HeidiH Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Jeg har nettopp fått min aller første smarttelefon, en HTC Desire Z, og jeg er fra før helt grønn på smarttelefoner. Jeg har forsøkt og lese meg opp så godt jeg kan på litt av hvert rundt denne typen telefoner, men fikk litt sjokk da jeg våknet i dag. Det er ikke det at det er helt krise enda, men jeg tenker at det kan BLI krise hvis det fortsetter. Jeg har forsøkt og finne hjelp på dette forumet i tidligere tråder, men jeg kunne ikke finne noe som passer helt til mitt problem, men send meg gjerne videre til eventuelle tidligere tråder om det samme. Bare sånn at det er sagt, jeg har Tele2 Champion med Mobilsurf Medium inkl. (100 MB til en billig penge), og i følge Tele2s sider, skal dette passe meg helt perfekt. Jeg har bare tenkt til å bruke telefonen til litt e-postlesing, Facebook, sjekke om toget er i rute osv. mens jeg f.eks. sitter på toget eller generelt ikke har tilgang på PC. Jeg fikk telefonen i går og brukte den da masse for å sjekke ut alt den har å by på, og tenkte det kanskje ville være den dagen jeg kom til å bruke mest MB. Jeg lastet raskt ned Data Counter widget for å holde kontroll (dette er vel og merke den eneste app'en jeg har lasta ned), og så at i løpet av dagen brukte jeg 12 MB. Da jeg våknet i dag, etter at telefonen hadde stått på standby hele natta, var det brukt 68 MB! Hvordan kan den ha brukt 56 MB bare på å stå på standby? I går slet jeg med å sende MMS, så jeg gikk på Tele2s sider for å finne innstillinger for dette. Denne ba meg bl.a. om å skru på dataroaming, noe jeg var veldig skeptisk til, men uten den, fikk jeg ikke sendt MMSer. Ellers hadde jeg vær og e-post på "hovedsidene" som dermed oppdaterte seg automatisk (e-post hvert 30. minutt). Jeg ser også at den har oppdatert kontaktene mine oppmot Facebookinformasjon (bursdagsdatoer, profilbilder etc.), men jeg har ikke Facebook/Friendstream som egen widget på hovedsidene. Jeg fikk litt panikk og fjernet vær-applikasjonen, skrudde av dataroaming, skrudde av bakgrunnsdata (som lar programmer synke etc. i bakgrunnen) og endret e-postoppdateringene til bare en gang per dag (noe jeg tenker å endre til at jeg vil oppdatere manuelt). Ellers ligger det ingen widgets som skal dra datatrafikk på hovedsidene. Hva tror dere har dratt så mange MB i løpet av natta? Er jeg nødt til å ha av dataroaming? Jeg synes det er ganske upraktisk å ha den av i forhold til MMS, men heller det enn å bli tappet for penger. Jeg synes det hadde vært kjekt med vær- og e-postoppdateringer, men er det noen som vet om disse bruker mye MB ved å oppdateres automatisk? Er det noe sted jeg kan sjekke hva som bruker hvor mye av MB? I tillegg sliter jeg litt med mottak av MMS. Jeg får MMSene, men de kommer bare med en knapp som sier at jeg kan laste de ned. Jeg sjekket om det samme skjedde med dataroaming på, og det gjorde det. Er dette riktig? På mine gamle, enkle telefoner kom jo alltid bilder etc. opp direkte når jeg fikk MMSer. Hvis jeg velger "last ned", kommer det en advarsel: "trådløsleverandøren kan belaste deg ekstra for nedlasting av MMS mens du roamer, fortsette uansett?" Dette både med dataroaming på og av. Hva betyr det? Er det trygt? Kan noen for øvrig fortelle meg forskjellen på Wi-Fi-nett, trådløst nett, mobilnett etc.? Når jeg er hjemme, er jeg på vårt trådløse nett. Er dette billigere enn på mobilnettet? Eller har det ingenting å si i forhold til brukte MB? Håper noen kan hjelpe meg med denne mengden av spørsmål. Jeg har virkelig prøvd og sette meg inn i alt, men det var visst litt mer komplisert og skummelt enn jeg hadde trodd Endret 20. mars 2011 av HeidiH Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Wi-Fi, WLAN og trådløst nett er synonymer. Å laste ned 50 MB fra det trådløse nettet hjemme er gratis, men å laste ned 50 MB via mobilnettverket er ikke gratis (eller, det er jo forsåvidt det når du har 100 MB inkludert). Problemet er nok at den om natten har gått over fra WLAN til mobilnettverket for å spare strøm. Gå på "Innstillinger", "Trådløst og nettverk", "Trådløsinnstillinger", trykk