zonesystem Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Har et 17-55 mm EF-S IS 17-55 f2,8 som brukes på Eos 7D.Opplever at søkerbildet skjelver peridevis, det virker som IS jobber "overtid ". Ikke alltid bildene blir så skarpe som forventet med IS til tross for rask lukkertid, høt blendertall samt at jeg har selvfølgelig ventet med å eksponere til IS har falt til ro. Prøvd å google rundt bpå nettet men nfinner ingen ting som dekker problemet. Noen som kjenner til problemet ? Endret 19. mars 2011 av zonesystem Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Kontrollspørsmål: Du bruker ikke IS på stativ, vel? IS har ingenting på stativ å gjøre. Kan du poste et eksempelbilde? Ellers - rister man _for_ mye på hånda sliter også IS. Lenke til kommentar
zonesystem Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Kontrollspørsmål: Du bruker ikke IS på stativ, vel? IS har ingenting på stativ å gjøre. Kan du poste et eksempelbilde? Ellers - rister man _for_ mye på hånda sliter også IS. Har selvfølgelig sletta de uskarpe bildene fra dagens shoot - men er egentlig klassisk bevegelsesuskarphet . Ikke brukt stativ , men slår da av IS. Men problemet er ikke konstant, mye av tiden krystallklare bilder ! Lenke til kommentar
zonesystem Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Kontrollspørsmål: Du bruker ikke IS på stativ, vel? IS har ingenting på stativ å gjøre. Kan du poste et eksempelbilde? Ellers - rister man _for_ mye på hånda sliter også IS. Har selvfølgelig sletta de uskarpe bildene fra dagens shoot - men er egentlig klassisk bevegelsesuskarphet . Ikke brukt stativ , men slår da av IS. Men problemet er ikke konstant, mye av tiden krystallklare bilder ! Fant til slutt et (litt gammelt) eksempelbilde. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) 17-55 er kjent for å få defekt IS etter et par år, spesielt hvis IS'en brukes unødvendig mye (står på hele tiden).. rart du ikke finner noe på nettet egentlig.. søk på 17-55 IS failure eller no.. utifra beskrivelser fra folk som har opplevd liknende høres det ut som om din er i ferd med å ta kvelden. min oppfører seg ihvertfall ikke sånn.. send den på service.. Endret 19. mars 2011 av Joaaso Lenke til kommentar
ET! Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 17-55 er kjent for å få defekt IS etter et par år, spesielt hvis IS'en brukes unødvendig mye (står på hele tiden).. rart du ikke finner noe på nettet egentlig.. søk på 17-55 IS failure eller no.. utifra beskrivelser fra folk som har opplevd liknende høres det ut som om din er i ferd med å ta kvelden. min oppfører seg ihvertfall ikke sånn.. send den på service.. Er den kjent for det? Har ikke vært bortpå noen med det problemet i løpet av tre år i fotosjappe. Har du en link til gode kilder? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Bildet ditt var tatt på 1/60s - prøvde du å holde kameraet stille, eller panorerte du etter dyret? ISen på 17-55/2.8 IS støtter ikke panorering - så bør du skru ISen av, ellers prøver den å kompensere mot panoreringen. Hvis du ikke panorerte ("pannet") etter dyret, så tror jeg jeg ville sendt inn objektivet til service.. Kontrollspørsmål II: Hold du kameraet sånn noenlunde stille, eller var det risting, fra bil eller annet? Lenke til kommentar
