Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil til ca. 200 000,-, hvilke merker er pålitelige og solide?

Anbefalte innlegg

Skal bytte bil og har såvidt vurdert BMW 1-serie, men er redd den er litt liten. Tenkte å putte i ca 200 000,- og ser etter en bil som er mellomstor, gjerne litt sporty, men det er også viktig at den er pålitelig og solid. Orker ikke en bil som det erfaringsmessig "er noe med hele tiden".

Noen tips til hvilke merker som gode og hvilke man bør holde seg unna? En bekjent som driver bilverksted tipset om at Hyundai er et bilmerke som det generelt er lite feil med. Synes de har litt kjedelige modeller, men er åpen for alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Gi oss litt mer å gå på! Hva vil du ha? Sedan, combi, 2-3-4-5-dørs, stasjonsvogn, SUV, 4WD, bensin, diesel, automat, manuell, spesielt utstyr, favorittmerker, krav til ytelser (stor/liten motor) etc.

Lenke til kommentar

Gi oss litt mer å gå på! Hva vil du ha? Sedan, combi, 2-3-4-5-dørs, stasjonsvogn, SUV, 4WD, bensin, diesel, automat, manuell, spesielt utstyr, favorittmerker, krav til ytelser (stor/liten motor) etc.

Fortrinnsvis 5-dørs sedan eller kombi, til nød stasjonsvogn om den ikke er for stor.

Trenger ikke SUV eller 4WD.

Bensin/diesel; ikke noe konkret krav, aldri hatt diesebil, men registrerer at mange er happy med det så er ikke fremmed for å prøve.

Gjerne automat, men ser at hvis jeg skal ha det som krav så blir det lite å velge i.

Mellomstor motor, vil ikke ha en treig bil, men trenger heller ikke den største motoren.

Kikket i går litt på Qashqai, den kan virke ok, men ser litt større ut enn den i virkeligheten er. Usikker på om jeg vil ha så "stor" bil selv om den faktisk ikke er så stor.

Lenke til kommentar

Hva med Audi A3 eller Golf?

Jeg er meget fornøyd med min. Bedre plass i denne enn 1-serie, da A3 ikke har bakhjulstrekk, og i tillegg putter Audi motoren lengst mulig frem. Liten og praktisk bil, som føles større, og er god å kjøre på langtur. Pålitelig og lite feil. 2.0TDI kler bilen meget godt. Du får den også til en god pris langt under 200 000,-.

Nå er jeg riktignok fanboy da.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

A3 har jeg hatt, tenkte jeg skulle prøve noe annet nå, men var ikke klar over at BMW 1-serie var mindre enn A3-en så det var nyttig info. Hadde sikkert oppdaget det når jeg kommer så langt til å prøvekjøre noen, men greit å elimininere flest mulig før den runden starter.

Har også hatt Golf før, men det er mange år siden. Synes jeg hører så mye om små og store problemer med VW-biler (uttalelser som "typisk VW-sykdom" o.l.), men de er kanskje ikke noe verre enn andre merker?

Lenke til kommentar

Dessuten må du huske at en Audi og en BMW er dyrere å fikse på enn en Toyota.

Forøvrig har jeg bare godord om Toyota Urban Cruiser. Hvis den ikke blir for liten er det en bil som er kjempegod å kjøre (mye bedre enn golf). Den kommer med firehjulstrekk, og har fått omfattende muligheter til å teste denne bilen på glatta. Jeg ble veldig, veldig imponert. Kommer med en latterlig lite turtallsvillig Diesel, men den er ganske kraftig fordeom.

Akkurat denne modellen er litt dyrere, men den holder seg bedre i pris enn mange andre biler:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27152355

Lenke til kommentar

Saab 9-3 er faktisk veldig pålitelige biler, det er dokumentert flere steder, bl.a. Svensk Bilprovning og TÜV. 150 hk diesel har krefter så det holder.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26986517 (med Webasto! genialt på dieselmotor).

Et mer uortotokst valg er en 9-3 cabrio med knallsterk turbomotor og lav km. Det er kmstanden som egentlig avgjør bilens "alder". Saab cabrio tåler fint å bli kjørt på vinteren.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22387687

Lenke til kommentar

Felgene er kantkjørte, lakken er like godt beskyttet som et åpent sår, motoren ser ut som den har vært gjennom en sandstorm, setene har merker. Interiøret ellers er støvete og full av dritt, og i tillegg har han allerede måttet utstyre bilen med wunderbaum for å få bukt med lukten.

Skulle jeg tippe ut i fra bildene, ville jeg tro at denne bilen hadde gått nærmere 100 000 km, kanskje mer.

Lenke til kommentar

Ja, Toyota vet jeg er solide biler med lite feil. Har sett på noen og, ikke helt ferdig med å lete der. Urban Cruiser har jeg også hørt av andre er en god bil, men for å være ærlig synes det er svært lite pen (beklager til dere som har en slik..).

Skal ta meg en runde i bilforretninger og prøvekjøre noen modeller tenkte jeg. Foreløpig vil jeg prøve BMW 1 (blir nok litt for liten, vurderer 3-serien også), Qashqai og Golf. Er ellers helt enig i at lav km. er et poeng, vektlegger det ganske mye. Ser også helt klart at mitt ønske om en "liten bil med stor plass" er vanskelig å innfri så har innsett at sortimentet må utvides litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...