Gå til innhold

Endelig bestemt meg for kjøp av PC, kommentar på oppsett? Intel, Nvidia, 10000ish

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha sett mye rundt, forsøkt å kutte lit tinn og kommet frem til at jeg trenger ny PC, så har jeg kommer frem til denne.

Corsair HX 750W

Lian Li PC-P50BSCAND

Asus GeForce GTX 580 1536 MB

Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL8

Intel Core i5 2500K

Asus P8P67

Dette kommer totalt på 9967 hos Netshop.no og alternative ønsker ville jeg foretrukket ble funnet på samme butikk, eventuelt Dustinhome pga sin rabatt, eventuelt en annen butikk med gode rykter for bestilling av flere varer.

Så, et par kommentarer til min endelige konklusjon er at jeg skal ha Lian Li kabinett, og det virker som P50BScand er det mest fornuftige valget iforhold til testresultater og pris.

Som en også kan se, så mangler det harddisk i oppsettet ,og jeg venter (spent) på generasjon 3 av diverse hardisker og vurderer å betale for en 1-2 TB ekstern (mest pga støy og kjøling) eller burde jeg legge inn litt penger for en intern (og ganske stille) harddisk på mer eller mindre samme størrelsen, men da utenom budsjettet.

Problemet er at jeg ikke vet hvor mye en harddisk mekanisk (??) harddisk vil støye iforhold til GTX 580 og prossessorvifte som er de to jeg anser som primærkildene for støy. Om hardisken er neglisjerbar, ikke noe problem, om den vil merkes? Litt større problem.

Men om en ser bort ifra harddisk-dilemmaet, vil resten av komponenten passe sammen? Som for eksmepel PSU passer inn i kabinett, samme med hovedkort og grafikkort som kan være lenger enn normal for alt jeg vet? Men så mange valg, men så få muligheter :p . Andre tips til ting osm kan byttes ut for å spare penger iforhold til ytelse den lille ekstra kostnaden gir er også veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt skal passe fint. Angående HDD vil denne overhodet ikke høres stort til så lenge du har et high-end skjermkort. Samsung Spinpoint f3 1Tb er god og stillegående. Min ekstrene WD-disk støyer langt mer f.eks. Du bør forøvrig vurdere en annen kjøleløsning på skjermkortet, f.eks MSIs Twin Frozr. Dette vil medføre noe mindre støy og bedre temperatur.

Ang. minnebrikkene så har de høye kjøleribber som kan komme i konflikt med en evt. tredjeparts prosessor-kjøler som kan være greit å ha, spesielt siden du har valgt 2500k som er klokkbar.

Lenke til kommentar

Hmm.

Som sagt, så anser jeg harddisk som en tredjepart før neste generasjon, og vil kun brukes for diverse serier, HVILKET VI IKKE LASTER NED ULOVLIG, og jeg har ingen planer om å overklokke med det første, men ser ikke på det som utelukket, og slike tredjeparts-kjøleløsniinger er ikke noe jeg ønsker å putte for mye penger i det punktet jeg er på PC-kjøp.

Og de kjølepunktene på minnet, så anså jeg de tilnærmet lik slik jeg anså diverse andre produsenter. At størrelsen var bare utformelsen på kjøleribba uten å affektere ytelsen i noen grad , men hva med et alternaltiv?

Lenke til kommentar

Tenker hovedsaklig på generasjon 3 iforhold til generasjon 2 vi har nå. Enklest å se på Vertex 2 og Vertex 3 fra OGZ i prisguiden ;) .

Jeg må innrømme jeg stiller blankt på minne-brikker. hva sier CL9 og CL8 og vil jeg merje forskjell fra der jeg står idag og skal primært brukes på spill?

Lenke til kommentar

Er knapt mulig å måle hastighetsforbedringer på CL9 vs CL8 eller CL7. Der du vil merke noe forskjell er på mhz'en... Så 1600mhz ram ekke dumt i SB, koster cirka det samme som 1300mhz'ene, så derfor kan man "spandere" det på seg.

