Populært innlegg HKS Skrevet 20. mars 2011 Populært innlegg Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Ikke mange uker siden STS-133 var ferdig nå. 9. mars landet Discovery for siste gang på Kennedy Space Center etter et vellykket oppdrag. Discovery var den første av NASA sine tre gjenværende romferger som ble pensjonert. Nå er det snart klart for neste. STS-134 skal flys av romfergen Endeavour, og dette kommer til å bli siste oppdrag for Endeavour før hun pensjoneres. STS-134 blir oppdrag nummer 25 for Endeavour, som er den nyeste romfergen i NASA sin flåte. Etter at STS-135 ble lagt til manifestet så er STS-134 det nest siste oppdraget for NASA sine romferger. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 Tråden for romfergeoppdraget STS-120 Tråden for romfergeoppdraget STS-122 Tråden for romfergeoppdraget STS-123 Tråden for romfergeoppdraget STS-124 Tråden for romfergeoppdraget STS-126 Tråden for romfergeoppdraget STS-119 Tråden for romfergeoppdraget STS-125 Tråden for romfergeoppdraget STS-127 Tråden for romfergeoppdraget STS-128 Tråden for romfergeoppdraget STS-129 Tråden for romfergeoppdraget STS-130 Tråden for romfergeoppdraget STS-131 Tråden for romfergeoppdraget STS-132 Tråden for romfergeoppdraget STS-133 Som nevnt tidligere så flys STS-134 av romfergen Endeavour. forrige oppdrag for Endeavour var STS-130. Endeavour landet på Kennedy Space Center den 21. februar 2010, og har siden da gjennomgått standard vedlikehold i OPF-2. Hovedoppdraget for STS-134 er å frakte opp de to siste komponentene til romstasjonen. Det ene elementer er ELC3 (EXPRESS Logistics Carrier 3). ELC1 og ELC2 ble fraktet opp på STS-129, og ELC4 ble fraktet opp med STS-133. En EXPRESS Logistics Carrier er en "plattform" med reservedeler som monteres til romstasjonen. På ELC2 er det montert flere reservedeler til romstasjonen. Blant annet en gasstank (HPGT) og en ammoniakk tank (ATA), det er også andre deler som for eksempel ekstra kommunikasjonsantenner til ISS. Det andre hovedelementet i lasten er AMS-2 (Alpha Magnetic Spectrometer). AMS er et partikkelfysikk eksperiment utviklet blant annet av CERN som skal monteres på romstasjonen, og over en periode over flere år skal dette instrumentet prøve å detektere sport etter sort masse og anti-stoff. Tanken er at AMS-2 eksperimentet skal vare i over 10 år. Planlagt oppskytning: 16. mai 2011 - 08:56 (EDT) / 14:56 (CET) Romferge: Endeavour (OV-105) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 14 dager Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 36. ISS oppdrag (ULF6), EXPRESS Logistics Carrier 3 (ELC3), Alpha Magnetic Spectrometer (AMS) STS-134 er siste romfergeoppdrag for Endeavour. Det er enda ikke bestemt hvor Endeavour ender opp etter at hun er pensjonert. Det eneste som er klart når det gjelder romfergene er at Smithsonian National Air and Space Museum (NASM) får Discovery. NASA skal etter planen annonsere i midten av April hvilke museer som får Atlantis og Endeavour. Før STS-135 ble lagt til så var STS-134 det siste romfergeoppdraget til NASA, men en av grunnene til at STS-135 ble lagt til var at NASA hadde en ekstra ekstern tank til overs. ET-122 ble opprinnelig skadet på fabrikken utenfor New Orleans under orkanen Katrina, men den har siden blitt reparert. STS-134 skal bruke ET-122, mens STS-135 skal bruke ET-138 (som er siste av de nye tankene). Det er for øyeblikket planlagt fire EVA'er på dette oppdraget. Etter planen så er dette den siste gangen romfergemannskapet gjennomfører en EVA. På STS-135 er det også planlagt EVA'er, men ikke av mannskapet på romfergen, kun med mannskapet på ISS. Her er et en illustrasjon alle eksterne plattformer på ISS etter STS-134: Oversikt over Endeavour sitt lasterom: Her er astronautene som skal være med på STS-133: Kaptein: Mark E. Kelly Pilot: