Gå til innhold

Treningslogg - Del 2


Anbefalte innlegg

Mandag 11. April:

 

Trening:

5km hurtig gange med sekk

 

Kosthold:

1 skyr

Omelett av 3 egg med tomater og brokkoli

 

Vekt: 92.5kg

 

Er omtrent frisk etter det som viste seg å være influensa. I dag tenkte jeg at jeg ville ta det rolig med treningen nå rett etter sykdom, så i dag gikk jeg en halv mil. I morgen er det tilbake på sykkelen og mine sedvanlige 20km :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tirsdag 12. April:

 

Trening:

20km intensiv sykling

 

Kosthold:

BLT-sandwhich m/ pommes frites

1 kyllingburger (kyllingfilet, salat og burgerbrød)

 

Vekt: 91kg

 

Hadde ikke et knakende godt kosthold i dag. Spiste lønsj ute i dag og BLT-sandwhich var omtrent det sunneste på menyen, men med diverse dressing osv som kom med på kjøpet ble det nok i det meste laget. Det smakte dog helt fortreffelig, og i og med at jeg ikke har kost meg skikkelig med mat (jeg er egentlig skikkelig glad i god mat) på 2 måneder, så jeg følte at jeg kunne unne meg det.

 

De siste 2 ukene har jeg syklet uten pause. I begynnelsen tok jeg gjerne en liten pause på 20 - 30 sekunder hvor hver 5. kilometer, for å drikke litt vann og få igjen pusten. Det gjør jeg ikke lenger, nå sykler jeg helt nonstop gjennom hele tiden, noe som vel er mer effektivt vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Bra du merker forbedring. :)

 

Når jeg sykler turer over 30 km, pleier jeg å varme opp først 4-10 km, gå av sykkelen, drikke litt, vente noen minutter før jeg så sykler resten non stop. Bare et tips til lengre distanser. Er alltid bra med oppvarming, selv om man på sykkel klarer å bake den ganske bra inn i økten.

Lenke til kommentar

Onsdag 13. April:

 

Trening:

I dag tenkte jeg for variasjonens skyld å gjøre noen styrkeøvelser. Jeg er ennå såpass tung at kroppsvekten er egentlig nok å løfte. Jeg er i gang med et armheving-program for å forbedre meg der, ettersom jeg er helt latterlig dårlig. Er ikke en gang vits å oppgi hvor mange jeg klarer, men jeg tok sett med ca 70% av det jeg maksimalt klarer. Tok så mange sett jeg orket.

 

I tillegg tok jeg så mange sett med 10 x knebøy jeg klarte og avsluttet med så mange sett med 10 x crunches jeg klarte.

 

Kjenner meg helt fullstendig død i både armer og bein nå, men jeg tror ikke jeg har presset meg for hardt. Det vil morgendagen vise :D.

 

Alt i alt synes jeg at det var et fint opplegg som jeg kommer til å kjøre oftere fremover. Det gir et avbrekk fra den nokså monotone sykling, samt det er lett å sette mål samt loggføre progresjon.

 

Kosthol:

1 skyr

2 kyllingfileter med fullkorn spaghetti

Lenke til kommentar

Kjenner meg helt fullstendig død i både armer og bein nå, men jeg tror ikke jeg har presset meg for hardt. Det vil morgendagen vise :D.

 

Ja, så feil kan man ta. Er så støl i overarmer, bryst og lår at det var så vidt jeg klarte å halte meg gjennom dagen. Ingen trening i dag, men i morgen må jeg trene uansett. Har ikke hatt en god uke så langt, med lite trening og heller dårlig kosthold.

 

I dag har jeg spist fullkorn spaghetti med kyllingkjøtteig, brokkoli og tomater. Kjøpte en Monster Lo-Carb i dag, da den var på tilbud. Er usikker på hvor usunn den er. Noen som har erfaringer? Er det verre enn 0.5l Cola?

 

Må skjerpe meg nå.

Lenke til kommentar

Fredag 15. April:

 

Trening:

20km på sykkelen + 30 min med bullworker

 

Kosthold:

Litt lasagne med salat, tomat og druer

 

Har fått tak i en gammel bullworker som jeg har begynt å bruke. Skikkelig artig sak, med enkle øvelser. Skal begynne å bruke den fremover.

 

På onsdag reiser jeg på ferie til England med noen kompiser. Der blir det dårlig med trening, så jeg får passe ekstra godt på kostholdet. Selv om jeg har vært i England flere ganger, har jeg aldri før tenkt på kosthold slik jeg gjør nå.

 

Vi er fire tenåringer med et heller lite reisebudsjett, så jeg kommer stort sett til å spise fastfood som kan kjøpes i butikk og spises uten tilberedning. Dersom noen har tips til hva dette kan være, setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom i går kveld hjem fra ferie i England med tre kompiser. Derfor har det gått litt over en uke uten trening og uten internett tilgang til å poste her.

 

Det har ikke vært det letteste å spise sunt i et land hvor sunn mat er umulig å få tak på og uten mulighet til å mekke middag selv. Det har stort sett gått i sandwhiches og restaurant-mat, men jeg synes selv at jeg klarte meg fint.

 

I dag veide jeg 89.5 kg :D. Det betyr at jeg har gått ned 20 kg siden jeg startet treninga i slutten av februar og at jeg faktisk har gått ned ett kilo i løpet av ferien.

 

Nå ser jeg fram mot trening igjen :).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg beklager at jeg ikke har fått logget i det siste; har vært skikkelig opptatt med skole (nærmer seg eksamenstider) og slikt.

 

Jeg har IKKE gitt opp, dersom noen skulle tro det. Selv om jeg har vært for opptatt til å tenke på loggen, har jeg allikevel sørget for å få inn trening jevnt og trutt. Jeg sykler 1 time hver dag, så sant ingenting kommer i veien (jeg klarer å avse én time 9 ut av 10 dager, så det er omtrent hver dag), i tillegg til at jeg har opprettholdt et sunt og bra kosthold.

 

Dette har resultert i at jeg nå veier 86kg (23kg ned siden 20. Februar). Jeg merker at jeg begynner å bli litt lei av sykling; det er litt ensformig å sykle på ergometersykkelen. Jeg skulle svært gjerne syklet ute, men mangler en fungerende sykkel.

 

Planen siden start har vært å trene utholdenhet/kondisjon frem til sommerferien, for å da dedikere store deler av ferien til hardcore styrketrening. Dette ser jeg nå frem til og har begynt å sette meg inn i forskjellige treningsprogrammer osv. Jeg kommer til å trenge en god del hjelp og råd når sommeren kommer, så jeg håper at noen har noen tips å komme med når den tid kommer.

 

Tirsdag 10. Mai:

 

Trening:

24km, 1 time

 

Kosthold:

- Omelett m/ 3 egg

- Kyllingfilet m/ fullkorn spaghetti

 

Vekt:

86kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk! :D

 

Jeg føler meg ikke egentlig noe annerledes nå, enn for 23 kg siden. Jeg merker at den generelle formen er blitt bedre; jeg kan springe lengre, ta mer armhevinger osv. Har også fått et helt annet syn på trening og kosthold enn før, som jeg tror er den største forandringen. Før synes jeg at det å spise riktig var bortkastet, men det har jeg snudd helt om på nå. Nå synes jeg ernæring er utrolig interessant og har fått lest flere bøker om temaet.

 

Om jeg hadde vært nødt til å tvinge fram en forandring, og sett på trening/kosthold som noe midlertidig; noe jeg må gjennom for å nå et mål - da hadde jeg aldri klart å fortsatt over en lengre periode. Slik det er nå er jeg blitt svært glad i å trene og å bruke kroppen og synes at sunn mat faktisk smaker bedre enn den dritten jeg spiste før (ferdigpizza, mcdonald's osv).

 

Nå gleder jeg meg til sommeren og det å trene styrke for første gang :).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk storken! Selv om det er jeg som har tatt tak og endret livsstilen min, er det deg jeg kan takke for å ha fått meg i gang. Den PF-tråden din er genial :).

 

Etter en hard 16. Mai er jeg rimelig dehydrert, noe jeg både kan se (blodårer er mer fremtredende) og føle (tørst). Dette viser seg også på vekta; nå viser den 84.5kg. Dette blir beskrevet av Martin Berkhan som "the whoosh effect".

 

Skal ut senere i dag og spise middag, så da lurer jeg på en ting; på restauranter, hvilken mat bør jeg styre unna og hvilken mat bør jeg velge? Er f.eks kokte poteter sunnere enn stekte? :ermm:

Lenke til kommentar

Onsdag 18. Mai:

 

Trening:

Armhevinger 2 x 10

Knebøy 2 x 10

Crunches 2 x 10

 

Fikk plass til en liten treningsøkt midt på dagen i dag, etter skolen og før forberedelse til eksamen.

 

Kosthold:

Lønsj: 2 skiver grovt brød med ost, skinke og agurk

Middag: 2 kyllingfileter med fullkorn spaghetti

Kveldsmat: 2 speilegg

 

Jeg spiser svært mye fullkorn spaghetti. Er dette egentlig sunt eller bør jeg begrense det eller erstatte det med noe annet? Jeg kan f.eks spise kyllingfiletene mine sammen med 4/5 egg, men da får jeg mindre karbohydrater i meg i løpet av dagen. Hva er best?