Om du bryr deg om støy burde du også bytte ut cpu kjøleløsninga. Enten ved å kjøpe ny vifte til den, eller også ny kjøleblokk.

Lenke til kommentar

til TS.

Oppsettet du har lagt, er jo ganske så bra. Men med det skjermkortet du har valgt, har jo standar stock kjøler. Så er du sån lydfanatiker, så bør du byttet det ut med MSI sitt Twin Forze? :)

Kabinettet, det virker som at det er det du vil ha, men jeg vil nå anbefale deg Fractal Design R3. Dette er VELDIG stillegående, å helt greie tempraturer.

Ang stock kjøler på CPU, så bråker denne, så uansett om du ikke har tenkt å klokke eller ei, så anbefaler jeg deg denne kjøleren, denne kjøleren anbefaler jeg faktisk til alle.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649

Rambrikkene, anbefaler deg å bytte dem ut til dem dei andre her har linket til, sånt at viss du kjøper en 3 parts kjøler til cpu, så krasjer ikke den med rambrikkene. Anbefaler deg dette uansett om du ikke vil kjøpe 3parts kjøler til CPU nå, så kan det hende du gjør det senere.

HDD, så anbefeler jeg også den dere Samsung spinpoint f3. Stille å rask er den.

Så det var det, bare kom med flere spørsmål viss du lure på ting :)

Lenke til kommentar

Er ikke det at jeg er lydfanatiker, men ser ikke etter noe som bråker bare for at det bråker, som for eksempel at hardisk fra produsent A bråker mer enn produsent B bare ved egenskapene de har, så velger jeg fra produsent B om det ikke koster for mye i prisforskjell.

Av RAM hadde jeg sett for meg, uten spesiell grunn å ha 2x4GB og da ser utvalget ganske lite ut. Og jeg kan ikke finne Corsair med det, alternativet blir 4x2GB. Husk at butikken skal være Netshop, med mindre det blir billigere å bestille alt (untatt kabinett) fra et annet sted. Har lite lyst til å vente på varer mens jeg har et par av de.

Jeg vet ikke om det er fravær av min kunnskap, men i prisguiden fant jeg ingen kjølere som passet sokkel 1155 som er SB, men kun 1156, som i mitt hode høres annerledes ut. Og Netshop sine kjøler-kategori er elendig å se igjennom.

Og Asus sitt GTX 580 ble valgt pga det ser ut til å ha litt (10ish Mhz) høyere frekvenser på diverse ting, men blir bytta til Gainward sitt dersom dette er markant stillere iforhold til Asus sitt.

Jeg kommer ikke til å kjøpe et annet enn Lian Li sine kabinett. Har hatt drøm om det lenge nå, og nå skal det bli realitet :D .

Regner med det innebygde lydkortet er bra nok for meg, og at det er hodetelefonutgang foran på toppen, men hva vil gi minst tap av lyd av å bruke hodetelefonutgang gjennom høytalersettet (Z-5500) eller bruke hodetelefonutgang på kabinettet?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Ang ram, så har du jo disse? http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Minne/DDR3-1600Mhz/Kingston/Kingston-HyperX-8-GB-kit-DDR3-1600-MHz-2-stk-4GB,-CL9-9-9-27,-240-pin,-XMP-43698.aspx

Ang socket på kjølere så passer alle socket 1156 socket på 1155 :)

kabinettet er smaksak :)

Lydkortet som er i hk er mer en bra nok en at du er en lydfanatiker, jeg feks hører ikke forskjell.

Lenke til kommentar

Ingen dum ide, men står oppgitt spenning til 1.65V og som Johnny nevnte noe om 1.5V. Jeg har ikke kontroll på kompabilitet og sånn . Om den passer så er det bare bra.

Lest litt rundt og det ser ut som klokkepotensialet itl CPUen er ganske godt, så blir nok gjort , da er vel en kjøleren linket over god nok til å begynne med.

Regner med alt passer inn i kabinettet og sånn med tanke på fysiske størrelser (det med tidl. minne som kan blokkere CPU-kjøler)?

Men ang. CPU-kjøler, den burde være mulig å få tak i hos Netshop, eventuelt Datakjeden eller Digital Impuls i Oslo sånn at jeg kan bare stikke innom en dag og kjøpe den. Noe den som linkes på Komplett ikke er. Eventuelt en butikk med et hentelager så jeg kan spare der jeg kan :p . Til nød kombinere Dustinhome og Netshop om Dustinhome er billigere og gratis frakt for oss studenter :p .

Siden de ikke fører Gainward GTX 580, lurer jeg på hvordan støynivået til Gigabyte, KFA2 eller Zotac sine utgaver er.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Så, da ser det ut jeg nesten har kommet til en konklusjon: problemet som gjenstår er minnet og et par spm om harddisk,

Fra Netshop så bestiller jeg:

Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Lian Li PC-P50BSCAND

ASUS P8P67 B3 P67,

(Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz)*

--------------

4475,- +frakt

Fra Dustinhome:

GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB PCI-E DVI/HDMI

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

COOLER MASTER HYPER 212 PLUS S-1155/1156/1366/AM3

http://www.dustinhome.no/pd_5010314588.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1190

-----------------------------

5146,- (gratis frakt :D )

*Det var dette med spenningen på minnet, jeg aneri kke hva som er kompatibelt med SB og ikke, og whatnot. Lest litt rundt og iforhold til SB og overklokking om noe 1333 MHz og 1600 MHz på minnet, uten at det sier meg mye :p . Ser også at G.Skill har sin Ripjaw (som riktignok ser forferdelig stygge ut) som er laget for SB eller noe..?

De gjør det ikke lett..

Og ang. harddisk, så hadde jeg tenkt til å kjøpe en 2TB harddisk som er forholdsvis stille og ikke altfor dyr, og ser at denne ser ganske grei ut med tanke på pris og sånn. Men siden jeg venter på neste generasjon av SSD, så vil jeg bruke denne til hovedhardisk til de kommer. Og den er 5400 RPM, iforhold til "vanlige" som er 7200, dette vil kun påvirke lastetider og sånt?

Lenke til kommentar

Corsair xms3 er supert. 1600mhz cl8 eller cl9.

Kjøp en Samsung spinpoint F3 om du skal ha os på denne først. Ingen er bedre enn den av 7200-disker. Så bruker du 100kr på å kjøpe "Paragon Migrate OS to SSD" for å flytte windows-installasjonen over til SSD-en når du får den. Smertefritt og enkelt.

Lenke til kommentar

Så jeg burde bestille CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB)? Alternativt CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) for bare 50 kroner mer. Står på sistnevnte at de er laget for nye intel sin serie og 1.5V.

Hvordan kan jeg finne ut om de vil passe på kortet iforhold til CPU-vifta? Tenker, 50 kr mer om de er marginalt bedre er veldig lite. Og så er det kampanje for de , da må de jo være bra :p .

Og av harddisk, kanskje Spinpoint ikke er så dumt, men med tanke på at den koster bare 500, riktignok litt dyrere per GB enn disse tregere 2-3TB. hvordan vil støyen av to 1TB 7200 RPM være iforhold til en 2 TB 5400 RPM?

Red: etter å ha sjekka litt, kan de se ut som Seagate Barracuda 7200.12 1 TB scorer høyere på fravær av lyd, og koster bare en tier ekstra. Så går nok for den.

Så da står det igjen bare en usikkerhet ang. minnet :) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Så jeg burde bestille CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB)? Alternativt CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) for bare 50 kroner mer. Står på sistnevnte at de er laget for nye intel sin serie og 1.5V.

Hvordan kan jeg finne ut om de vil passe på kortet iforhold til CPU-vifta? Tenker, 50 kr mer om de er marginalt bedre er veldig lite. Og så er det kampanje for de , da må de jo være bra :p .

