Gå til innhold

Forslag til liten hissigpropp?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny bærbar og trenger forslag. Prisklasse ganske høy (men ikke høyest, man får sjelden mye for de siste kronene man legger på).

Bruksområde: Utvikling/arbeidsstasjon, generell smurfing, navigasjon, være-med-på-tur-pc, pendle-pc osv.

Liten og lett, skal *ikke* være et slit å drasse på.

Batterilevetiden må være brukbar, men trenger ikke være helt i toppklasse. Kraftig CPU til utvikling suger strøm og da må man fire på noe, kommer dessuten til å være i nærheten av en eller annen form for strømkilde mye av brukstiden.

Høy skjermoppløsning, også på innebygget skjerm. Gjerne mulighet for to eksterne skjermer, hvis det fins, må ihvertfall kunne drive én 26'++ i *høy* oppløsning. Trenger ikke ekstrem 3d-ytelse, ikke spillmaskin. Behovet er maksimal arbeidsflate med tanke på utviklingsverktøy og mange vinduer oppe samtidig, primært på ekstern skjerm. Høy oppløsning på innebygget skjerm er også viktig, men det må ikke gå på bekostning av kompakt størrelse.

Min. 8GB ram gjerne oppgraderbart til 16GB.

Rundt 1TB disk, tviler på at SSD egentlig er aktuelt mht. pris i den størrelsen. Mye RAM gir Os gode muligheter for cache og det er bra nok, at ting initielt starter litt langsommere kan jeg leve med.

All hardware må ha god støtte i Linux. Maskinen kommer til å kjøre Linux som OS, med virtualisert Windows.

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet jo hva du vil ha, let på nettbutikker da vel? ...

Og hvilket budsjett har du?

Siden prisklassen er ganske høy må vel kanskje budsjettet være ganske stort? Hva tror du?

Og ja, før eller senere må jeg nok oppsøke en butikk. Dem er det mange av, og alle produktene de har er best. Hadde håpet å snevre inn litt i forkant. Skjønner? Edit: men du må gjerne anbefale en bra nettbutikk :-)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jaa for en så god data må du nok regne med å komme opp i en 14 000,- ?

Jeg liker komplett.no, bestilte en ganske okei pc derifra i går faktisk. Men den er bare 14" så blir vel i minste laget for deg..

Jeg har intrykk av at ACER er gode på bærbare PCer, men har bare prøvd Acer, HP og Fujitsu Siemens tidligere så..

Lenke til kommentar

som sagt er jeg ute etter en liten pc så jeg skjønner ikke hvorfor 14' behøver være noe problem? er kjent med en hel drøss pc-merker og nettbutikker så jeg er først og fremst ute etter helt konkrete forslag. når det gjelder pris kan du gjerne hive på 10.000 til, men da ender man lett opp med noe man kan kjøpe 10.000 kr billigere et år etterpå. så jeg vil ikke betale noe ekstra for helt bleeding edge. men passe kraftig ytelse i liten forpakning koster også, og det kan jeg betale for. reise-pc OG arbeidsstasjon i én pakke må gjerne koste, det er tross alt to pc'er i én.

Lenke til kommentar

HP Elitebook 8440p er jo nærliggende å tenke på, men HP har enda ikke oppdatert disse med Sandy bridge prosessorer, som er et lite drawback.

Sony Vaio F-serien er en annen, dersom du kan tolerere 16-tommers skjerm.

Lenovo Thinkpad T420.

Må du ha 4-kjerners prosessor, eller kan du nøye deg med 2? Villig til å sette inn harddisk og/eller mer minne selv?

Siste alternativ jeg har, er Multicom Compal PBL21 eller Xishan W150. Disse kan du selv konfigurere med hardware, de kan leveres uten OS og bloatware, og er rimelige.

Edit: Ja, og så er det MacBook Pro, selvfølgelig - men hvordan det er med Linux og sånne vet jeg ikke.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Til spasibo: Joda, bra maskin det der - men jeg har faktisk vanskelig for å anbefale maskiner med den forrige generasjonen bæbarprosessorer nå når Sandy Bridge har kommet. Sandy Bridge er - om ikke akkurat en revolusjon, kanskje - så i hvert fall et kraftig hopp i ytelse for bærbarprosessorer, og har minsket ytelsesgapet mellom bærbar- og stasjonærprosessorer betraktelig - samtidig som de er mer strømgjerrige. Jeg synes faktisk at maskiner med første generasjon Core i5/i7 prosessorer nå må kuttes betraktelig i prisen hvis de skal være konkurransedyktige.

