Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg bytte startmotor?


Anbefalte innlegg

Hei. Denne gangen har jeg også problemer med å starte bilen.

 

Bil: Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1991

 

Problemet er: Bilen har nektet å starte to ganger nå. Dog ikke på rad. Første gang det skjedde var på tirsdag. Fikk rullet den i gang uten problemer. Så fikk jeg startet og koset meg lenge fram til i går hvor jeg hadde samme problemet og måtte rulles i gang. Mellom tirsdag og fredag har jeg sikkert startet bilen 10-15 ganger, så det er rart at den plutselig bestemmer seg for ikke å ville fyre opp.

 

Det som skjer er: De to gangene så langt hvor bilen ikke har startet sier det bare klikk i releét og så skjer det ikke noe mer. Men jeg har nok av strøm, for lys, radio, tenning osv fungerer greit.

 

Det kan virke som: At det er dårlig kontakt noe sted. Da jeg ble dyttet i gang sist kvelte bilen seg med en gang jeg fikk rullet den i gang. Men da startet bilen på flekken med hjelp av nøkkelen igjen. Så det virker som om noe må flyttes på, kontakt som må festes eller lignende.

 

Takk!

Endret av krs1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at det ikke er et strømproblem siden jeg også har hatt det med den drittbilen, og det var annerledes.

 

Et annet argument for at det ikke er strømmen det er noe galt med er sist gang den stoppet:

 

da jeg ble dyttet i gang fredag kvelte bilen seg med en gang jeg fikk rullet den i gang(grunnet for lite fart). Men da startet bilen på flekken med hjelp av nøkkelen igjen. Ingen tegn på strømmangel her altså

Lenke til kommentar

Hvilket batteri har du? Sjekk hvor gammelt det er.

 

Fordi: hvis du trillstarter bilen så vil generatoren/dynamoen gi batteriet en liten boost som vil være nok til å kunne starte bilen med rett etterpå...

 

Om det nå ikke er batteriet så skrur du av startmotoren og rengjør den og sjekker motstander hist og pist... :)

Lenke til kommentar

Batteriet er ikke så gammelt, men jeg hadde litt små problemer med det før jeg flyttet. Da kjørte jeg max 10 minutter hver vei per dag, og fikk ikke ladet ordentlig. Nå derimot, kjører jeg såpass turer at det lader seg helt fint vil jeg tro.

 

Det som gjør at jeg tviler på at det er et strømproblem er at da jeg hadde problemer med batteri hørte man på startingen at det ikke var så mye strøm å hente. Det tok litt lengre tid før den ville starte og gikk liksom litt tyngre før den fyrte opp. Det blinket gjerne litt i interiørlyset osv. Mens nå fyrer den raskt og fint når jeg først får den trillet i gang.

 

Så selv med begrenset peiling på bil tror jeg det må være noe med startmotoren. Dog virker det rart at det kun har skjedd to ganger at den har vært død.

 

Jeg skal ha med eksternt batteri som jeg kan koble til polene neste gang det skjer slik at jeg evt får eliminert strøm som problem.

 

Takker for alle svar så langt, forresten!

Lenke til kommentar

Startmotor, helt klart. MEN, du trenger ikke kjøpe ny/inbytte, om ikke du bryr deg om pengene. Her i Bergen er det ikke mindre enn 2 verksteder som reparerer startere/dynamoer, og kostnaden ligger gjerne på 1/4-del av ny. Som oftest er det bare børster som er slitent (og det høres slikt ut i ditt tilfelle), sist jeg fikk byttet slikt (på en Mazda, de-/monterte selv) ga jeg rundt 500,- for nye børster inkludert en kjapp rens/smøring.

Lenke til kommentar

Ja, det er noen få igjen som reparer men det er langt mellom dem, de fleste bilelektriske sjappene ser dumt på deg når du spør etter deler.

Prøvde og skaffe en børstefjær til en starter men ingen av de jeg fant hadde annet enn byttestartere, kjøpe en starter for 4000,- når ny fjær koster 10 - 20kr blir for dumt, særlig når doningen bare hadde gått 700t og starteren var som ny ellers.

Lenke til kommentar

Ja, det er noen få igjen som reparer men det er langt mellom dem, de fleste bilelektriske sjappene ser dumt på deg når du spør etter deler.

Prøvde og skaffe en børstefjær til en starter men ingen av de jeg fant hadde annet enn byttestartere, kjøpe en starter for 4000,- når ny fjær koster 10 - 20kr blir for dumt, særlig når doningen bare hadde gått 700t og starteren var som ny ellers.

Hmm, kjipa greier. Luksustilstand her i Bergen da altså, siden vi har 2 stk, og begge er oppegående og dyktige. Et søk på gulesider avslører jo faktisk at de 2 vi har her er ganske unike. Det overrasker meg egentlig, for de begge har nok å gjøre på. Herved er 1 stk forretningside gratis overlevert til de av dere som har lyst og tid ;-)

Ellers vil jeg tro at en av nevnte verksteder sender fjører og børster til den som har behov.

Lenke til kommentar

Da skal jeg sette doningen på eu kontroll. Går den gjennom uten for dyre feil får jeg se meg om etter ny starter. Kanskje på et bilopphuggeri hvis det lønner seg? (bor ikke i bergen dessverre) (egentlig er ikke det dessverre når jeg tenker meg om :p)

 

Den har faktisk startet nå hver gang siden fredag, dog venter jeg på at det bare skal klikke igjen! Det å gå til bilen har blitt en spennende risikosport

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...