Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 hvorfor røyker folk tobakk? hva får de ut av det? hva er det som gjør at noen begynner selv når det mases veldig om hvor farlig det er? Lenke til kommentar
kans Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Samme grunn som gjør at folk drikker alkohol Endret 18. mars 2011 av kans Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Det er gift som tilfredstiller hjernen din. Akkurat som med sukker, alkohol og narkotika.. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Hvorfor mange begynner? Press - jeg sier ikke at alle gjør det, men mange begynner på grunn av press eller rett og slett nysgjerrighet. Hvorfor fortsette? Røykere opplever en god følelse. Et avbrekk fra hverdagen. Til slutt blir det en vane. Jeg røyker ikke selv, men du spiser sikkert brus og godteri som mange andre. Hvorfor begynne, hvorfor fortsette? Jo, fordi det er godt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 er det noen som finner det behagelig de første gangene å røyke? Lenke til kommentar
kans Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Kan ærlig si at jeg ikke syntes den frøste var spesiel god, den andre var grei osv osv Tror jeg også starta fordi det var kult. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) De fleste bryr seg ikke særlig om helsa si. Første gang ble jeg svimmel, litt som brisen, følte et enormt velbehag og ble avslappet. Det er digg, hadde det ikke värt for kostnad og skadene på helsa og treningen hadde jeg fortsatt røyket. Og uansett hvor mange moralister som sier det, hvor mange ganger MOT og deres foreldre sier det så skal jeg nå si dere sannheten i spoiler: Det er faktisk jævlig kult, ser fett ut og gir en "jeg bryr meg ikke" utstråling. http://www.youtube.com/watch?v=B5a5vBzwLkM Endret 18. mars 2011 av Sebbe Lenke til kommentar
kans Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg er faktisk meget enig i det sebbe! Jeg synes at det er litt kult og røyke, altså det er en dum ting og gjøre men det ser kult ut. Som du sier, det utgir en hvis stråling. Så må jeg nesten legge med denne, for den synes jeg er ganske morsom Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har sett folk starte å snuse/røyke. Noen spyr, blir likbleike og hoster som bare det. Men etterhvert tilpasser kroppen seg denne giften. Samme med brus; når man drikker det så trekker kroppen ut kalk fra beinene dine. Hadde den ikke gjort det hadde man dødd. Jeg så i dag 6 gutter i 15 års alderen som stod å røyka. De var så stolte og holdt røyken høyt opp slik at alle kunne se den. De føler vel seg rebelske/voksne som gjør noe så "tøft". Det er vel og slik at noen trener mye for å ha en fin kropp og vise fram, noen velger å røyke for å prøve å passe inn i det miljøet de har kommet inn i, og andre bruker kanskje skolen/karakterer til å kunne ha noe å føle seg vell over. Ikke overraskende at ungdommer starter så tidlig heller da vi mennesker er mest nyskjerrige på den tiden. Men noe er absolutt galt når folk i så ung alder, som etter min mening ikke tenker på helsa i fremtiden, får lov til å stå der å røyke. Skulle vært lov å sprute ned røykere under 18 med vannpistol. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg personlig starta å røyke fordi jeg var nysgjerrig, kan ikke si at jeg hadde noe særlig "press" på meg. Starta vel i sommerferien før videregående, og ja, de fleste føler seg sikkert litt småtøff første gangene man røyker, men det går over etter en stund. Det blir egentlig en rutine at man tar seg en røyk i ny og ne, en rutine som er lett å forholde seg til men tungt å slutte med. Ja, litt tungt å forklare, men de som røyker forstår sikkert. Snus derimot, vil si det er 99% press og 1% nysgjerrighet. Dette fordi de fleste som prøver snus for første gang er jo mellom 12-15 år. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 er det noen som finner det behagelig de første gangene å røyke? Nå kan ikke jeg svare for andre, men personlig opplevde jeg at det ikke var behagelig. Det ble ett par trekk før jeg merket at det ble bedre. For at jeg først skulle like det, så måtte jeg ha Kent-merket (som smaker mint). Etter det, så taklet jeg vanlige sigaretter. Røykte fast nå og da i ett halvt år før jeg sluttet. Beste jeg har gjort hittil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-o2uOMM Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg tok min første røyk da jeg gikk i syvende. Grunnen var helt enkelt bare for å ha prøvd det. Var ikke noe tanke om at det var kult eller noe, var bare for å vite hvordan det var å ferdig med det. Det ble med den ene røyken, og tenkte ikke over det. Senere havnet jeg i feil miljø og begynte å røyke fordi det var kult. Man skulle passe inn og det virket som en naturlig ting å gjøre da alle andre i "gjengen" gjorde det. På et eller annet tidspunkt innser man at det å røyke er meningsløst, pengesluk, ødelegger helsen og i tillegg korter betydelig ned på levetiden man har. Enten slutter man da eller så er man for nikotin-avhengig at man ikke klarer. Kommer jo alt an på. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Samme med brus; når man drikker det så trekker kroppen ut kalk fra beinene dine. Hadde den ikke gjort det hadde man dødd. Eh, hva? Kilde? Men noe er absolutt galt når folk i så ung alder, som etter min mening ikke tenker på helsa i fremtiden, får lov til å stå der å røyke. Skulle vært lov å sprute ned røykere under 18 med vannpistol. Folk bør da jaggu meg få inhalere røyk fra en plante om de har lyst. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Samme med brus; når man drikker det så trekker kroppen ut kalk fra beinene dine. Hadde den ikke gjort det hadde man dødd. Eh, hva? Kilde? Hentet fra et Amerikansk Helsemagasin: "These researchers discovered that parathyroid hormone (PTH) concentrations rise strongly following soda consumption. PTH functions to increase blood calcium concentrations by stimulating bone breakdown, and as a result release calcium from bone." http://thechart.blogs.cnn.com/2010/07/07/diet-cola-drains-calcium-in-women/ "How soda affects bone and teeth. The active ingredient in soda is phospheric acidic and studies have shown that phospheric acid depletes your bones of calcium. This depletion weakens bones and with less calcium available the bones become more porous and prone to fracture. This calcium deleption is also considered to be a major contributer to the rising increase in osteoporosis. The acidity from soda also can cause problems with your teeth. At a pH below 5.5 the acid begins to dissolve the hard enamel of our teeth. While the sugar from regular soda can lead to an increase in cavities that is not the case with diet soda. However diet soda does still breakdown the enamel which leaves your teeth prone to decay." http://www.helium.com/items/685984-the-effects-of-soda-on-your-body Ganske løse kilder; men hovedpoenget er at brus, spesielt blandt kvinner, kan gi økt fare for osteoporose uavhengig av høye kalsiuminntak. Mesteparten av studiene er rettet mot Light brus, som inneholder aspartam og mange andre stoffer som virker negativt på skjelletet. Leste og en bok om hvordan kroppen ikke ville overlevd syren i brusen om den ikke prøvde å nøytralisere den så fort den kom inn i kroppen. Endret 23. mars 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Nyssgjerighet, "press" og det ser kult ut. Har blitt spurt utallige ganger om å drikke, røyke, snuse og etc, har holdt meg unna hele tiden (20 år) og er glad for det, men skal innrømme det har vært ganger hvor jeg tenkte "fuck it, jeg bare tester iallefall en gang!", men heldigvis (for min del) så har jeg holdt meg unna. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 drikke? mener du alkoholholdig drikke? drikke? mener du alkoholholdig drikke? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Han mener nok eplejuice. 1 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 drikke? mener du alkoholholdig drikke? drikke? mener du alkoholholdig drikke? Jeg tenkte på alkoholholdig drikke ja Nå skal jeg ikke påstå at sukker er så fantastisk bra for kroppen heller! Men det "andre" der er ikke noe for meg. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Samme med brus; når man drikker det så trekker kroppen ut kalk fra beinene dine. Hadde den ikke gjort det hadde man dødd. Eh, hva? Kilde? Hentet fra et Amerikansk Helsemagasin: "These researchers discovered that parathyroid hormone (PTH) concentrations rise strongly following soda consumption. PTH functions to increase blood calcium concentrations by stimulating bone breakdown, and as a result release calcium from bone." http://thechart.blogs.cnn.com/2010/07/07/diet-cola-drains-calcium-in-women/ "How soda affects bone and teeth. The active ingredient in soda is phospheric acidic and studies have shown that phospheric acid depletes your bones of calcium. This depletion weakens bones and with less calcium available the bones become more porous and prone to fracture. This calcium deleption is also considered to be a major contributer to the rising increase in osteoporosis. The acidity from soda also can cause problems with your teeth. At a pH below 5.5 the acid begins to dissolve the hard enamel of our teeth. While the sugar from regular soda can lead to an increase in cavities that is not the case with diet soda. However diet soda does still breakdown the enamel which leaves your teeth prone to decay." http://www.helium.com/items/685984-the-effects-of-soda-on-your-body Ganske løse kilder; men hovedpoenget er at brus, spesielt blandt kvinner, kan gi økt fare for osteoporose uavhengig av høye kalsiuminntak. Mesteparten av studiene er rettet mot Light brus, som inneholder aspartam og mange andre stoffer som virker negativt på skjelletet. Leste og en bok om hvordan kroppen ikke ville overlevd syren i brusen om den ikke prøvde å nøytralisere den så fort den kom inn i kroppen. Å dra økt risiko for beinskjørhet til "Hadde den ikke gjort det hadde man dødd" er litt søkt. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Vil tro det er litt av samme greia med snus og røyk i dette tilfelle. Mange godt voksne folk sier i dag at "på min tid var det kult, og ingen visste om skadene av det vettu". Vel, når jeg vokste opp var det fortsatt "kult" å røyke eller snuse. Når jeg var yngre var det veldig spennende og prøve å snuse og røyke. Jeg tror om 20-30år vil dette med snus og røyk være betraktelig mindre utbredt enn det er i dag. Jeg tror folk startet med tobakk fordi det var noe nytt og på en måte kult, en måte å skille seg ut på. I dag er jo ikke dette saken i det hele tatt, fordi en god del folk snuser eller røyker. Prøvde snus for første gang når jeg var 14år. Har per i dag snusa i 4år. Hva jeg får ut av det? Det er rett og slett en fin glede i hverdagen, noe å se litt frem til. Jeg mener, livet går såpass fort at man kan vel glede seg over noe i årene som kommer. Altså en hverdagsglede, noe man har glede av hver dag, uansett hva som ellers foregår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå