Gå til innhold

Canon 28mm F2.8, 35mm F2, 28mm F1.8 USM, 24mm F2,8?

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha en vidvinkel, og valget skal falle på en av de der.

Jeg trenger vidvinkel med lysstyrke og har blitt veldig glad i USM motor, så derfor ligger valget sterkest med Canon 28mm 1.8 USM, men er den verdt prisen, mot de andre?

Noen som har noen erfaringer/innspill å komme med?

Skal brukes på Canon 550D, mest fotografering, men også filming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Skal du ha vidvinkel, så bør du vurdere noe med mindre brennvidde. Hverken 35mm eller 28mm er særlig vidt på 550D.

Du kan se bort fra 28mm f/2.8 og 24mm f/2.8 på grunn av lysstyrken. I stedet bør du tenke på Sigma 30mm f/1.4. Et skarpt og lyssterkt objektiv, som passer perfekt som normalobjektiv på kamera med cropformat. Det ville vært mitt valg fremfor 28mm f/1.8 og 35mm f/2.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

får man en sigma 30/1.4 hvor AF'en fungerer optimalt, så er den en sikker vinner.. billigere er den også tror jeg, enn 28/1.8.. men at man får en 30mm hvor AF'en fungerer perfekt er det alt annet enn noen garanti for..

Lenke til kommentar

Ser at folk sliter med kantskarphet på Sigmaen, finnes dette på Canon 28mm 1.8? Har Canon 17-85mm og Samyang 8mm Fisheye og canon 100mm makro 2.8, derav vil jeg ha ett lyssterkt vidvinkelobjektiv i denne lengden. Fra 24-30mm.

Lenke til kommentar

på cropformat blir canon best, for den blir på crop? sigma er ikke fullformat og blir da ikke skarp i kantene på crop, mot canonen? da vil jeg si at canon 28mm 1,8 er ett mye bedre kjøp enn sigmaen, for jeg trenger kantskarpheten. og forskjellen på 1,4 og 1,8 er vell ikke så veldig stor?

Lenke til kommentar

Har da fått Canon 28mm 1.8 i hus og er middels fornøgd. Mye lilla/grønnskjer på ting og tang i bilde. Ikke så alt for skarp ellers heller, spesielt ikke på 1.8. Får teste det litt mer, så får jeg se om jeg selger det eller om jeg beholder den.

Lenke til kommentar

Det du er på utkikk etter Bolivar, er ikke vidvinkel men normalobjektiv. Normal er ca 42 mm på 135-format og dermed ca 26 mm på 1,6x crop.

Jeg har selv Sigma 30mm f/1,4 på 1,5x crop. Det tilsvarer ca 28mm f/1,3 på 1,6x crop. Sammenligner man samme blenderverdi f.eks f/2,8 vs f/2,8 så yter den omtrent på linje med de andre alternativene dine. Så epler vs epler så er den altså ganske god. Men på f/1,4 så sliter den ganske mye med kantskarphet. I senter er den middelmålig. Se på f/1,4 som en "nødinnstilling" du normalt ikke bruker. Sigmaen har altså en nødinnstilling som de andre ikke har. Se på det som en bonus i stedet for en svakhet.

Men det hører også med en svakhet med på lasset. Det er at kameraet fokuserer ved største blender. Jeg tror det er den manglende skarpheten på f/1,4 som gjør at fokusen blir litt upresis (uansett blender man egentlig bruker). Dette er ulempen man må svelge for å få "nødinnstillingen".

Fokusplanet er også litt buet, noe som gir litt kunstig dårlig resultat på flate plansjer. I virkeligheten tar man sjeldent bilde av flate vegger, særlig på f/1,4 og særlig på så nært hold at dybdeskarpheten blir så kort at det blir synlig fokusforskjell mellom senter og hjørner. I virkelige situasjoner har altså det buede fokusplanet lite å si.

Alt i alt synes jeg det i praksis er et glimrende objektiv, som selvsagt er grunnen til at jeg kjøpte det etter nøye overveielser. PS. Med 1,6x crop klipper du bort det ytterste og mest uskarpe av kantene og hjørnene, sammenlignet med 1,5x crop som dette objektivet er designet for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har da fått Canon 28mm 1.8 i hus og er middels fornøgd. Mye lilla/grønnskjer på ting og tang i bilde. Ikke så alt for skarp ellers heller, spesielt ikke på 1.8. Får teste det litt mer, så får jeg se om jeg selger det eller om jeg beholder den.

f/1.8 ute i skarpt solskinn, eller motiver med stor kontrast? Da har brukt objektivet på verst tenkelig måte.

Prøv det ute på dagtid , men på f/4 eller f/5.6. På kvelden og inne, så kan du åpne oppp til f/2.8, f/2 eller f/1.8.

Så skal du nok se at det ikke blir så galt allikevel.

Lenke til kommentar

Hehe, da kan det hende det var bare det da. Prøvde 1.8 ute med 4000 lukkertid og 100 ISO i snø. Katten jeg tok bilde av fikk en lilla glorie rundt seg. Det samme gjaldt inne med blitsbruk. Kvite flater fikk lilla ramme. Også litt grønnt.

Men inne i laber belysning og uten blits så skjer ikke dette? Har liten erfaring med store blenderåpninger, så dette blir lærerikt!

Har for øyeblikket en lånt 50mm 1.4 USM, denne var faktisk skarpere enn 28mm'eren. Men ingen kan måle seg med 100mm 2.8 USM makroen jeg har.

Men viss jeg holder meg på F8 i sterk belysning ute, så slipper jeg dette? Er lett å fikse på i Camera Raw, men gidder ikke å gjøre dette på alle bilder jeg tar, så da er det greit å vite dette.

Noe mer jeg burde vite? :p

Lenke til kommentar

Tar du bilder på stor blender mot utbrente høylys, så får du ofte såkalt "purple fringing" - lilla kanter rundt høylysene.

På stor blender får du ofte også grønn/magenta farger rundt ting som er rett foran/bak fokusplanet - dybdekroma, kromabokeh eller andre navn - er en egenskap ved mange lyssterke objektiv som ikke er apokromatisk korrigert. Sånn er det.

Lenke til kommentar

var på fotovideo i dag selv og knipset et par bilder med bl.a. 28'en.. er nok et hakk mer CA og purple fringing enn på sigma 30, spesielt utenfor fokus, men ikke spesielt ille ifht andre liknende ikke-L canon-objektiver som jeg har prøvd (eller sigma for den saks skyld -sigma 50/1.4 er helt grusom på dette).. canon 50/1.4 er nok noe bedre, mens 85/1.8 og 100/2.0 også har ganske mye av dette vidåpent.. tror ikke du trenger å gå ned til stort mer enn f4 ish for å slippe unna det verste av dette, sånn er det ihvertfall med 85'en min som har relativt mye purple fringing, uten at jeg noen gang har følt at det har vært spesielt problematiskt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...