-kga- Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Har vær på noen jobbintervjuer, men jeg har ikke spurt om lønn siden jeg har hørt at det ikke alltid er lurt under intervjuet. Hvis man ikke kan spørre om slikt under intervjuet, når kan man da spørre om det? Jeg har jo løst til å vite hva lønna blir føre jeg eventuelt starter på en jobb. Når er det normalt å spørre om slikt, og hvordan spør man på en fin måte? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Det er absolutt ikke noe feil i å spørre om lønna når du er på intervju, det er absolutt noe som er viktig å vite. for meg er det noe av det viktige å spørre om. Hvis arbeidsgiveren ser negativt på det at du spør om lønn så ville jeg sett på det som en negativ ting fra arbeidsgivers side. Det kan også være greit å høre om det er felles lønnsforhandlinger eller ikke. Hvis det er egne lønnsforhanldinger for hver person, så kan man bli spurt hvor mye man ønsker å tjene på et intervju, og da kan det være greit å ha undersøkt litt på forhånd, så man ikke overpriser seg eller underpriser seg. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Ok. Hva med de intervjuene jeg allerede har vært på. De sa jeg kunne ta kontakt om det var mer jeg lurte på, så burde jeg spørre om det før jeg eventuelt får tilbakemelding om jeg får jobben eller ikke, eller burde jeg vente med å spørre om det til de kontakter meg? Jeg liker best å spørre om slikt i en mail, men burde jeg heller ringe? Hva er vanlig? Er nybegynner innen jobb søking, så jeg er ganske usikker på prosessen, Så beklager alle de antagelig teite spørsmålene. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 jeg ville tatt det mot slutten. Dersom jeg var skikkelig desp på jobben, kanskje ikke før jeg skulle til å skrive kontrakt. Lenke til kommentar
Fredrico89 Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Som tidligere sagt her har det mye å si hvor viktig denne jobben er for deg. Dersom du er i en situasjon hvor du ikke har jobb og er på vei inn på jobbmarkedet er det ofte for å få en fot innenfor døren. Da er det kanskje ikke fullt så viktig hva du tjener. Har du derimot allerede en jobb du trives i så er jo lønn så klart viktig. Jeg hadde aldri søkt meg vekk fra en jobb jeg allerede trives i, for så å gå ned i lønn i en ny stilling. Da sitter man i en bedre forhandlingssituasjon, og kan gjerne spørre om lønn ganske tidlig, og til og med forhandle om en høyere lønn allerede på intervjuet. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg er i en slik situasjon hvor jeg ikke har jobb (ferdig med studiene til sommeren). Lønna er heller ikke en veldig viktig faktor for meg i første omgang, mer viktig å få jobbe med noe jeg liker og et sted hvor jeg kan få utviklet meg. Men i tilfelle jeg skulle være så heldig å få et tilbud fra fra flere bedrifter som jeg har like lyst til å jobbe for så vil det jo være greit og få vite lønne før jeg har kontrakten i hånda slik at jeg kan velge blant de like attraktive tilbudene ut fra hvem som har best lønn. Lenke til kommentar
Genuin Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg er i en slik situasjon hvor jeg ikke har jobb (ferdig med studiene til sommeren). Lønna er heller ikke en veldig viktig faktor for meg i første omgang, mer viktig å få jobbe med noe jeg liker og et sted hvor jeg kan få utviklet meg. Men i tilfelle jeg skulle være så heldig å få et tilbud fra fra flere bedrifter som jeg har like lyst til å jobbe for så vil det jo være greit og få vite lønne før jeg har kontrakten i hånda slik at jeg kan velge blant de like attraktive tilbudene ut fra hvem som har best lønn. Spørs litt hva slags intervjuprosesser du skal igjennom spør du meg. Er det flere runder med intervjuer spør du ikke før du kommer inn til et evt siste intervju. Er det kun ett intervju kan du spørre mot slutten av intervjuet. Det er viktig å gi inntrykk av at du forventer markedslønn for det arbeidet du skal gjøre, men også viktig at du ikke tar dette opp før det føles naturlig. Jeg ville ikke ringt til arbeidsgiver og spurt om dette, men tatt det når du evt får et tilbud. Da er jo lønnen et viktig punkt å ta med:) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Dette vil også være avhengig av kva som står stillingsutlysninga. Ofte står det noke slikt som "vi tilbyr konkuransedyktig lønn" eller "lønn etter avtale". Dersom dei tilbyr konkuransedyktig lønn så skal lønnstilbudet ligge litt over gjennomsnittleg lønn for ein person med din utdanning og ansinitet. I så tilfelle kan du greit vente til etter jobbintervjuet når du får tilbud om jobb eller eventuelt på slutten av jobbintervjuet med å spørre etter meir detaljar om lønna. Dersom det står lønn etter avtale så kan det være ein god idé å forhøyre deg om lønn før du bruker mykje av din eiga og bedrifta sin tid på eit jobbintervju som kanskje er for lavt lønna til at du vil ha jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå