Gå til innhold

Leter etter en solid og enkel laptop

Anbefalte innlegg

Hei!

Helt ny bruker her, selv om jeg har lest til øyet ble stort og vått. Kopierer (og utbroderer) mitt innlegg fra kvinneguiden hit, kanskje jeg får flere svar her :)

Suser rundt og kikker etter ny laptop, men det skal ikke være så lett...

Først og fremst ser jeg etter en laptop som varer(!)

Jeg drar den med meg rundt overalt, og jeg vil ikke måtte bytte den ut neste år fordi den har blitt slarkete, eller at den må bo i laderen.

Liker macbook air / pro, (13 tommer) mest pga at de ikke er plast og virker mer solide, OS-et virker også bra, vet ikke veldig mye om dette.(Ingenting faktisk, har brukt mac før, og likte den, men liker det meste så lenge det virker.)

Det jeg ikke liker med mac er jo at jeg hele tiden tenker at jeg kunne fått noe minst like bra for halvparten av prisen, og det forbannede eplet.. Mac er liksom så kule, og jeg er ikke kul!

Har sett Samsung 9 series, og det er jo den peneste dataen jeg har sett på lenge. Noen som vet når den kommer til norge?

Eller vet noe om den? Har ikke funnet så mange tester etc om den.

Jeg kommer til å bruke dataen til surfing, filmer, musikk, noe redigering og bildebehandling, men mest skriving.

Må ha ting er vel få, finner alltid veier rundt.. men minnekortleser og hdmi kabel er kjekt, at den er flink til å finne åpne nett rundtomkring er gøy, og at den virker.

(I posten over sto det at jeg måtte skrive om dataen kunne overklokkes, men det vet jeg ikke helt hva er, er det mest for stasjonære?)

Hovedpunktet mitt er egentlig bare at den er solid.. hater å kjøpe tekniske ting, vil ha noe som jeg er fornøyd med i mange år, som ikke detter fra hverandre hvis jeg ser på den og som føles god:)

Jeg liker jo også at den er pen, men kan fire på det, er en sånn type som ender opp med å synes at min er penest i verden uansett :love: .

Prisen er ikke fryktelig viktig, jeg vil ikke føle at jeg kaster penger ut av vinduet, men samtidig så vil jeg ha en laptop jeg kan elske og ære i mange år, klarer jeg å ha den i fem år så sparer jeg både min lommebok og miljøet, hvis alternativet er å kaste den gamle etter ett år. (Dårlige erfaringer med jobb-pcer her..)

Jeg er ikke helt idiot med dataer.. Jeg lover! Men jeg leser og leser og er så fryktelig usikker. Noen ser perfekte ut, og så finner jeg tusen hatposter om den dataen, noen ser ut som isbokser og får seks stjerner av de som har kjøpt den.

Problemet mitt er at jeg tenker for mye. Jeg trenger noen som sier "den er perfekt, kjøp den" og så kan jeg gjøre det..

Er ikke kravstor, kommer til å bli fornøyd uansett hva jeg bestemmer meg for.. Men jeg har store problemer med å bestemme meg :blush:

Noen som kan hjelpe?

Edit: leste over retningslinjene igjen, vet ikke forskjellen mellom AMD eller Intel-basert så tok ikke med den :ph34r:

Endret av kissmequick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt beste råd er: Dersom du har prøvd og liker MacBook, og er komfortabel med Apple's operativsystem - så kjøp en MacBook Pro 13-tommer. Og da den nye versjonen som er på vei inn til butikkhyllene i disse dager, med Sandy Bridge prosessor. (Den nyeste generasjonen av Intel's Core prosessorer).

Jeg ser MPX averterer den til 9.700 kroner for øyeblikket, og Apple Store ligger faktisk ikke så mye over.

Jo, man kan finne andre maskiner som kan gjøre det samme, og like bra/kjapt som en MacBook Pro, eller bedre til og med - men da får man ofte ikke like elegant design og solide byggematerialer.

Og du kan også finne noen som også har design og byggekvalitet på nivå med MacBook Pro, men disse blir ofte ikke noe særlig billigere - ofte dyrere faktisk.