Gregory H. Johnson Oppdrag spesialist 1: Gregory Chamitoff Oppdrag spesialist 2: Michael Fincke Oppdrag spesialist 3: Roberto Vittori (ESA) Oppdrag spesialist 4: Andrew J. Feustel Mannskapet på STS-134 har i likhet med mannskapet på STS-133 alle vært oppe i verdensrommet før. Det var lenge usikkerhet rundt Mark Kelly sin deltakelse på dette oppdraget. Som dere kanskje husker så ble Mark Kelly sin kone, representant Gabrielle Gifford skutt i Tuson, Arizona under ett møte der. Hun har heldigvis hatt en veldig god fremgang, og Kelly bestemte seg for å fly STS-134. Her er STS-134 sitt offisielle emblem: NASA har også laget et jubileums emblem for de siste romfergeoppdragene: Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-134, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Etter at Endeavour er tilbake på Kennedy Space Center for siste gang fortsetter vi med STS-135 i en ny tråd! Denne tråden blir foreløpig Endeavour sin siste tråd, og vil fortsette helt til Endeavour har funnet sin permanente plass. Pressekit for STS-134: http://www.nasa.gov/pdf/538352main_sts134_presskit_508.pdf Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag Q: Kan jeg se oppskytningen live? A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget: Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet? A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget: NASA TV - 300kbps - Windows Media Player NASA TV - 500kbps - Windows Media Player NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program? A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer. Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra?? A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det. Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Ny dato etter påske for å unngå konflikt med russisk Progress. Edit 3: Dato satt av FRR Edit 4: Ny dato etter problemer med APU 1 Edit 5: Ny data etter ALCA-2 R&R Edit 6: Lagt inn link til pressekit (historisk) samt oversikt over Endeavour sitt lasterom Endret 21. juli 2011 av [GDI]Raptor 14 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Romfergen Endeavour (OV-105) Endeavour (OV-105) var NASA's femte og siste romferge. Endeavour ankom Kennedy Space Center i mai 1991, og ble sendt opp på hennes første oppdrag, STS-49 ett år senere i mai 1991. Vedtaket om å bygge Endeavour ble gjort av den amerikanske kongressen i 1987. Endeavour ble bygd som en erstatning for Challenger som tragisk ble tapt i STS-51-L ulykken i 1986. For å bygge Endeavour ble blant annet reservedeler brukt under byggingen av Discovery og Atlantis brukt. Alternativet var å konvertere romfergemodellen Enterprise til en operativ romferge, men dette ble sett på som for dyrt. Endeavour fikk navnet sitt etter det britiske skipet HMS Endeavour som ble brukt av James Cook på hans førte opdagelsesreise fra 1768-1771. Det er også derfor Endeavour skrives på den britiske måten, og ikke på den amerikanske (Endeavor). Navnet Endeavour ble også brukt på kommando-modulen som ble brukt på Apollo 15. Noen viktige oppdrag som Endeavour har blitt brukt til er blant annet det første service oppdraget av Hubble-teleskopet i 1993. I desember 1998 ble også Endeavour brukt til det første oppdraget med å bygge den internasjonale romstasjonen, hvor den russiske Zarya-modulen ble montert sammen med den amerikanske Unity-modulen. Noen kjente og profilerte oppdrag med Endeavour: STS-49: Første oppdrag for Endeavour. STS-61: Første service oppdrag på Hubble teleskopet. STS-89: Endeavours eneste dokking med den russiske Mir romstasjonen. STS-88: Første NASA oppdrag for å bygge den internasjonale romstasjonen ISS. STS-118: Return-to-flight for Endeavour etter Columbia-ulykken. STS-134: Siste oppdrag for Endeavour. Endeavour på vei fra Palmdale California til Kennedy Space Center i mai 1991. Endeavour fotografert fra den internasjonale romstasjonen ISS på oppdrag STS-118. Endeavour dokket til den internasjonale romstasjonen for siste gang under STS-134. Endret 2. juni 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Bilde av STS-134 mannskapet: Kommandør Mark Kelly (nederst). Fra venstre: pilot Gregory H. Johnson, samt; Michael Fincke, Greg Chamitoff, Andrew Feustel og Roberto Vittori fra ESA, alle oppdragspesialister. