ageris Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Hei, Jeg får ekstremt treg overføringshastighet mellom Win7 og en virtuell Ubuntu install. Oppsettet mitt er slik: Maskin 1: Windows 7 (Utviklermaskin) Firewall: Comodo Maskin 2: Windows 7 (Servermaskin) Firewall: Comodo Maskin 3: VMWare med Ubuntu 10 på maskin 2. Nettverk: Kablet m/ D-Link DIR-655 + D-Link DGS-1008D Switch. Gigabit Jeg har delt en mappe på 3 via Nautilius -> Share. Den får jeg fint tilgang til og den er rask når jeg overfører fra 2, men fra 1 tar det veldig lang tid (bortimot 30 sekunder for en 16KB fil. Det merkelige er at rett etter reboot av 3 eller 1 er det raskt en stund (~10 min) før det blir tregt. Det ser også ut som det blir tregt selv om jeg ikke gjør noe. Jeg har googlet en del, men har ikke funnet mer en en løsning som det er mulig at kan virke, men denne er uaktuell (skru av NetBios). Er det noen her som har vært borti dette? Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg vil anta problemet ditt har lite eller ingenting med linux å gjøre. Det er antagelig kombinasjonen windows+vmware du trenger å se nærmere på, og det bør du søke hjelp til et annet sted. Generelt er virtualisering og filserveroppgaver (slik som Samba) en dårlig kombinasjon. Selve fildelingen burde gjøres rett på jernet. Når det er sagt er det ikke noe problem å få grei diskytelse med virtualiering på linux. Jeg bruker KVM med qcow filsystem, og får der en diskytelse som ligger noe over en tiendedel av rett på jernet. På Gbit-nett får jeg 90% av native ytelse forutsatt at nettet er paravirtualisert. Det er relativt enkelt å benke slik på linux-oppsett. Nettverkytelse kan du sjekke slik: http://www.linux-kvm.org/page/Using_VirtIO_NIC men nå har jo du verken linux på vert eller virtualiseringsløsning, så det spørs om du er kommet feil. Problemet ligger neppe i gjesten. Lenke til kommentar
ageris Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Takk for svar! Jeg regnet med det var noe slikt. Det jeg egentlig ønsker å oppnå er å kunne utvikle på en maskin og så kjøre det gjennom apache servern i linux miljøet for at det skal ligne mest mulig på den endelige produksjonservern. Et alternativ jeg har sett litt på er da å dele en mappe på hosten (2) som jeg så mounter til en mappe under www-rooten på 3. Jeg har funnet et par løsninger på dette, men ingen av dem gir meg skriverettigheter til mappene (ihvertfall får ikke jeg det til) på 2 fra 3 noe jeg er nødt til å ha. Den kommandoen jeg har testet mest er: mount -t cifs //[ip]/vmdev projects/ -o username=[bruker],password=[pass],rw Jeg vet man vanligvis ikke skal skrive bruker/pass rett i terminalen slik, men det er kun jeg som har tilgang til maskinene + at det er egen brukerkonto kun for den mappen så risikoen er minimal. Jeg har testet og jeg får skriverettigheter med kontoen når jeg logger inn fra en annen windows maskin, men på ubuntu nekter den meg helt. Hvis noen har et tips hadde det vært supert! Lenke til kommentar
ageris Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Takk til Google for en løsning på det siste problemet. Svaret fant jeg her: http://superuser.com/questions/72665/how-to-mount-windows-shared-folder-with-write-access-for-apache2 og her: https://help.ubuntu.com/community/MountWindowsSharesPermanently om noen støter på denne tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå