Gå til innhold

Intel i7 2600K er varm, stock


Hyd

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, nettopp satt opp min nye rigg.

 

Vet ikke hva slags informasjon som er relevant her, men sitter med kabinettet åpent, første oppstart.. Sitter nå i bios for første gang og ser at idle temperatur ligger på 68 grader. Det virker til å være altfor mye. Noen som har noen tips til hva jeg kan ha gjort galt her, eller suger intel stock kjøleren så mye?

 

Har ingen kjølepasta, brukte den som allerede lå på stock kjøleren, men likevel syns jeg det var litt høyt.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oc'er du? Hvis ikke er dette veldig mye, og spesielt mye til å være idle. Min ligger på 60-65 grader @4.4ghz, dog med Noctua NHC14.

Endre Vcore?

Last ned coretemp http://www.alcpu.com/CoreTemp/

og sjekk hva temp blir her. Hvilket hovedkort har du?

 

 

Ingen overklokking, Vcore er urørt og den er på 1,25 eller noe sånt om jeg ikke husker feil. Den synker umiddelbart noen grader om jeg legger press på kjøleren når den kjører. Kan virke som det ikke er ordentlig kontakt, kan ikke forstå det, men skal prøve å feste den på nytt.

 

Skal prøve å installere det programmet du viser til der :) Kommer tilbake med info.

 

Hovedkort er Asus P8p67

Lenke til kommentar

Heisann, lastet og installerte coretemp, det var jo et genialt og simpelt program :D

 

Der viser den noe som heter Tj. max: 98 grader, aner ikke hva det betyr.

 

På alle kjernene står de nå på 32 grader, høyeste registrerte high verdi er 38 grader på en kjerne, resten 36.

 

Kan biosen min være fucka?

 

de temperaturene virket jo fine i coretemp i hvert fall :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ja, mest sannsynlig så viser Bios'en din feil verdier. CoreTemp er heller ikke helt nøyaktig, det er det mer eller mindre ingen programmer som er ettersom sensorene som gir informasjonene aldri gir helt riktig temp. Men bruk den som en "peiler". Mange mener at sensorene viser et bedre estimat ved load, så prøv full load og se hva verdiene dine blir da!

 

Tj.max trenger du ikke bry deg om, det er bare en innstilling som sier noe om hvor høy temp du kan ha uten at programmet avslutter og skrur av datan osv...

 

De temperaturene du oppgir er helt greie med stock kjøler og uten OC. Du kan prøve å overclocke på stockkjøler til rundt 4ghz, men prøv å ikke gå over 80grader over lengre perioder. vet du hvordan du gjør det?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ja, mest sannsynlig så viser Bios'en din feil verdier. CoreTemp er heller ikke helt nøyaktig, det er det mer eller mindre ingen programmer som er ettersom sensorene som gir informasjonene aldri gir helt riktig temp. Men bruk den som en "peiler". Mange mener at sensorene viser et bedre estimat ved load, så prøv full load og se hva verdiene dine blir da!

 

Tj.max trenger du ikke bry deg om, det er bare en innstilling som sier noe om hvor høy temp du kan ha uten at programmet avslutter og skrur av datan osv...

 

De temperaturene du oppgir er helt greie med stock kjøler og uten OC. Du kan prøve å overclocke på stockkjøler til rundt 4ghz, men prøv å ikke gå over 80grader over lengre perioder. vet du hvordan du gjør det?

 

Jeg tok meg en runde i Bad company 2 i går, ikke overklokket noe, da var høyeste registrerte temperatur med coretemp på 78 grader. Vil jo tro at det spillet ikke drar CPU'en på 100% så gud vet hva som ville skjedd om jeg kjørte en syntetisk test av noe slag.

 

Vurderer sterkt å bare bestille en ny og bedre 3.partskjøler, ser noctua sine får mye skryt, men litt usikker på om jeg får plass. i mitt Fractal R3 kabinett. Prøve å måle litt tror jeg :)

Lenke til kommentar

Du får plass i kabinettet, men mulig de ikke passer om du har minnebrikker med stor heatspreader som f.eks corsair vengeance.

 

Jeg har jo vært smart nok til å kjøpe de Vengeance brikkene jeg, moro! Noen som har forslag? Noctua har flere typer ser jeg, vanskelig å finne ut om de passer da :p

 

Kanskje Corsair A50 eller A70?

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Thermalright Archon kanskje? Gjør det bra i tester i alle fall.

 

Edit: Mulig den blir for høy. 17 cm høyde så om den passer blir det vel akkurat på millimeteren.

 

Så det, den virket jo veldig nice.. Ser det er en som Coolermaster har, den heter hyper 212 plus, fått veldig mye skryt. Bygger på samme prinsippet, men koster halvparten. Kan jeg kjøpe en slik selvom jeg har 1155 socket og den er beregnet på 1156 socket?

Lenke til kommentar

Da fikk jeg installert Cooler Mastere Hyper 212+ i dag, var mye bedre nå.

 

Kjører den med den viften som fulgte med. Nå ligger Cpu på 26 grader idle og 56 grader når jeg kjører Prime 95. Kontra med stock intel vifte hvor den lå på 36 idle og 85 grader i Prime 95.

 

Utrolig fornøyd, den støyer også mindre enn intel sin stock kjøler! Utrolig fornøyd.

 

Har kun de 2 kabinettviftene som fulgte med fractal kabinettet! :)

 

Takker for hjelpen! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...