på "Menu"-knappen, "Avansert", og deretter "Soveinnstillinger for trådløst nett". Velg så "aldri". Da kommer den alltid til å bruke WLAN om det er et kjent WLAN i nærheten. Roaming vil si å være "gjest" på "noen andre" sitt mobilnettverk. Jeg har f.eks mobilabonnement fra OneCall, og det bruker mobilnettverket til Network Norway. De har ikke like god dekning overalt som Telenor og Netcom, så der Network Norway ikke har dekning, benytter jeg automatisk Telenor sitt nettverk. Mobilen min oppfatter dette som roaming, men det koster ikke noe ekstra da OneCall har avtale med Telenor om dette.. Regner med det er tilsvarende med Tele2. Men.. Om du tar en tur til Sverige, så er det viktig å slå av roaming før du reiser inn i landet, da roaming her vil koste (masse) penger.. Lenke til kommentar
HeidiH Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Wi-Fi, WLAN og trådløst nett er synonymer. Å laste ned 50 MB fra det trådløse nettet hjemme er gratis, men å laste ned 50 MB via mobilnettverket er ikke gratis (eller, det er jo forsåvidt det når du har 100 MB inkludert). Problemet er nok at den om natten har gått over fra WLAN til mobilnettverket for å spare strøm. Gå på "Innstillinger", "Trådløst og nettverk", "Trådløsinnstillinger", trykk på "Menu"-knappen, "Avansert", og deretter "Soveinnstillinger for trådløst nett". Velg så "aldri". Da kommer den alltid til å bruke WLAN om det er et kjent WLAN i nærheten. Roaming vil si å være "gjest" på "noen andre" sitt mobilnettverk. Jeg har f.eks mobilabonnement fra OneCall, og det bruker mobilnettverket til Network Norway. De har ikke like god dekning overalt som Telenor og Netcom, så der Network Norway ikke har dekning, benytter jeg automatisk Telenor sitt nettverk. Mobilen min oppfatter dette som roaming, men det koster ikke noe ekstra da OneCall har avtale med Telenor om dette.. Regner med det er tilsvarende med Tele2. Men.. Om du tar en tur til Sverige, så er det viktig å slå av roaming før du reiser inn i landet, da roaming her vil koste (masse) penger.. Aha! Takk, det var veldig oppklarende Da er det kanskje ikke så krise allikevel, for jeg ser jo nå at på Data Counter-appen står MBene delt opp i WLAN og mobil. Det er WLAN det er brukt så mange MB på, på mobil står det bare 3280 KB. Det vil mest sannsynlig si at det er mobilmegabytene jeg betaler for, ikke WLAN-megabytene? Jeg kan altså antakeligvis trygt ha på dataroaming så lenge jeg er i Norge? Og jeg kan da la e-post, vær osv oppdatere seg så lenge de bruker trådløst nettverk? Jeg laget en liten snarvei hvor jeg kan skru av og på det mobile nettverket. Den står nå av, og da vil det vel si at hvis jeg er utenom trådløse nettverk, vil ingenting skje hva gjelder nedlasting/opplasting? Hjelp, så mye man skal passe på Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 WLAN er 100 % gratis (men det finnes forsåvidt betal-WLAN på flyplasser og hoteller, men mobilen klarer ikke komme inn på disse og "løpe løpsk" i det skjulte). Det er kun mobil-MB'ene du betaler for, så du har altså brukt 3 av de 100 inkluderte MB'ene.. Det kan se ut som om Tele2 også benytter seg av Network Norway, og de har omtrent kun dekning i sentrum av Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Litt utenfor sentrum blir det roaming - du kommer altså ikke langt uten roaming, men det er helt uproblematisk innenlands. Jeg har selv hatt Desire Z en liten måneds tid, og jeg lærer fortsatt. Inne i epost-programmet er det en grei funksjon som setter grense for hvor store vedlegg den skal laste ned. Greit å sette på så den ikke laster ned et 20 MB vedlegg akkurat når du er vekke fra WLAN'ene.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Dataroaming i Norge betyr ingen ting, det lar bare telefonen switche mellom basestasjoner etterhvert som du beveger deg rundt. Det er i utlandet dette er "farlig", fordi du da har HELT andre takster på antall megabyte du laster ned. Gjerner 20-30 kr pr MB eller mere. Det er disse som får regninger på 20-30000 etter en ferietur med masse nedlasting fordi de ikke visste bedre. I Norge har det null og niks og si, da det er samme takst uansett hvor du er innenlands (bestemt av tilbyderen din såklart) Lenke til kommentar
