Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei,

jeg har et lite problem nå og brukt evigheter på å kikke undt på nettet etter en løsning.

Er relativt ny på programmeringsfronten, spesielt innenfor VBA.

Det jeg skal gjøre er å lage en funksjon med èn variabel verdi. Denne variabelen skal velges fra en combobox(dropdown list)på regnearket.

Funksjonen er laget og comboboxen er laget. Men når jeg setter inn funksjonen vil ikke svaret oppdatere seg etter hva jeg velder i comboboxen, den bruker bare det som står i boksen når jeg setter inn funksjonen.

Er ikke helt sikke rpå hvor jeg skal putte hvilke koder.

Nå har jeg dette i Function:

Select Case Worksheets("Sheet1").OLEObjects("Materialvalg").Object.Value
Case is = "en ting"
... osv
Case Else
...
End Select

Og under comboboxen har jeg ikke noe mer enn de tre variablene jeg bruker.

Noen som skjønner noe av dette? evt. hva bør jeg forklare nøyere?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du sier her..

Jeg har laget en funksjon som gjør en beregning utifra 4 ulike verdier. 3 av de er henvist til celler der brukeren taster inn tall, den siste verdien skal velges fra en rullegardin som består av tekst som igjen gir ulike tallverdier.

Når jeg har skrevet funksjonen og tester den regner den på ny hver gang jeg forandrer på verdiene i cellene som funksjonen bruker. Men om jeg endrer verdiene fra rullegardinen skjer ingenting med mindre jeg forandrer datane i cellene også.

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke har lest funksjonen. Funksjonen din regner seg om når inn-verdiene endrer seg vil jeg tro. Mens combovalget ikke er en innverdi, den leses direkte av koden. Da blir "når" viktig som du ser.

Comboen har et event som trigger idet du endrer verdi. I designmode, høyreklikk den og velg "view code". Da bringes du hit:

Private Sub ComboBox1_Change()

End Sub

Her utfører du ting eller kaller andre prosedyrer du vil skal utføres når boksen endrer verdi. Jeg vil tro dette vil funke:

Private Sub ComboBox1_Change()

Me.Calculate

End Sub

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...