Gå til innhold

Overføre video fra miniDV til PC

Anbefalte innlegg

Jeg har et eldre Panasonic videokamera med miniDV taper. Ønkser å få overført disse til PC for å brenne ut på dvd`er. Jeg har en pc med windows 7, som ikke støttet driverne til kameraet og redigeringsprogrammet (DV studio 3.1) som fulgte med kameraet, så måtte legge de inn på en pc med windows xp. Fikk lagt inn redigeringsprogrammet og importprogrammet der, og fikk tatt over filmen med en USB kabel. Men da jeg skulle se på klippene, så virker det kun som det er blitt lagret som still-bilder, altså ikke video.

Har også en eldre adobe premiere, men den får jeg ikke lagt inn på noen av de operativsystemene som vi har nå, så da får jeg ikke brukt det for å få inn videoen. har bestilt ny premiere, men hjelper vel uansett ikke, da jeg ikke får lagt inn driverne fra kameraet på windows 7.

Kan ikke mye om data, så mulig jeg har gjort noe feil et sted. Kan jeg bruke USB kabel for å ta over video fra miniDV, eller må jeg bruke noe annet? Noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

Endret av Anki79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest at noen Panasonic kan bruke USB, men det er Firewire som brukes til DV-kamera. Håper din eldre XP-maskin har Firewire-port, for det kan være problem med Win7 og Firewire. Du skal ikke trenge noen driver til ditt kamera. Men altså Firewirekabel, pass på at den passer både i kamera og PC (2 typer, for bærbar eller stasjonær PC!) Men selvfølgelig et (redigerings)program som du har. Så skal du kunne overføre videoene dine.

Spør gjerne mer !

Lenke til kommentar

Takk for svar. Vet jeg har en firewirekabel et sted, men den har jeg brukt på stasjonær pc tidligere, så da passer den vel ikke i laptopen. Men kan kjøpe en ny, de koster vel ikke all verden. Men er litt usikker på hvordan inngangen ser ut. Den er vel andeleredes enn en USB inngang? Laptopen er for øvring en HP nx9420. Men klarer ikke å se om den har en firewire inngang, i og med at jeg ikke vet hvordan de ser ut.

Så det går ikke ann å bruke firewirekabel og windows 7?

Endret av Anki79
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut at laptopen har firewire 4 pin inngang. Og kameraet har 4 pin utgang. Hvis jeg da får tak i en firewirekabel 4 pin til 4 pin, trenger jeg da noe annet for å overføre videoene fra kameraet til pc`en? Holder det med 4 pin til 4 pin for å overføre video fra miniDV?

Lenke til kommentar

Det skal være nok det.

Har selv et gammelt jvc kamera med minidv, trenger ingen drivere jeg. Men jeg bruker sony Vegas pro 9 for å legge over filmen.

Har du 4 til 4 pin firewire? Jeg har en eldre adobe premiere, og så har jeg programvaren som fulgte med kameraet (DV studio 3.1). Håper en av de kan funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...