Lenke til kommentar

jeg har ingen erfaring med Compal, som har designet PBL21, men mye tyder på at den kanskje ikke har fullt så god byggekvalitet som den fra Clevo, Xishan W150. Har Clevo selv, og ville personlig ha følt meg tryggere ved å velge Xishan framfor PBL.

Lenke til kommentar

Noen maskiner du kan ta en titt på:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620024

15" FullHD skjerm, Hybrid SSD/7200rpm harddisk, sandy bridge quadcore, 8GB RAM.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=845137

13.3" maskin fra sony med ny sandy bridge CPU og gode specs.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=835142

14" Acer timelineX maskin med sandy bridge CPU og opp til 9 timers batteridrift.

Selv syns jeg nok Asus maskinen passer best til beskrivelsen din, men 15" er ikke "liten" i min bok, da må man ned til 13". Men på 13" er det nesten umulig i finne modeller med høy skjermoppløsning (dog på så liten skjerm ser jeg heller ikke nytten av det).

Linux støtten på disse vet jeg ikke noe om, men alle er ihvertfall fra kjente merker.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

> Linux støtten på disse vet jeg ikke noe om

vel, sånn jeg har forstått det så er ikke den helt topp akkurat nå, ref linken over. men det kan jo raskt bedre seg.

edit: dessuten, sånn jeg forstår det er sandy bridge med på å spare strøm og øke grafikkytelsen, begge deler er fint, men ikke min høyeste prioritet akkurat, det er jo også med på å dra opp prisen siden det er helt nytt. kanskje sandy bridge er aktuelt for meg neste år, når prisen har sunket og linux-støtten er blitt bedre? men det spørs om jeg vil vente.... :o)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Quantum, det problemet som beskrives i lenken din, handler jo om den integrerte Intel grafikkchip'en i Sandy Bridge prosessoren. På denne maskinen har du jo et eget Nvidia skjermkort. Men jeg vet jo også at Linux har hatt problemer med Optimus-teknologien - altså den strømsparingsmetoden som går på å svitsje mellom det separate skjermkortet og den innebygde chip'en, når det er hensiktsmessig. Av den informasjonen jeg finner på det mest brukte forumet for Clevo-brukere, ser det ut som det stort sett går på problemer med å få Optimus til å fungere, når det gjelder Linux.

Lenke til kommentar
Av den informasjonen jeg finner på det mest brukte forumet for Clevo-brukere, ser det ut som det stort sett går på problemer med å få Optimus til å fungere, når det gjelder Linux.

Det høres jo ut som det er til å leve med. Hva med dvalemodus og slikt? Regner uansett med at linux-kjernen vil støtte det som støttes skal ila et halvt års tid, det holder egentlig at kjerra starter nå ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Noen maskiner du kan ta en titt på:

...

Her var det jo en del interessante. Særlig sony'en som jeg forsåvidt har på radaren fra før av også. 13.3' og høy oppløsning er som du sier kanskje en "odde" kombinasjon, men det er helt i tråd med hva jeg trenger, når jeg er på farten vel å merke. kommer til å sitte med ekstern skjerm mesteparten av tiden, men pc'en må være lett å ha med seg. kravet er at den går ned i en bagster mc-tankveske, jeg har en 12' som sklir inn, men den er nå utdatert og har hele tiden vært for svak til å kunne brukes til jobbing, og oppløsningen er heller ikke ideell.

Lenke til kommentar

Du får 1600 x 900 skjerm på forrige generasjon sony vaio 13", om det er av interesse:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=725916 i5 460M versjonen.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=725917 i7 640M versjonen (NB, ikke quadcore, kun dualcore, er i hovedsak identisk med i5 460M, kun mer cache og høyere klokket).

Ellers har Lenovo og HP noen bedriftsmaskiner som kan være aktuelle?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=849450 14" med 1600 x 900 skjerm og sandy bridge CPU.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=755581 14" med 1600 x 900 skjerm og i7 640M (dual core) CPU.

Minne/harddiskstørrelser er dog ikke slik du ønsker, så dette må du evt bestille ekstra/bytte selv osv. Tenkte bare å nevne disse slik du kan vurdere de.

Edit: Er usikker på om det er mulig å bytte medfølgende SSD i sony maskinene med noe annet, så mulig man er "stuck" med medfølgende SSD.

Og om du vil rane en bank så fås vaioen med fullHD skjerm også http://www.prisjakt.no/product.php?p=709027 men da må du vel ha forstørrelsesglass for å kunne lese noe som helst ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...