Lenke til kommentar

I går (Fredag 20. Mai) fikk jeg ikke trent, men gikk hjem fra skolen (5km med sekk). Hadde en omelett til middag, med 4 egg og 1 kyllingfilet.

 

Inspirert av storken, slenger jeg inn et lite "før/etter" bilde av ansiktet mitt. Det har ikke skjedd store greiene, men litt forandring er det nå.

 

Bildet til venstre er fra tidlig Februar 2011, rett før jeg begynte å trene. Vekt 110kg.

Bildet til høyre er fra i dag tidlig (Mai 2011), etter ca. 3 måneders trening. Vekt 85kg.

 

(klikk for større bilde)

887040.jpeg

 

Jeg tenker at jeg tar et bilde igjen etter sommerferien.

 

I dag har jeg hele dagen fri, så da blir det i hvert fall sykling i en time og muligens en spasertur på en mil eller så. Planlegger kyllingfileter med fullkorn spaghetti til middag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei igjen!

 

Nå har det gått lang tid uten at jeg har logget; delvis fordi det har vært lite å loggføre. Det er det slutt på.

 

I dag kjøpte jeg medlemskap ved et lite lokalt treningsstudio hvor Stavanger Styrkeklubb hører til. Her kommer jeg til å trene etter programmet "Stronglifts 5x5" fremover. I dag (Mandag 20. Juni 2011) var min første økt. Slik så den ut:

 

Trening:

 

Benkpress:

5 x 20kg (oppvarming)

5 x 30kg

5 x 35kg

5 x 35kg

5 x 35kg

 

Knebøy:

5 x 20kg (oppvarming)

5 x 25kg

5 x 25kg

5 x 30kg

5 x 30kg

 

Markløft:

5 x 40kg (oppvarming)

5 x 50kg

 

Frontpress:

5 x 20kg (oppvarming)

5 x 25kg

5 x 30kg

 

Roing:

5 x 30kg

5 x 30kg

5 x 40kg

5 x 40kg

 

Kjørte gjennom alle 5 øvelsene i programmet i dag, for å få gått gjennom teknikk. Jeg fikk god opplæring av en venn av meg og jeg føler at jeg gjorde det meste riktig. Jeg synes at jeg løftet patetisk lite i omtrent alt, men da har jeg i hvert fall et godt utgangspunkt til forbedring.

 

Fikk kjørt meg skikkelig i dag, det merkes godt at jeg aldri har trent styrke før. Kommer til å være rimelig stiv og støl i morgen, men en god tur bør få fikset litt på det.

 

Kosthold:

 

- 3 egg

- Energy bar før trening

- Proteinshake med 50g protein etter trening

- 2 kyllingfileter og 3 egg til middag

 

Gleder meg til å fortsette med styrketrening :D.

 

Har regnet ut at kostholdet mitt i dag ser ca. slik ut:

 

1600 kcal

176g proteiner

38g karbohydrater

40g fett

 

Jeg får i meg nok proteiner (2.25g/kg), men det virker som om det samlede energiinntaket er ganske lavt. Bør jeg spise mer, eller ser det bra ut?

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Onsdag 22. Juni 2011 - Økt 2, Uke 1

 

Trening:

 

Benkpress:

5 x 20kg (oppvarming)

5 x 30kg

5 x 35kg

5 x 37.5kg

5 x 37.5kg

5 x 37.5kg

 

Roing:

5 x 30kg (oppvarming)

5 x 50kg

5 x 50kg

5 x 50kg

5 x 50kg

5 x 50kg

 

Markløft:

5 x 40kg

5 x 40kg

 

Helt grei økt i dag. Hadde kraftig gangsperr fra økten på mandag. Jeg skulle egentlig trent knebøy i dag i stedet for markløft, men gangsperren i lårene var helt ekstrem, så jeg hadde ikke kjangs. Jeg sleit godt i markløft også av samme grunn og løftet bare 40kg, når jeg burde ha trent med 50kg eller helst 55kg.

 

På slutten av økta testet jeg om 45kg i benken gikk greit. Det gjorde det, men klarte bare 1RM. Jeg skal egentlig trene med 40kg i benken på mandag, men får se om jeg ikke tar 37.5kg da også.

 

Kosthold:

 

- Speilegg med 4 egg (lønsj)

- 1 kyllingfilet

(trening her)

- Proteinshake med 50g proteiner rett etter trening

- 2 kyllingfileter (middag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...