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Ekstern tank (ET): Den eksterne tanken for dette oppdraget, ET-122 ankom Kennedy Space Center 28. september 2010. ET-122 var den siste romfergetanken fra Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans. ET-122 er en litt eldre tank (ET-137 fløy med STS-133, ET-138 skal fly med STS-135). Opprinnelig så ble ET-122 skadet av biter fra taket som datt ned under orkanen Katrina i 2008, siden den tid så har ET-122 blitt reparert, noe man ganske klart kan se på bildene av tanken. Ønsker dere å lese litt mer bakgrunn om ET-122, skadene som Katrina gjorde på tanken, og mer detaljer om arbeidet som har pågått med å oppgradere og reparere tanken så kan dere lese denne artiklen hos NASASpaceflight.com MAF speak of their pride in returning ET-122 to the Shuttle manifest ET-122 ankommer VAB på Kennedy Space Center. Legg merke til hvor tanken har blitt reparert. Isolasjonskummet er lysere der. ET-122 i high-bay 4 i VAB. Det er her tankene lagres, testes og inspiseres før de bestes til romfergen sine to startraketter. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 må hive meg på denne tråden også, fantastisk tiltak dette! er de eksterne drivstoffstankene for engangsbruk? eller resirkuleres de slik som boosterne? jeg regner vel egentlig med at de ikke er i noen bra tilstand når de når jorden igjen mtp hvor høyt oppe de er når de kobles fra Lenke til kommentar
Gege Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Eksterne drivstofftanker brukes ikke om igjen. Den lander i havet og blir ødelagt i prosessen. Endret 20. mars 2011 av Gege Lenke til kommentar
Valeit Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Skal fint følge med på denne tråden også. - Mine innlegg - Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Lasten til den internasjonale romstasjonen ISS: Prosesseringen av lasten som skal være med opp til romstasjonen på STS-134 har pågått lenge. Spesielt AMS-02 har hatt ganske mye problemer under utviklingen (blant annet ble magneten i sensoren byttet ut i siste liten), dette har blant annet ført til at STS-134 har blitt utsatt noen ganger. Egentlig var planen til NASA opprinnelig at STS-134 skulle fly før STS-133. Dere kan lese mer om AMS-02 HER. Her løftes AMS-02 over til en vekt som skal brukes til å veie akkurat hvor mye sensoren veier. AMS-02 er det største eksterne instrumentet på romstasjonen. ELC-3 løftes her over til lastecontaineren som brukes til å frakte lasten ut til rampe 39A. ELC3 er full av reservedeler til romstasjonen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Prosesseringen av Endeavour: Endeavour har siden STS-130 landingen i februar 2010 hatt standard prosessering i OPF-2 (Orbiter Processing Facility 2) på Kennedy Space Center. Vanligvis tar prosesseringen av en romferge for et nytt oppdrag mellom 90 og 120 dager, dette varierer ut i fra hvor mye det er å gjøre, samt om noen større deler må byttes ut. Her jobber teknikere med Endeavour sitt varmeskjold. Etter romfergen lander går teknikere over varmeskjoldet, og reparerer og/eller bytter ut skadede fliser. Installasjon av den første av Endeavour sine tre hovedmotorer. Hovedmotorene taes ut noen uker etter landing, vedlikeholdes og testes for å så bli montert inn igjen. Romfergene sine hovedmotorer, også kjent som SSME kan brukes igjen opp til 25 ganger. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Raptor' timestamp='1300625726' post='17107809']Lasten til den internasjonale romstasjonen ISS: Prosesseringen av lasten som skal være med opp til romstasjonen på STS-134 har pågått lenge. Spesielt AMS-02 har hatt ganske mye problemer under utviklingen (blant annet ble magneten i sensoren byttet ut i siste liten), dette har blant annet ført til at STS-134 har blitt utsatt noen ganger. Egentlig var planen til NASA opprinnelig at STS-134 skulle fly før STS-133. Dere kan lese mer om AMS-02 HER. Her løftes AMS-02 over til en vekt som skal brukes til å veie akkurat hvor mye sensoren veier. AMS-02 er det største eksterne instrumentet på romstasjonen. ELC-3 løftes her over til lastecontaineren som brukes til å frakte lasten ut til rampe 39A. ELC3 er full av reservedeler til romstasjonen. Grunnen til at man byttet magneten til AMS, var at man ville at eksperimentet skulle vare lengre. Den opprinnelige planen var å bruke en superledende elektromagnet, som er kraftigere, men som også krever kryogenisk kjøling, som fordamper etter en stund. Planen var da å ta AMS ned med en romferge, fylle opp kjølingen, og frakte den opp igjen. Når det ble klart at romfergeprogrammet gikk mot slutten, ble det istedet bestemt å bruke en vanlig permanent magnet. Denne er langt svakere magnet, noe som gjør enkelte målinger vanskeligere. Til gjengjeld er det ingenting som kan gå tomt for kjøling. AMS-detektoren ble testet på "nordområdet" til CERN, hvor man får en relativt svak, men energirik partikkelstråle fra SPS-akseleratoren. Denne brukes til å "belyse" hardware'n man ønsker å teste, slik at man kan se at man måler det man ønsker. Jeg skrev selv masteroppgaven min på et annet eksperiment i samme hallen, og det stod en haug med kasser med AMS-logoen spredt rundt om kring. Fant dessverre ingen bilder, kan lete mer i kveld... Lenke til kommentar
soulless Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Siden du (tilsynelatende) kjenner til dette inngående kyrsjo, stemmer det at AMS skal kunne detektere anti-helium? Vet du noe om hvor sannsynlig man regner dette for å være i så fall? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 AMS vil kunne måle fortegnet på ladningen til partikler som treffer den, samt bevegelsesmengdekomponenten til disse partiklene normalt på magnetfeltet. Dette gjøres ved å avbøye partiklene i et magnetfelt, og måle krumningsradiusen. Dersom den også har et kalorimeter, dvs. en dings som stopper partiklene og måler deres totale energi, så vil den slik kunne bestemme hvaslags partikkel den har blitt truffet av (2 bevegelsesmengdekomponenter + retning + energi), og se hvilket ladning denne partikkelen har (hvilken vei den bøyes av). AMS vil slik høyst sannsynlig kunne detektere anti-helium - gitt at disse har høy nok energi til å bore seg igjennom detektoren (minus kalorimeteret), men ikke så høy at avbøyningen blir for liten til å måles. Fysikken de ser etter kan jeg svært lite om. Jeg har stort sett jobbet med selve detektorene... Lenke til kommentar
Gege Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 http://www.youtube.com/watch?v=uwIUF1V1Rv4&feature=feedu Legger ved en video av lasten som nå er gått ut til Launchpad 39A Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Shuttle Stacking I: Prosessen med å gjøre i stand en romfergeoppskytning er mye mer en bare selve romfergen. For STS-134 sin del begynte i september 2010 med det som kalles SRB-Stacking. SRB er romfergen sine startraketter, og de er gjenbrukbare. Etter en oppskytning detter SRB'ene ned i fallskjerm, de blir fisket opp, tauet til land, vasket og sendt tilbake til Utah hvor de vedlikeholdes og fylles opp med nytt drivstoff. Etter dette blir SRB'ene sendt i i segmenter tilbake til Kennedy Space Center. Stackingen av startraketter