AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Min kone er gravid, og vi forventer at barnet skal komme til denne verden om en måneds tid. Vi har allerede funnet ut at det er en gutt, og vi gleder oss som fy Det jeg lurer på, er: Er det litt kleint å gi barnet navnet til sin bestefar (Altså min far) ? Faren min heter Bjørn, foresten. Hva tror / synes dere om dette? ? Postet av anonym: 85ccd8c5ec0a08427da0d15b73ce907f Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Liker dere navnet så ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Helt enig at det er det viktigste, liker dere navnet tar dere det. Men ikke ta et navn dere egentlig ikke liker bare fordi dere vil oppkalle barnet etter noen Lenke til kommentar
lperik Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Selv kalte vi opp guttungen etter både min bror og min søster: Aleksander og Sandra. Guttungen heter da Sander. Vi valgte dette da jeg og er oppkalt etter min onkel. Neste som evt måtte komme får nok og navn etter noen i familien. Hyggelig med sånne tradisjoner, både for liten og stor. Men som iChristian skriver, dere må jo like navnet selv og, det er jo det viktigste! Lenke til kommentar
bolleboi Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Så lenge dere ikke heter Bjørnsen til etternavn likt fornavn og etternavn har alltid irritert meg! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Hvorfor ikke? Velg et navn dere liker. På den annen side. Mitt navn er særs urnorsk, passe mengder med norske særtegn, og de navnene jeg ikke har særtegn i, er ikke mulige å uttale på f.eks Engelsk. Det er jo slitsomt, da jeg sikter på utdannelse i utlandet. Husk at verden blir mindre, om 20 år er den nok knøttliten, det er kanskje greit å vurdere et mellomnavn som er uttalbart på engelsk. Lenke til kommentar
lolole Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Kan man fortsatt bruke dyrenavn? Har hørt rykter om at jerv, varg, bjørn, osv. ikke godtas som navn lenger... Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Mens Dinosaur er lov... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Kan man fortsatt bruke dyrenavn? Har hørt rykter om at jerv, varg, bjørn, osv. ikke godtas som navn lenger... Du kan bruke alle navn som ikke vil være til vesentlig ulempe for barnet tror jeg reglene sier. Jeg har sett barn i fireårsalderen som heter Ravn og lignende, slik at jeg antar at "vanlige" dyrenavn er lov... Tiger blir noe annet antagelig... Lenke til kommentar
Gayatri-mantra Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Hvis dere liker navnet så er det vel bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Ravn må da være det tøffeste navnet noensinne! Edit: Eller i hvert fall som etternavn Endret 26. mars 2011 av Ayb Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg synes Ravn er tøft som fornavn også jeg da Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Greit navn det. Norsk samtidig som en i ABBA heter det. Altså vil det ikke være ukjent i utlandet heller. Men blir jo Bjorn da.. Går alltids an å hete noe annet også. For eksempel din kones fars navn i tillegg. Litt kjipt hvis dere får flere gutter senere da, kanskje. Hadde kanskje klint til med et fornavn til. La kona bestemme det.. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Husk at verden blir mindre! Jeg håper ikke dere velger noe kjempesært, for det kan være ekkelt for gutten. Jeg heter selv Halvdan, og har i hele mitt liv hatt lyst til å skifte navn. Alle kaller meg Hali, og nå som jeg er voksen er jeg helt fornøyd, men vil nok introdusere meg med mitt mellomnavn i utlandet eller muligens i andre steder i Norge. Husk også på at navn som Bjørn er kjent i hele verden, til tross for at det er en ø der . Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Ingen regler uten unntak, men jeg har merket at mange har en viss aversjon mot barn med y-navn: Benny, Kenny, Lenny, Sonny, Harry, Larry etc. Det virker som om man tror at y-barn = problembarn. En annen ting er dette med dobbelnavn. Noen er jo etablerte, men det finnes også en del fantasifulle dobbelnavn som etter min smak ikke passer helt godt sammen. I tillegg har barn en evne til å forenkle sine kamraters dobbelnavn. Heter kompisen Bjørn-Olav, ender det opp med at di kaller ham bare Bjørn. Pål-Jørgen blir bare Pål. Omsider blir det andre kallenavn. Torstein blir til Torsi, Kristoffer blir til Krissi... Velg navn med omhu. For å "sejfe" kan man velge seg navn uten å æ ø, navn uten religiøs sammenheng eller navn som sår andre tvil. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Bare ikke ta Emil, har 3 venninner som har kalt ungen sin for Emil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå