Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppgradering av dynamo og chassie ledninger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å endelig få finger'n ut og sette i større ledninger i motorrommet. Altså, pluss fra dynamo og jord fra batteri til chassie. Jord fra motorblokk var litt teit plassert, så den når jeg ikke på noen normal måte, så den får bare være. Er vel ikke så kritisk å sette på større jordingsledning der uansett.

Ledningene er 10 kvadrat, kanskje bittelitt mindre, og batteriet er et Biltema 45 Ah, så tror nok det kan bli hett etterhvert om jeg skrur opp subben. Tenkte å kjøpe kraftigere batteri så snart jeg får råd.

Det rare er strømledningen fra dynamoen... Hvis jeg følger ledningen fra dynamoen, så går den inn i et trekkerør som går forbi batteriet og inn i "torpedoveggen." Er noen få avgreininger med tynne ledninger. Følger jeg derimot ledningen fra batteriet, så går den til venstre side og inn i en metallklump som er støpt sammen med girkassen, ser det ut som.

Her må altså den originale ledningen være tilkoblet altså? Tenkte å legge en ekstra 30 eller 50 kvadrat direkte fra dynamoen til batteriet, er vel ikke noen fare for at jeg kortslutter noe da? Virket litt rart siden ingenting ser ut til å gå direkte.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg bytter ut hele startmotor ledningen. Etter litt mer røkking og napping så ser jeg at ledningen er fested med kabelsko på en 13mm mutter. Har nå kjøpt inn 20 kvadrat ledninger og har satt av tid til helgen. Tror dette skal bli bra når det er gjort og det nye Stinger 69 Ah batteriet er på plass. :)

Lenke til kommentar

Da var oppgraderingen gjort! Det morsomme er at startmotoren faktisk er raskere også nå. :p

Her er det 3 bilder av resultatet. La opp 20 kvadrat ledninger utenom den fra batteri til chassie, det er en 50 kvadrat. Batteriet er Stinger SPV69, som ble anbefalt.

post-212933-0-14196700-1302438409_thumb.jpg

post-212933-0-29976000-1302438418_thumb.jpg

post-212933-0-33808000-1302438429_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan klage på nå i bilen er at det enda er litt "turbosus", på høyre side. Det er ingenting støy når alt av ledninger osv ligger strødd på gulvet, men med en gang jeg henger det opp under dashbordet, så kommer støyen. Eneste årsak jeg kan tenke meg er at ledningene ligger for nærme sikringsboksen. Støyen er ikke så brutal som den var før jeg fikset jordingspunktet, hører det ikke om jeg har musikk på. Litt irriterende for meg uansett. :p Kan det være pga sikringsboksen, eller kan et støyfilter ha tatt kvelden?

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan klage på nå i bilen er at det enda er litt "turbosus", på høyre side. Det er ingenting støy når alt av ledninger osv ligger strødd på gulvet, men med en gang jeg henger det opp under dashbordet, så kommer støyen. Eneste årsak jeg kan tenke meg er at ledningene ligger for nærme sikringsboksen. Støyen er ikke så brutal som den var før jeg fikset jordingspunktet, hører det ikke om jeg har musikk på. Litt irriterende for meg uansett. :p Kan det være pga sikringsboksen, eller kan et støyfilter ha tatt kvelden?

Du kan prøve å jorde ytterste delen av signalkabelen din, og se om det hjelper ;)

Lenke til kommentar

Ga det et forsøk, men ble bare mer ulyd av det dessverre. Torbosuset forsvinner om jeg tar ned ledningene fra under dashbordet og lar de ligge løst på gulvet. Så er antagelig sikringsboksen som er støykilden siden den er under der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...