Gå til innhold

16 åring skal begynne å trene

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en gutt på 16 (snart 17) år som har bestemt seg for å begynne å trene litt benkpress + situps for å se litt resultater, i tilegg til å bli litt sterkere. (Må trene benkpress fordi vi har benkpresstest på skolen)

Så det jeg lurer på er hva dere synes om det jeg har planlagt her:

Jeg begynner LETT og ROLIG med:

3x 10 repetisjoner med 15 - 20kg (45 - 60 sec pause mellom hver 10x repetisjon)

45 situps (10 - 20 sec pause mellom hver 15 situp)

Jeg vil nevne at jeg har prøvd benkpress bare 2 ganger (med dårlige resultat), og at jeg egentlig aldri har trent bortsett fra gym på skolen (hvor jeg fikk 5 hvert år på ungdomsskolen)

Kunne også tenkt meg å trene litt kondisjonstrening, men har ALDRI likt jogging av en eller annen grunn. Derfor lurer jeg på om en slags intervaltrening ville vært bra for meg?

Springe til et punkt, gå tilbake, 10 - 15 sec pause, springe igjen. Repetere dette et par ganger eller noe i denne duren. Da tenker jeg både for å forbedre kondisjonen, og forbrenne litt fett (mest rundt magen). Trenger man oppvarming av noe slag før man begynner med intervaltrening, eller kan man bare begynne å springe med en gang?

Hva kan dere foreslå som oppvarming før jeg begynner å ta benkpress eller situps?

Hvor lenge bør jeg ta benkpress med 15 - 20kg før jeg øker med mer vekter?

Målet er å klare 40 repetisjoner med 35-40kg på stanga uten pause.

Planen er å gjøre de øvelsene nevnt ovenfor 3 ganger i uken (Mandag, onsdag, fredag).

Hvis noen kan komme med litt informasjon / innspill og svar på mine spørsmål, ville det vært utrolig snilt, hilsen en nybegynner når det kommer til selvstendig trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du er 16 og om du trener for tung og med dårlig teknikk KAN det påvirke skjelettet ditt (nei, ikke i form av at du krymper eller noe sånt ;) ). Vet at mange sier "nei det er bare å kjøre på", men de aller fleste av oss som er litt eldre vet hvordan det er å være 16 år, man har lyst til å gjøre det bra og det er ikke alltid så lett å holde tilbake selv om man kanskje burde :whistle:

Hva med å begynne med utholdende styrketrening, f. eks 12+ repetisjoner i startfasen hvertfall, sånn at du med sikkerhet kan si at du har teknikken inne når du begynner å trene litt tyngre.

Lenke til kommentar

Husk at du er 16 og om du trener for tung og med dårlig teknikk KAN det påvirke skjelettet ditt (nei, ikke i form av at du krymper eller noe sånt ;) ). Vet at mange sier "nei det er bare å kjøre på", men de aller fleste av oss som er litt eldre vet hvordan det er å være 16 år, man har lyst til å gjøre det bra og det er ikke alltid så lett å holde tilbake selv om man kanskje burde :whistle:

Hva med å begynne med utholdende styrketrening, f. eks 12+ repetisjoner i startfasen hvertfall, sånn at du med sikkerhet kan si at du har teknikken inne når du begynner å trene litt tyngre.

Tusen takk. Ja, jeg har planlagt å ta utholdende styrketrening, derfor jeg sa 10x repetisjoner. Men siden jeg nesten aldri har tatt benkpress før, og jeg er ganske svak i overkroppen, så vet jeg ikke om jeg klarer så mange repetisjoner. Synes du at jeg burde ta så lite vekter på at jeg klarer 12+ repetisjoner i 3 sett? Eller hva tenker du om dette? Jeg har ikke planer om å slite meg helt ut eller "ødelegge" kroppen, men jeg må nesten begynne å trene benkpress hvis jeg skal få en grei / god karakter på benkpresstesten på skolen. Hvor lenge tror du jeg må trene før jeg kan begynne å øke litt med vekter? Isåfall, hvor mye bør jeg øke med?

Lenke til kommentar

"Regelen" er 1-5 repetisjoner = styrke

6-12 = muskelvekst

12+ = muskulær utholdenhet

..veldig enkelt forklart, tror det vel også står i nybegynnerguiden :)

Når du trener med f. eks 15 repetisjoner trener du med lettere vekter enn 10 repetisjoner. Ellers vil du ikke klare å komme gjennom settene dine (med mindre du velger helt feil vekt, da vil du jo klare hva som helst). Samme som en som trener styrke og med 5 repetisjoner har mye tyngre vekter, sånn at han får de resultatene han trener etter.

Som nybegynner vil du øke raskt uansett, men det er viktig å få teknikken på plass! Tren ryggen også med "draøvelser" som f. eks nedtrekk, stående roing og slikt, sånn at du ikke får dårlig holdning og blir seende ut som en gorilla. Vil også anbefale å varme opp og kanskje gjøre litt dynamiske tøyeøvelser sånn at du ikke bare hamrer løs på benkpress og andre øvelser og gir skuldrene dine juling.

...og ikke glem beina! :D

Lenke til kommentar

"Regelen" er 1-5 repetisjoner = styrke

6-12 = muskelvekst

12+ = muskulær utholdenhet

..veldig enkelt forklart, tror det vel også står i nybegynnerguiden :)

Når du trener med f. eks 15 repetisjoner trener du med lettere vekter enn 10 repetisjoner. Ellers vil du ikke klare å komme gjennom settene dine (med mindre du velger helt feil vekt, da vil du jo klare hva som helst). Samme som en som trener styrke og med 5 repetisjoner har mye tyngre vekter, sånn at han får de resultatene han trener etter.

Som nybegynner vil du øke raskt uansett, men det er viktig å få teknikken på plass! Tren ryggen også med "draøvelser" som f. eks nedtrekk, stående roing og slikt, sånn at du ikke får dårlig holdning og blir seende ut som en gorilla. Vil også anbefale å varme opp og kanskje gjøre litt dynamiske tøyeøvelser sånn at du ikke bare hamrer løs på benkpress og andre øvelser og gir skuldrene dine juling.

...og ikke glem beina! :D

Med tanke på at jeg trener benkpress slik at jeg skal kunne gjøre det bedre på benkpresstesten (Klare c.a 30 - 40 repetisjoner med 35 - 40kg på stanga), hvilken teknikk foreslår du for meg da? Styrke, muskelvekst, eller utholdenhet? Tror ikke styrke ville vært så nyttig enda uansett da, siden jeg er drit svak xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...