begynner med at de kjører inn en tom mobil oppskytningsplattform (MLP) inn i VAB highbay 1 eller 3, også stackes delene av startrakettene oppå hverandre. En SRB består av 4 segmenter og en nesetupp. Etter at STS-134 sine SRB'er var ferdig stacket måtte de bytte plass fra high bay 1 til 3 i VAB. Dette var fordi STS-133 måtte har roll-back for å reparere svakheter på den eksterne tanken. Vi fikk derfor anledningen til å se de ferdig stacka SRB'ene før den eksterne tanken ble montert på. Først den 19. januar ble den eksterne tanken for dette oppdraget (ET-122) festet til startrakettene. Grunnen til dette er at ET-122 også skulle modifiseres på samme måte som ET-137 som fløy med STS-133 ble modifisert. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Shuttle Stacking II (roll-over): Etter at startraketter og ekstern tank er montert sammen, og tester er fullført for å sikre at koblingen mellom komponentene er riktige så kommer neste milepæl. Dette er det som kalles roll-over. Roll-over innebærer å kjøre over romfergen fra OPF hvor de har blitt prosessert siden landingen, og til VAB for å "stace" romfergen til den eksterne tanken og startraketter. Før roll-over festes romfergen til en OTS (Orbiter Transport System). OTS er en spessiallaget truck med 18 hjul som er laget til å frakte romfergen. Turen for Endeavour over fra OPF-2 til VAB tar vanligvis 30 minutter, men siden det er siste gang for Endeavour denne gangen så ble mye tid brukt til å ta bilder. Roll-over for Endeavour var 28. februar. Endeavour rygges ut av OPF-2 med OTS. Legg merke til at romfergene monteres til OTS der hvor de festes til den eksterne tanken. I begynnelsen av romfergeprogrammet ble romfergene tauet over på egne hjul. I og med at dette er siste roll-over for Endeavour så var det selvsagt rikelig med muligheter for teamet som har jobbet med henne for å ta bilder. Det er tradisjon at teknikkerene som jobber på romfergen følger romfergen over fra OPF til VAB med banneret "We're Behind You, Endeavour!" Lenke til kommentar
laurell Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg skal over dammen for å se denne oppskytningen! Gleder meg veldig! Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg skal over dammen for å se denne oppskytningen! Gleder meg veldig! Jeg har også tenkt meg over og gleder meg også. Du har virkelig noe å glede deg til. Krysser fingre og tær for at at vi får liftoff i påskeuka slik at jeg slipper å ta for mye fri fra jobben..... Skal du se oppskytningen fra NASA Causeway? -- Øystein Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Har det vært vurdert om pensjoneringen skulle utsettes noen år, og eventuelle utgifter ved dette? Edit: Var det tilfeldig at begge Kelly-brødrene ble astronauter? Jeg mener å ha lest at selv om du er svært godt kvalifisert, så er det en god del tilfeldigheter når det angår å bli valgt av NASA som astronaut. Jeg lurer på om det at de to er eneggede tvillinger (som kan være interessant) var med å gjøre at de ble valgt, når de allerede var kvalifisert. Uansett, jeg regner med moren deres er ganske stolt av sine to sønner. Endret 28. mars 2011 av Zeke Lenke til kommentar
laurell Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg har også tenkt meg over og gleder meg også. Du har virkelig noe å glede deg til. Krysser fingre og tær for at at vi får liftoff i påskeuka slik at jeg slipper å ta for mye fri fra jobben..... Skal du se oppskytningen fra NASA Causeway? -- Øystein Om det Causeway eller noe annet det vet jeg ikke ennå, jeg skal bli med min far, som igjen har samlet sammen en gjeng som reiser bort. Første tur til USA, så det blir nok gøy uansett med eller uten oppskytning, men håper selvsagt at det blir i løpet av den uken vi er der borte. Helst på første forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå