingen mellom fordelerne for spredenettet. - Hva svarer du? 5. Ville du valgt annerledes hvis avstanden mellom fordelerne var 30 m? - Begrunn svaret. 6. I garasjen i kjelleren er det montert et brannalarmanlegg. Sentralen er defekt, og hele anlegget skal byttes ut. Kunden ønsker at du demonterer av røykdetektorene, fordi kunden ønsker å benytte disse hjemme. - Hva mener du om dette? 7. Ved befaring i de nye lokalene går du og kunden forbi en detektor tilkoplet innbruddsalarmen. Da dere passerer detektoren tennes en rød lysdiode på detektoren. - Hva slags type detektor tror du dette er? 8. Kunden spør om det er noe du kan gjøre for å forhindre at lysdioden tenner hver gang noen passerer detektoren. - Hva svarer du? Hittil har jeg greid å svare på noen av spørsmålene: 1. All område-/bygningsstamkabel skal være av typen SM (9/125 µm). Dette er begrunnet ut fra kommende 10 Gb/s behov mellom kjerne-, aggregerings- og kantsvitsjer og framføring av bølgelengder/gridnett. Videre skal fiber termineres ved bruk av SC PC konnektorer (Subscriber Connector Physical Contact). Pigtails og fibersnorer skal minimum tilfredsstille kravene i ETSI standarden I-ETS 300 671. 2. Alternativt kan multimodusfiber benyttes som område-/bygningsstamkabel, men da må OM3 velges. Dette medfører bruk av laser tilsvarende som for SM. Prismessig er multimodus OM3 en dyrere løsning enn singelmodus (SM). 3. Kunden vil være nødt for å bytte ut eksisterende kategori 5 kabel (og tilhørende termineringspunkter) i spredenettet, og alle switcher som ikke tilfredsstiller standarden. 4. 5. 6. Det er restriksjoner for bruk av type detektorer i et alarmanlegg. Du kan ikke benytte de samme detektorene i en bolig som i et bedriftslokale. Alarmanleggene har forskjellige klassifiseringer som må overholdes. 7. Dette er nok en PIR-detektor (Passiv Infrarød Detektor) som detekterer bevegelse. 8. Man kan tidsstyre sonene, slik at de kun er på i et bestemt tidsrom i døgnet. Noe jeg burde legge til? Endret 20. mars 2011 av Stuck Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) er ikke helt enig i svarene dine på nr 4: Såvidt meg bekjent vil det sjelden være noe problem å bruke proffesjonelt utstyr i en bolig. Tror heller det er et problem andre veien. Man må dog være obs på at typen detektor i en parkaringsgarasje ikke nødvendigvis er ideell i en bolig. Dersom kunden ønsker detektorer demontert på en måte som gjør at h*n kan bruke dem om igjen gjør du selvfølgelig det! Men du som montør bør finne ut hvilken type detektor det er snakk om og gi kunden råd om hvorvidt de er egent til kundens nye bruk. Det kan også være greit å nevne at moderne detetktorer for bruk i bolig er mindre/penere/mer diskret. Nr 6: Lyset er fordi anlegget står i "walk test" modus, og bør definitivt deaktiveres, da de i ytterste konsekvens kan brukes til å kartlegge "trygge ruter" gjennom bygget når alarmen er på. Avhengig av typen alarmsystem slåes det av enten i hver detektor med jumper/dipswitch, eller i sentralen. Endret 20. mars 2011 av SirAmp Lenke til kommentar
Stuck Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Hva legger du i å kartlegge "trygge ruter"? Veit ikke helt om jeg forstod alt det der:( Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 walk test lyset er der for at montøren skal kunne stille inn detektoren på best mulig måte, slik at størst mulig/riktigst mulig del av lokalet er dekket. hvis det alltid er på gir det folk som planlegger å bryte seg inn mulighet til å se hvordan det er mulig å bevege seg uten å bli oppdaget av detektoren. Lenke til kommentar
Stuck Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Takk, da forstår jeg litt mer:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå