Newman86 Skrevet 19. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2011 Hallais. Skal opp til fagprøve på Tirsdag og trenger noe hjelp. RS232 og RS485 signaliserer mellom host og device me spennningsforskjeller som tilsier om de gitte signalene i pakken er "Data" eller "Space". Har dette noe som helt med strøm å gjøre? Fikk høre vi måtte lære oss å kunne omdirigere signalene slik at det var strømmen som var et svar på signalene, og ikke spenningen i kabelen.? (dette har jeg aldri hørt om) Altså konvertering fra spenning til strømsignal. En ting til, termineringssmotstand, dette er på RS485 og RS422, men ikke på RS232? Har man det på RS232 ser jeg for meg man bare kortslutter Rx og Tx og ødelegger signalpulsene. Dog siden RS485 og RS422 kommuniserer med å sammenlikne spenningene på kabelene, så kan man ha termineringsmotstand på endene av kabelene. Noen enig? Mvh Bjørn Erik Danielsen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 19. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2011 RS232 er i motsetning til de to andre RS standardene du lister ikke en differensial signaloverføring. I RS-232 refereres signalet som en spenning i forhold til jord. Ulempen med dette er at to enheter kan ha ulike jord-nivåer, samt at overføringen er mer utsatt for elektromagnetisk støy. I de to andre standardene sendes det et differensialsignal. Med + og - leder. Det er spenningsforskjellen mellom disse to lederne (uavhengig av jord) som bestemmer signalet. Skal en terminere i RS-232 vil man terminere TX med en motstand til jord, og RX med en motstand til jord. Terminering av differansesignal gjøres med en motstand mellom RX+ og RX-. Tilsvarende for TX. Litt om signalering med strøm istedet for spenning: http://en.wikipedia.org/wiki/Current_loop En kan vha transistorer og passive kretselementer lage en krets som oversetter fra spenning til strøm og omvendt. 1 Lenke til kommentar
Newman86 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 Takk skal du ha Thorsen! Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Kan eg få spørre ka du skal opp i? For dette har eg 0 peiling på. Er serviceelektronker, som dog har konvertert til Telekommunikasjonsfaget. Eneste jeg evt kan bidra med, er at RS485 har lenger rekkevidde, slik eg har forstått det. Samt at eg har hatt ein del problemer med jordingproblematikk ved bruk av RS232 mot diverse sentraler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå