Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Booter ikke...

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke byttet hovedkort på min datamaskin. Tok ut det gamle Asus p6t SE og satte inn ett nytt Asus p6t Deluxe V2.

Hadde i børjan litt trøbbel emd å få kjøt ned CPU skikkelig, men etter litt knoting med vifta, så fikk jeg slutt boote. Kom inn i windows og fikk sjekka at disker og slikt var ok. Skulle da reboote får å oppgradere litt drivere, men nå får jeg følgende beskjed på skjermen: Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Jeg re boote og passer på at disken med OS på står som boot device nr 1. Den finner og de andre diskene i bios. Men når jeg da trykker f10 den rebooter igjen, får jeg samme feilmelding. Hva i all verden gjør jeg for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mer enn en OS disk tilkoplet..... er du sikker at det er den OS disk som er din system disk?

Enkelt og greit, prøve på å sette som først device en av de andre til du har bekreftet at ingen kan ikke boote eller kan boote.

En system disk er ikke alltid den disk som OS er installert i.

Prøve.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Knota litt med boot instillingene.

Føler meg litt dum nå, men problemet var nok at jeg har to WD disker og den ene har os den andre har filmer... Hadde nok bytta om på de to når jeg bytta hk...

*rødmer*

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne det.. i tilfelle:

Siden du har Ich10r chipset, dvs mulighet for raid og ahci, vil en overgang fra IDE til en av de 2 (raid eller ahci) være mye enklere i windows 7 enn det har vært i XP.

Med å boote opp windows DVD plate, og via Recovery console---->command prompt skal det være veldig enkelt å installere boot critical drivers med å bruke DISM.exe (Deployment Image Servicing and Management), med riktig command options og drivers, for din chipset.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...