Og av harddisk, kanskje Spinpoint ikke er så dumt, men med tanke på at den koster bare 500, riktignok litt dyrere per GB enn disse tregere 2-3TB. hvordan vil støyen av to 1TB 7200 RPM være iforhold til en 2 TB 5400 RPM?

Red: etter å ha sjekka litt, kan de se ut som Seagate Barracuda 7200.12 1 TB scorer høyere på fravær av lyd, og koster bare en tier ekstra. Så går nok for den.

Så da står det igjen bare en usikkerhet ang. minnet :) .

"There’s only one way to say it – the Samsung Spinpoint F3 is the fastest hard disk drive we’ve ever had the pleasure of testing here at bit-tech, having ripped through our benchmarks like a butchers knife through wet loo roll."

Skjønner ikke hvorfor du skal kjøpe Seagate Barracuda over denne? De andre viftene dine kommer garantert uansett til å lage mer brøk enn Spinpoint F3'en. Jeg sliter med å høre noe som helst lyd fra den harddisken.

Vengeance brikkene er fine de, men faen for noe herk de idiotiske kjøleribbene er. Om du skal kjøpe de, ville jeg iallefall ha fjernet/knust/ødelagt kjølebrikkene, slik at du får plass til en god CPU-kjøler over der. (Om du ikke kjøper et vannkjølingssystem som Corsair H70/CoolIt blabla)

Det at minne er laget for den og den prosessoren er nonsense. Å kjøre Ram på 1,65 voltage på Sandy bridge prosessorer burde gå helt fint, men ikke gå over det igjen, da kan du få problemer.

Lenke til kommentar

Leste de tre anmeldelsene av brukerne :wee: . Men da blir det Samsung da.

Skjønte det sånn at jo lavere spenning minnebrikkene kjører på, jo mer rom for overklokking er det?

Ser ikke ut som det finnes 2x4GB som kjører på 1.5V, faller nok på Kingston HyperX 8 GB 1600MHz DDR3 eller CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB). Regner med førstnevnte pga lagerstand.

Ser ut som alt er på lager, unntatt grafikkort og hovedkort. Kan jeg påregne lang ventetid på disse? Eller er de 2-3 dagene webbutikkene oppgir rimelig å tro særlig på?

Lenke til kommentar

Leste de tre anmeldelsene av brukerne :wee: . Men da blir det Samsung da.

Skjønte det sånn at jo lavere spenning minnebrikkene kjører på, jo mer rom for overklokking er det?

Ser ikke ut som det finnes 2x4GB som kjører på 1.5V, faller nok på Kingston HyperX 8 GB 1600MHz DDR3 eller CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB). Regner med førstnevnte pga lagerstand.

Ser ut som alt er på lager, unntatt grafikkort og hovedkort. Kan jeg påregne lang ventetid på disse? Eller er de 2-3 dagene webbutikkene oppgir rimelig å tro særlig på?

Kan vel være, men hvorfor skal du overklokke minnebrikkene? Er svært liten opplevd ytelse å hente på å overklokke fra, tja, 1333mhz til 2000mhz + . Men minne er trossalt så billig og lik i ytelse, så det spiller ingen trille hva du velger, egentlig.

Når det gjelder oppgitt lagerstatus og forventet levering av varer som ikke er på lager hos Dustinhome, ville jeg valgt å stole på de. Er en knall nettbutikk. Er litt usikker på Netshop, har hørt mye fine ting, bortsett fra varer de har på "fjernlager".

Lenke til kommentar

Aha, jeg har ikke mye kunnskap om overklokking, men hadde inntrykket av at CPU og minnet kjørte på samme frekvens, men at CPU-en hadde et multiplum av hastigheten som ga faktisk hastighet.

Ser ut som Dustinhome også har fått inn grafikkortet, men hvilket er stillest av Zotac og Gainward sin utgate av GTX 580?

Så da blir det bestilling veldig snart :D :D .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...