Jeg er selv ikke noen Apple-fanatiker, og det skjer nesten aldri at jeg anbefaler MacBooks til folk som spør etter råd - men det er mest på grunn av at jeg stort sett konsentrerer meg om maskiner med ekstrem ytelse, til seriøst arbeide eller spilling - og da faller som oftest MacBook ut av konkurransen - til tungt arbeide og krevende software fordi det her er forholdsvis lett å finne solide maskiner med like god eller høyere ytelse til en rimeligere penge, og til spilling rett og slett fordi MacBook'er ikke har gode nok grafikkort.

Men i klassen for relativt små og lette maskiner med god ytelse, som er uproblematisk å ta med seg ut på tur, og ellers til den bruken du skisserer, er en 13-tommers MacBook Pro noe av det beste du kan få. Ta med seg på skole/lesesal, på arbeide, åpne på kafé for å sjekke noe, på reiser - her er MacBook, og i særdeleshet Pro, midt i blinken.

Hev deg over det der med at du ikke vil "være kul" ... joda, det flyr en del tufser rundt omkring som liker å posere med Mac'en sin ... man skulle tro at de ser det som sitt livs oppgave, "se, jeg har Mac" ... glem det.

Man skal være en komplett fanatisk og idiotisk Apple-hater for ikke å se at MacBook Pro er en glimrende maskin til sin bruk. Kostbar, ja ... men det beste i livet er ofte det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på apple os, men er ute etter kvalitet så er lenovo thinkpad veien å gå, men de tar ikke mindre penger enn apple for sine pcer. Dog så varer de "for evig". Har hatt slike i snart 12 år, en hel haug forskjellige, og samtlige fungerer like godt som den dagen de ble pakket opp. Og jeg behandler ikke mine pcer fint på noen måte.

Lenke til kommentar

Hoi! Takk for svar :)

Ser på macbook pro på apple siden nå, og har noen spørsmål.

2,3 GHz vs 2,7? Hva er egentlig forskjellen?

Etter jeg har trykket kjøp så kommer det opp mange valg, mesteparten trykker jeg nei på, men lurer litt på ssd - det betyr at den holder lenger? ekstra minne og office pakken. (fordi jeg kommer til å skrive mye, kanskje iwork er like greit?)

Ekstra minne og harddisk, er det noe jeg kan bytte ut/putte inn senere, hvis jeg ser behovet? Det kan man jo ikke på air ihvertfall.

Har sett på lenovo også, men har hatt de som jobb-pcer en stund, og det har kanskje ikke gitt det beste inntrykket. Liker min godt da, men den klarer seg bare en time uten lader..

Lenke til kommentar

Hei.

Vær forsiktig med å utstyre MacBoka med for mye ekstra stæsj hos Apple Store ... de tar seg meget godt betalt for denslags ;).

2.3 GHz prosessorkjernefrekvens kontra 2.7 betyr lite dersom du ikke skal gjøre "tungt" arbeide på pc'en. F.eks. videoredigering - driver man ofte og redigerer, så vil en kraftigere prosessor være å foretrekke.

SSD er den nye typen harddisk, som ikke har bevegelige deler, og som fungerer som et stort minnekort - men er raskere, Og mye raskere enn vanlig harddisk, noe som merkes godt i de daglige gjøremål på pc'en. Alt skjer kjappere, og maskinen er mer responsiv. Men det er dyrere - og en av de tingene du ikke bør kjøpe gjennom Apple Store, men heller eventuellt kjøpe separat et annet sted og montere inn selv. Det er lett, men innebærer at man må legge inn OS'et en gang til. En god SSD har også lengre levetid og mindre feilrate enn vanlige snurredisker, vanligvis. Minne kan man også kjøpe og sette inn selv, men jeg er ikke helt sikker på hvor lett dette er på en Mac - noen her inne vet det sikkert. Men den er jo utstyrt med 4 GB som basis, og det skal holde for de fleste som ikke har helt spesielle behov. Office ... tja ... jeg tror man klarer seg fint uten, dersom man ikke har bestemte arbeidsoppgaver der Office kreves. Men jeg ser at Office Home and Student Edition er bare 300 kroner dyrere enn iWorks, så da ville jeg heller kjøpt Office, rett og slett fordi Office-pakken er uslåelig på kompabilitet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...