nie Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 17-55 er kjent for å få defekt IS etter et par år, spesielt hvis IS'en brukes unødvendig mye (står på hele tiden).. rart du ikke finner noe på nettet egentlig.. søk på 17-55 IS failure eller no.. utifra beskrivelser fra folk som har opplevd liknende høres det ut som om din er i ferd med å ta kvelden. min oppfører seg ihvertfall ikke sånn.. send den på service.. Skal ikke uttale meg om Canon IS, men jeg har noen negative erfaringer med Nikons VR system. På min 16-85 har VR, i praksis, sagt takk for seg og virker bare unntaksvis. Kjøpt brukt så jeg har ikke kvittering og reklamasjon blir da ikke så enkelt. Mulig jeg stikker innom Camera og Videoteknikk og hører hva de sier men har ikke de helt store forhåpningene. Objektivet er faktisk et meget godt objektiv også uten VR så jeg vet ikke helt om jeg gidder å bry meg. For en tid tilbake kjøpte jeg også en brukt 70-300 VR hvor VR viste seg å være "død" når jeg fikk objektivet i posten. Selger var ryddig og tok objektivet tilbake og jeg fikk pengene igjen. (Dvs jeg leverte objektivet til reklamasjon på vegne av ham og fikk pengene tilbake) Basert på disse erfaringene synes jeg det er litt rart at ikke disse stabiliserings-systemene er mer omtalt på ulike forum enn hva de faktisk er. Virker iallfall på meg som disse greiene er nokså skjøre ting. Lenge leve god lysstyrke istedet. Lenke til kommentar
zonesystem Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Bildet ditt var tatt på 1/60s - prøvde du å holde kameraet stille, eller panorerte du etter dyret? ISen på 17-55/2.8 IS støtter ikke panorering - så bør du skru ISen av, ellers prøver den å kompensere mot panoreringen. Hvis du ikke panorerte ("pannet") etter dyret, så tror jeg jeg ville sendt inn objektivet til service.. Kontrollspørsmål II: Hold du kameraet sånn noenlunde stille, eller var det risting, fra bil eller annet? Nei panorerte ikke dyret - sto stille i terrenget. Ja, sender vel objektivet til service - takker for råd og tips. Har Googlet IS failure og ser at det har vært en del problemer med mitt objektiv - oppi 18 % som er mye. Dette har jeg ikke sett i reviews ol. Og minst én har kommentert at han bruker IS lite, for å "spare" systemet...dette er vel akkurat det motsatte av hvorfor man kjøper et objektiv med IS. Vet noen om andre Canon IS objektiver er befengt med samme problemene ...? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) 17-55 er kjent for å få defekt IS etter et par år, spesielt hvis IS'en brukes unødvendig mye (står på hele tiden).. rart du ikke finner noe på nettet egentlig.. søk på 17-55 IS failure eller no.. utifra beskrivelser fra folk som har opplevd liknende høres det ut som om din er i ferd med å ta kvelden. min oppfører seg ihvertfall ikke sånn.. send den på service.. Er den kjent for det? Har ikke vært bortpå noen med det problemet i løpet av tre år i fotosjappe. Har du en link til gode kilder? lensrentals.com har ført statistikk på hva som går i stykker hos dem i et par år.. de hadde en artikkel som jeg ikke finner nå hvor de skrev at 17-55 var et av de objektivene de oftere opplevde at fikk feil og det var IS'en som problemet stort sett.. denne statistikken fra et par år tilbake bekrefter dette http://www.lensrentals.com/news/2008.09.20/lens-repair-data-10 det jeg imidlertid fant ut nå når jeg lette etter dette er at de nå har fjernet "high risk lens"-taggen de har hatt på omtalen sin av 17-55, fordi antall defekte 17-55 har sunket veldig i det siste, noe som kanskje kan tyde på at canon har fikset problemet.. men hvis TS har et eldre objektiv gjelder jo ikke det og beskrivelsen hans minner mye om det jeg har lest på andre forum.. Note: We have removed the “high risk lens” designation for the Canon 17-55 EF-S. Failure rates have dropped dramatically in the last 6 months. http://www.lensrentals.com/rent/canon/lenses/wide-angle/canon-ef-s-17-55mm-f2.8-is I wrote in another article that it seems likely that manufacturers quietly correct problems with subassemblies in various lenses. We’ve seen some circumstantial evidence of that with this year’s data. Several lenses that have had high repair rates for the last couple of years are suddenly absent. Not just absent, but they’ve gone from high repair rate lenses to very low repair rate lenses.Lens 4.0 (2010) 3.5 (2009) Repair 3.0 (2008-9) 2.0 (2008) Canon 17-55 f/2.8 IS 7.7% 29% 25% 20% Canon 10-22 EFS 3% 9% 17.5% 16% Nikon 24-70 f/2.8 5% 14% NA NA Canon 35 f/1.4 14% 10% 22% 9% Nikon 17-55 f/2.8 11% 20% 10% 19% Canon 100-400 14% 16% 11% 12% The three lenses listed at the top, the Canon 17-55 and 10-22 EF-S lenses and the Nikon 24-70 have had dramatic changes in repair rates this year compared to last. http://www.lensrentals.com/blog/2010/09/lens-repair-data-4-0 Endret 20. mars 2011 av Joaaso Lenke til kommentar
zonesystem Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Takker for gode innspill - spesielt nettstedet lensrentals.com inneholdt mange opplysninger som er helt fraværende i reviews og brukererfaringer for objektiver. Til og med Canon 70 - 200 f4 IS II har vært rapportert med feil - tror heg hadde vært seriously p.o. d dersom jeg hadde forka ut 17 k og så hadde IS - en knela ... ! Men gladnyheten var at Serviceproffen ganske effektivt bytta ut IS enheten og returnerte objektivet lynkjapt - og det hele ble dekka av garantien. Ser at endel har bitcha om priser på fotoutstyr i Norge, men jeg har også sett at kolleger i utlandet ikke har fått dekka tilsvarende reparasjoner etter ett år... det kan bli dyrt... 17-55 er kjent for å få defekt IS etter et par år, spesielt hvis IS'en brukes unødvendig mye (står på hele tiden).. rart du ikke finner noe på nettet egentlig.. søk på 17-55 IS failure eller no.. utifra beskrivelser fra folk som har opplevd liknende høres det ut som om din er i ferd med å ta kvelden. min oppfører seg ihvertfall ikke sånn.. send den på service.. Er den kjent for det? Har ikke vært bortpå noen med det problemet i løpet av tre år i fotosjappe. Har du en link til gode kilder? lensrentals.com har ført statistikk på hva som går i stykker hos dem i et par år.. de hadde en artikkel som jeg ikke finner nå hvor de skrev at 17-55 var et av de objektivene de oftere opplevde at fikk feil og det var IS'en som problemet stort sett.. denne statistikken fra et par år tilbake bekrefter dette http://www.lensrentals.com/news/2008.09.20/lens-repair-data-10 det jeg imidlertid fant ut nå når jeg lette etter dette er at de nå har fjernet "high risk lens"-taggen de har hatt på omtalen sin av 17-55, fordi antall defekte 17-55 har sunket veldig i det siste, noe som kanskje kan tyde på at canon har fikset problemet.. men hvis TS har et eldre objektiv gjelder jo ikke det og beskrivelsen hans minner mye om det jeg har lest på andre forum.. Note: We have removed the “high risk lens” designation for the Canon 17-55 EF-S. Failure rates have dropped dramatically in the last 6 months. http://www.lensrentals.com/rent/canon/lenses/wide-angle/canon-ef-s-17-55mm-f2.8-is I wrote in another article that it seems likely that manufacturers quietly correct problems with subassemblies in various lenses. We’ve seen some circumstantial evidence of that with this year’s data. Several lenses that have had high repair rates for the last couple of years are suddenly absent. Not just absent, but they’ve gone from high repair rate lenses to very low repair rate lenses.Lens 4.0 (2010) 3.5 (2009) Repair 3.0 (2008-9) 2.0 (2008) Canon 17-55 f/2.8 IS 7.7% 29% 25% 20% Canon 10-22 EFS 3% 9% 17.5% 16% Nikon 24-70 f/2.8 5% 14% NA NA Canon 35 f/1.4 14% 10% 22% 9% Nikon 17-55 f/2.8 11% 20% 10% 19% Canon 100-400 14% 16% 11% 12% The three lenses listed at the top, the Canon 17-55 and 10-22 EF-S lenses and the Nikon 24-70 have had dramatic changes in repair rates this year compared to last. http://www.lensrentals.com/blog/2010/09/lens-repair-data-4-0 Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 godt å høre at det ordna seg..! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå