Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av Macro-linse for Nikon D3000

Anbefalte innlegg

Jeg er en lykkelig amatørfotograf og er "syl-fersk" i gamet. Kameraet mitt er en Nikon D3000 som passer greit for meg. (Pek og skyt med brukbart resultat nesten hver gang :yes: )

For tiden jobber jeg med å dokumentere dyre -og insektslivet på ei myr i Nordland. Jeg har gått til innkjøp av en Sigma 150-500 til fugle og dyrefoto, og er nå i modus for å gå til innkjøp av en macro-linse. Dette for å få gode nærbilder av insektene på myra.

Jeg søker tips til hva jeg skal velge i jungelen av objektiver. Prisklasse innenfor 8-10 tusen.

Krav til objektivet :

* Det må kunne betjenes håndholdt med mitt kamera.

* Det må ha autofokus.

* Det må være mulig å ta bilder på armlengdes avstand/gjerne også nærmere.

* Det må også være såpass fleksibelt at jeg kan skyte bilder på så lang avstand at fluene ikke skremmes bort.

Jeg har sett litt på Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro og har, etter å ha lest litt rundt om på forumet, sett at enkelte anbefaler nettopp denne.

Her et par eksempler som jeg har fått til med 18-55 objektivet som fulgte med kameraet, men jeg ønsker bedre kvalitet en dette. (Det lar seg vel gjøre med mitt kamera ?)

post-202501-0-98578300-1300560905_thumb.jpg

post-202501-0-00162900-1300561142_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Sigma 150mm er bortimot det beste du får - anbefales. Sigma har nettopp sluppet en med bildestabilisering ("OS") - vet ikke hvordan kvaliteten er (har enda ikke sett noen anmeldelser av den nye versjonen), men bildestabilisering er spesielt kjekt når du skal bruke den som et "vanlig" teleobjektiv.

Lenke til kommentar

Tror Sigma 150mm er bortimot det beste du får - anbefales. Sigma har nettopp sluppet en med bildestabilisering ("OS") - vet ikke hvordan kvaliteten er (har enda ikke sett noen anmeldelser av den nye versjonen), men bildestabilisering er spesielt kjekt når du skal bruke den som et "vanlig" teleobjektiv.

Takk for raskt svar.

Bildestabilisator er nok et godt tips. Telelinsen min kjøpte jeg på Japanphoto(Kjapp levering og bra pris), men jeg kan ikke se at de har fått Sigma 150 med OS enda. Vet du om en nettbutikk som lagerfører den ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...