Mr2992 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har drevet med Flash & AS3 nå (It2 pensum) Jeg har fått flere oppgaver jeg måtte kode og det har jeg fått fikset uten noen store vanskligheter, men så kom jeg til oppgave3 som er følgende! Jeg skal lage en quiz (jeg har selv valgt AS3 og Flash, siden det er det vi har lært mest om på skolen, men har litt kunnskap innen php)... Quizen skal være programmert etter følgende krav: 1. - Gjesten (personen som svarer) skal bli presentert for svaralternativ gjennom kontroller som radioknapper, avkryssingsbokser eller combobokser. 2. - Du skal sjekke at gjesten svarer på alle spørsmål og gi melding og ny sjanse dersom noen spørsmål ikke er svart på. 3. - Gjesten skal etter endt test få vite hvor mange poeng han/hun fikk og en respons tilpasset resultatet, for eksempel som en tekstlig kommentar (Som "Veldig bra - premie til deg!" ved full score) og/eller som en visuell/auditiv respons av et slag. 4. - Gjesten skal også tekstlig og/eller visuelt få oppgitt hvor mange andre gjester på messen som har klart de ulike poengnivåene. (at f.eks 17 personer har klart 7poeng, 14personer har klart 2poeng og 5personer har klart 1poeng). Personene skal være anonyme, så trenger ikke noen form for lagring med navn! (Jeg vil ikke ha noe ferdiglaget egentlig, jeg vilha en veiledning på hvordan jeg kan komme meg på rett spor...) Spørsmål 1. Hvordan får jeg gjort det slik at alternativene som dukker opp er faktisk laget i radioknapper/avkryssingsboks/comboboks, for slik jeg har gjort det, så må gjesten selv skrive inn svaret. (Har noen evnt. noen linker med bra forklaring/beskrivelse av hvordan utføre det som kreves). - Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få det til at riktig knapp er riktig alternativ! (er ikke så flink med begreper, har det riktig i hode, men klarer ikke å få det ut) Spørsmål 2. Krav 2 får jeg ikke til, er det if, else, elseif som trengs her da? evnt, hvordan bør jeg endre koden min: Krav 3 ser jeg på som relativt enkelt, kjører en if test mot slutten bare, if p Krav 4 har jeg null peiling på hvordan jeg skal gjøre... jeg vet jeg kan i php bruke chmoding og lagre dataen i txt fil, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre noe lignende her! Det er ikke sagt at dataen skal lagres mot en database, men jeg vet ikke helt hva spørsmålet mener her! Jeg driver selv å koder om på koden og prøver meg frem, men velger å legge ut "originalfila jeg har jobbet meg ut ifra, siden den virker foreløpig "riktig"... Grunnen til valgt kode som under er fordi vi i timen har laget quiz script tidligere, jeg har endret på det, lagt til det som trengs, fjernet minuspoeng og lagt til alternativer, grunnen til at dette brukes er at hvis jeg ikke får noe hjelp eller kommer meg noen vei videre, så er det bedre med en quiz med delvis feil enn ingen levering var tabSpørsmål:Array = new Array(); var tabSvar:Array = new Array(); var tabAlternativ:Array = new Array(); var spørsmålNummer:uint = 0; var poeng:int = 0; // Spørsmål tabSpørsmål[0] = "Hvilken skole fikk du besøk av?"; tabSpørsmål[1] = "Hvor ligger skolen?"; tabSpørsmål[2] = "Hvilken bydel ligger skolen i?"; // Svar tabSvar[0] = "Hellerud"; tabSvar[1] = "Tveita"; tabSvar[2] = "Alna"; // Alternativer tabAlternativ[0] = "Hellerud, Elvebakken eller Stovner"; tabAlternativ[1] = "Tveita, Hellerud eller Furuset"; tabAlternativ[2] = "Alna, Grorud eller Oslo"; // Bokser i scenen som viser spørsmål og alternativ utifra valgt spørsmålnummer! tekstSpørsmål.text = tabSpørsmål[spørsmålNummer]; tekstAlternativ.text = tabAlternativ[spørsmålNummer]; knappSvar.addEventListener(MouseEvent.CLICK, onSvar); function onSvar(evt:MouseEvent) { if(tekstSvar.text == tabSvar[spørsmålNummer]) { tekstSpørsmål.text = "RIKTIG "; poeng++; //legger til et poeng tekstPoeng.text = String(poeng); } else { tekstSpørsmål.text = "FEIL tekstPoeng.text = String(poeng); } knappSvar.alpha = 0.5; knappSvar.mouseEnabled = false; } knappNeste.addEventListener(MouseEvent.CLICK, onNeste); function onNeste(evt:MouseEvent) { spørsmålNummer++; if(spørsmålNummer < tabSpørsmål.length) { tekstSpørsmål.text = tabSpørsmål[spørsmålNummer]; tekstAlternativ.text = tabAlternativ[spørsmålNummer]; tekstSvar.text = ""; knappSvar.alpha = 1; knappSvar.mouseEnabled = true; } else { tekstSpørsmål.text = "Ingen flere spørsmål!"; tekstSvar.text = ""; knappSvar.alpha = 0.5; knappSvar.mouseEnabled = false; } } Jeg ser med en gang selv at mye er feil, men retter jeg opp en feil får jeg to nye problemer opp... Ikke feil i at jeg får errors opp, men at det ikke virker som det skal virke. Stikker å trener etter dette svaret, hjernen trenger en liten pause fra IT! Drevet med oppgavene jeg har fått fra 09:00 - 15:00 så fra 15:30 og fram til nå hjernen takler ikke stort mer xD så må få hvilt litt, håper på noen tips til jeg er tilbake! Jeg ønsker helst å jobbe ut ifra dette scriptet jeg har laget selv, hvis noen ønsker å hjelpe kan jeg også gi flashfilen! Kan evnt. legge ut alt jeg har gjort for en helhetsvurdering senere ^^! BTW: vil legge til at hovedproblemet mitt egentlig er hvordan få til spørsmålsbiten i knapper med alternativer (label osv), og hvordan få lagret resultatene! Hvis jeg kan få en bra beskrivelse på de to tingene, er jeg ganske sikker på at jeg klarer å få fikset resten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå