ZerBox Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg har satt opp en maskin med siste versjon av Ubuntu. På denne maskinen kjører jeg en FTP-server (vsftpd) der jeg har flere brukere som kan logge inn. Problemet er at alle filer bruker1 legger inn i FTP-området har rettigheter på 600, noe som gjør at bruker2 ikke får lastet ned filen(e) fra FTP-kontoen sin. Alle brukerne er medlem at gruppen ftp. Hvordan gjør jeg det slik at filene bruker1 oppretter på FTP-området har rettigheter som gjør at bruker2 kan laste ned filene? Er det også noen mulighet til å definere brukere på ftp-serveren uten at det trenger å være en normal bruker på maskinen? Lenke til kommentar
berland Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Dette løser du ved å endre default permissions i /etc/vsftpd.conf. Sett "local_umask" til 022, så vil filer som er lastet opp automatisk bli lesbare for andre. (har ikke testet, men et google-søk på "vsftpd default permissions" gir dette svaret) Lenke til kommentar
ZerBox Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Takker for info. Jeg har fikset det allerede, men tenker mer på filer som lokale brukere flytter inn i FTP-området. Det vil ikke skje særlig mye opplasting på ftp'en min, men heller kopiering av filer lokalt inn på FTP-området. Det er de som får for lite rettigheter til å kunne bli lastet ned av ftp-brukerne. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Da gjør du enten "umask 022" i oppstartsscriptet til brukerene, eller setter gruppetilhørighet til mappen til ftp-området til "ftp", og gjør chmod g+s /path/til/ftpområde Sistnevnte er ryddigste løsning. g+s (setgid) gjør at alt som puttes inn i folderen arver gruppetilhørighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå