Thitorkin Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Nå har eg jobba med eit skoleprosjekt som skal handle om Bibelen i noen måneder tror eg. Først lagde eg det ferdig en gang, så fikk vi en utsettelse, så lagde eg enda en forbedra versjon av den andre og nå holder eg på med den tredje etter enda en utsettelse. Denne vil eg skal bli så bra som mulig, så eg spør her hvor alle ser ut til å vite så enormt mye om religion. Det eg er ute etter er fakta om Bibelen, og deretter spørsmål uttover faktaene; positive eller negative til bibelens lære, eg vil ha alt. Teksten skal vere minst mulig subjektiv mener eg, alt av meninger skal vere begrunnet av fakta. For eksempel vet eg at det såtr en eller annen plass i Bibelen at Jesus sa noe om at slaver var greit, dersom eg skal kunne skrive dette, MÅ eg referere til kilder, som da vil vere vers og sidetall i Bibelen. Presentasjonen skal ha to hoveddeler en om Gamle Testamentet og en om det nye testamentet. Legger ved den halvferdige tredje versjonen. Det eg trenger er Informasjon om Jesus Informasjon om bøker Informasjon om Moselovene Informasjon om Gud Informasjon om generelt innhold i Bibelen Skoleprosjekt kr. B..zip Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har ikke noe materiale å komme med, men når du henviser til tekster i Bibelen for å underbygge den ene eller andre påstanden / fakta, tenk over dette: Det er helt umulig, for enhver person, å lese et skriftspråk uten å tolke betydningen av ordene. Det er rett og slett bare slik språk i seg selv fungerer. Det er selvsagt større konsensus om noe, og alle kristne retninger har jo derfor en stor dose fellestrekk. Men den ene, objektive sannheten er vanskelig å finne, rett og slett fordi alle lesere av Bibelen (og andre bøker) tolker det man leser subjektivt ut fra egne opplevelser, erfaringer og forståelse. Å være "Bibeltro" eller å velge å følge Bibelen "ordrett" er derfor ikke så enkelt som mange skulle ønske. Bibelen.no har grei basisinformasjon (http://www.bibel.no/Hovedmeny/OmBibelen/Innhold.aspx), og Wikipedia har også en god del mer eller mindre "nøytral" informasjon om Jesus og Bibelen. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 [...] Akkurat slik eg mente, slik informasjon som dette er ikke subjektiv, du kunne begrunne det med at det finnes mange rettninger av kristendommen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 http://www.religioustolerance.org/ Fant mye over der, ganske subjektivt for å være skrevet av relativt kristne amerikanere. Det største poenget er vel at de gjør en god jobb på å inkludere hvor mye som er oversett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå