Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forvirrende matte oppgave..

Anbefalte innlegg

Hei. Det er en oppgave om undersøkelser rundt ulike mobiltelefonabonomenter. Oppgaven går ut på å undersøke hvilket abonnement som vil være det billigste i måneden hvis du har en normal bruk av mobiltelefonen.

Antall minutter / uke

60

Antall samtaler / uke

30

Antall SMS / uke

23

Antall MMS / uke

5

Link: http://www.mobilabonnement.org/normalbruk.php

Hvilken av de mobilabonomentene som passer best, altså billigst som nevnt i teksten ovenfor på siden.

Takk på forhånd!

EDIT: Oppgaven går ut på at vi skal kunne regne prosentregning, kumulativ hyppighet, finne og drøfte sentralmål og spredningsmål, diagram osv..

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det jeg er ute etter :S Er ikke interessert i hvilken abbonoment som er billigst..

Det jeg lurte på var hvordan har de klart å finne ut av at det er Ipea Hades som er det billigste mobilabonomentet i i følge http://www.mobilabonnement.org/normalbruk.php ?

Dette er snakk om prosentregning som er tema her..

Lenke til kommentar

hva? du har jo en liste der? gange ant minutter med prisen, ant sms med prisen osv...laveste sum totalt vinner.

edit* og selvsagt trekke fra gratisminutter og gratis sms

Ja, men det er ikke lista fra linken olololo lenker til.. Oppgaven min dreier seg om denne siden http://www.mobilabonnement.org/normalbruk.php

EDIT: Oppgaven går ut på at vi skal kunne regne prosentregning, kumulativ hyppighet, finne og drøfte sentralmål og spredningsmål, diagram osv..

Dette er liksom en Innleverings oppgave som jeg må bli ferdig med i løpet av denne uken ;)

Lenke til kommentar

hva har du lært om prosentregning, diagrammer osv? :) (b) blir vel bare å finne ut hvor mange prosent billigere champion er enn touch? © lager du vel to diagrammer der du plotter inn punkter. En med smstotalpris ved normal bruk og en for total. Finn gjennomsnitt og median? Vidre kan du vel finne varians, standardavvik og kvartilene? (d) kan du kanskje ta utgangspunkt i 60 min 30 samtaler og 5 mms. Regne ut hva det blir totalt, den lineære veksten blir så= sum+0,39*x der 0,39 er smsprisen og x er antall sms

Lenke til kommentar

hva har du lært om prosentregning, diagrammer osv? :) (b) blir vel bare å finne ut hvor mange prosent billigere champion er enn touch? © lager du vel to diagrammer der du plotter inn punkter. En med smstotalpris ved normal bruk og en for total. Finn gjennomsnitt og median? Vidre kan du vel finne varians, standardavvik og kvartilene? (d) kan du kanskje ta utgangspunkt i 60 min 30 samtaler og 5 mms. Regne ut hva det blir totalt, den lineære veksten blir så= sum+0,39*x der 0,39 er smsprisen og x er antall sms

Har lært en del ting om prosentregning(prosentfaktor)osv.. og diagrammer f.eks søylediagram, kakediagram, stolpediagram :)

Men hva er svaret i a.) ?

Takk forresten.

Lenke til kommentar

hva slags kurs er dette forresten (klasse?). Mulig det ikke er meningen at du skal finne alle de tingene jeg nevnte ;) Lag et søylediagram, der du har en søyle for hvert av de 10 abbonomentene. a var: hvilken er det billigste? er det ikke bare champion? som var på toppen av lista

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

hva slags kurs er dette forresten (klasse?). Lag et søylediagram, der du har en søyle for hvert av de 10 abbonomentene. a var: hvilken er det billigste? er det ikke bare champion? som var på toppen av lista

VG3, 2P stoff ;) Jo, det er jo vel champion som er det biligste..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...