Gå til innhold

Fraktmåte for en hel PC!??

Anbefalte innlegg

Jeg skal i militæret 23. juli og har tenkt til å selge PC-en min. Det jeg lurer på er hvordan jeg eventuelt skal frakte den.. Jeg mener, er det forsvarlig å sende den som en vanlig pakke i posten? Riktignok er f.eks. kjøleren festet til hovedkortet med fire skruer, men jeg vil ikke risikere at PC-en er ødelagt når den kommer frem. Å demontere HELE PC-en virker samtidig litt tungvint (i alle fall hvis det er en uerfaren person som skal kjøpe PC-en..)

Setter pris på alle innspill om hvordan man bør frakte en hel PC!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCer som kjøpes ferdigbygde leveres jo vanligvis i samme slags kartong med samme isolasjon som kabinetter, evt. med teipbiter som holder fast løse deler, som man skal ta vekk før man bruker PCen. Du kan jo evt fylle på med støtdempende materiale (avispapir?) inne kassa, slik at evt. følsome deler som fx kjøler er litt ekstra trygge.

Pakkemateriale av plast blir veldig lett statisk elektrisk, det bør man unngå inni kassa, eller man kan legge ESD-poser mellom elektronikken og pakkematerialet.

Lenke til kommentar

Gjennom årene har jeg både fått tilsendt - og har selv sendt hundrevis av datamaskiner og skjermer rundt omkring - og de aller aller fleste blir faktisk sendt kun i den esken kabinettet opprinnelig ble levert i. Jeg tør påstå at i 99,99 % av alle tilfellene har dette gått greit (ref. annen post).

Skulle man derimot ikke ha originalesken bør man finne en med ca 10 - 15 cm "luft" mellom datamaskin og selve kartongen - og fylle opp med enten bobleplast eller "popkorn" rundt. Et annet tips er den plasten som Rema 1000 har rundt tørrvarene sine. Den er litt klebrig slik at når den blir pakket sammen samler det seg en del luft inne i den. Og best av alt - den er gratis hvis du spør på Rema - og tro meg - de har mengder av den. Løp og spør ...

::Dan

Lenke til kommentar

Gjett hvem som jobber på Rema 1000? :lol:

Anyways, jeg har fortsatt eska til kabinettet (samt de fleste andre komponentene) Slik jeg har forstått det skulle det da ikke være noe stort problem å sende PC-en ferdig montert. Kan jo skrive FORSIKTIG GLASS med sprittusj på utsiden, så kanskje posten behandler den fint.. :smile:

Nå gjenstår det riktignok å se om jeg klarer å selge maskinen da..

Lenke til kommentar

Og hvilke deler er bevegelige? :roll: Føler at de fleste komponentene mine sitter godt og tåler en del. CPU/vifte er vel det eneste jeg frykter litt for..

Har bare ikke lyst at en amatør skal prøve å montere Alpha Pal 8045 i en PC jeg har solgt. Synes det er problematisk nok selv.

Lenke til kommentar

tror det kan være lurt og ta ut de led-pluggene... de har en tendes til og bøye seg hvis det er mye kabler og slikt slengende rundt... resten skulle vel gå greit... jeg har sent pcn min til australia fra norge og tilbake igjen, og så tilbake til australia igjen... alle skruer var nesten løse siden de løsner en nanometer mer hver gang de rystes.... men det har gått stort sett greit... har du VELDIG tung kjøleribbe... er det vel anbefalt at du tar den av.... ellers så kan du jo be karen komme og hente den hos deg... hvis du bor sentralt... slik at dere kan gå igjenom pcn og teste at alt virker og slikt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...