HeidiH Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Tusen takk for råd begge to @NothingForever: Siden du har samme telefon, har du samme "problem" med MMSene at du også får en "last ned"-knapp, ikke selve MMSen direkte i innboksen? Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg har ærlig talt ikke mottatt MMS etter at jeg fikk mobilen. Har klart å sende da.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Er jo bare å sende en melding til en kompis med "kan du sende melding med bilde som vedlegg?" så ser du om det virker. Sjekk i menyen til sms-programmet. I det jeg bruker, Handcent SMS (det er en klone av iPhone sitt sms-program), kan jeg huke av "Auto-retrieve". Er det ikke huka av, må jeg trykke Download og vente når jeg får MMS. Hvis ikke lastes bildet ned av seg selv. Husk at Android telefoner egentlig består av en drøss uavhengige programmer, og alle har hver sin meny som kommer opp under Meny-tasten. Endret 20. mars 2011 av Bytex Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg fant noen innstillinger nå som kan virke relevante.. Jeg gikk på "Meldinger", trykket på "Menu"-knappen, også på "Innstillinger".. Der var det en mengde MMS-relaterte innstillinger.. Må krysse av på den "Omstreifende autohent" om den skal hente MMS'er automatisk når mobilen roamer innenlands.. Lenke til kommentar
HeidiH Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Ja, jeg fant samme MMS-instilling, så jeg skal forsøke det Har imidlertid fått et nytt problem I går avsluttet jeg en del kjørende programmer, og ved en feil tror jeg jeg avsluttet et program som hjelper meg å koble mobilen til PCen. Jeg får i alle fall ikke koblet den til nå (mobilen lader, men PCen registrerer ikke at mobilen er koblet til). Er det noen som har peiling på hva jeg gjør med dette og hvilket program det kan være jeg har avsluttet? Hvordan får jeg det evt. til å kjøre igjen? Edit: Jeg får denne feilmeldingen på PCen (som ikke klarer å vises på skrivebordet en gang): Runtime Error! Program: C://Windows/SMINST/BCservice.exe This application has requested the Runtime Error to terminate it in an unusual way. Please contact the application's support team for more information. PCen registrerer på sett og vis telefonen, men jeg får ikke "åpnet" mobilen og sett innholdet/overført noe. Endret 20. mars 2011 av HeidiH Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Kanskje et litt primitivt forslag dette her, men har du prøvd å slå både mobilen og pcen av og på? Lenke til kommentar
HeidiH Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Hehe, ja, har forsøkt å slå av dem begge. Kunne du ha sjekka din mobil på applikasjoner som kjører, og sett om det er noe der som kan være ment for tilkobling til PC? Så kan jeg se om jeg finner det igjen på min. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Det som høres mest relevant ut av det som kjører her er "HTC Sync".. Lenke til kommentar
HeidiH Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg kan ikke en gang finne den på min liste Søkte på det i telefonen, og da fikk jeg opp f.eks. "Koble til PC", men der kommer jeg bare til valg ved tilkobling til PC (tilkoblingstype og hva som skal poppe opp når den tilkobles). Det står ikke noe om å kjøre den el.l. Sukk.. Lenke til kommentar
Beron Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Anbefaler også kjøp av appen 3g watchdog pro fra marked. Koster sånn ca 20kr. Den viser nøyaktig hvilke programmer som bruker hvor mye av 3g trafikken. 100mb datatrafikk i måneden er ikke mye rart når man har en smarttelefon... Lenke til kommentar
HeidiH Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Fant ut at jeg bare måtte slå på USB-debugging, og vips så snakket den med PCen igjen Synes det forresten er litt irriterende at når jeg sjekker mailen via mobilen (har Hotmail), så er det ikke oppdatert at de er leste hvis jeg sjekker den på PCen - og omvendt. Er det mulig å gjøre noe med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå