Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norsk Pasientskadeerstatning og mine rettigheter

Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Hei.

I desember '10 ble jeg operert for en kronisk tarmsykdom ved Oslo Universitetssykehus, hvor det i forkant ble bestemt at inngrepet kun skulle innebære fjerning av tykktarm. Videre skulle tynntarmen skjøtes på endetarmen, slik at jeg skulle være "oppe og gå" relativt raskt. Slik gikk det ikke. Andre postoperative dag fikk jeg febersmerter og allergiske reaksjoner, noe det medisinske personalet behandlet med smertestillende. Jeg var i løpet av denne tiden sterkt neddopet på smertestillende medikamenter, og var ikke i stand til å ta vare på meg selv. Var blant annet oppe og dusjet, gikk ut i gangen o.l Sykepleieren som hadde ansvaret for meg gjorde ingenting for å forhindre dette. Det var ikke før vakthavende kirurg sendte meg på røntgen at jeg fikk konstatert lekkasje i skjøten mellom tynntarm og endetarm, noe som hadde resultert i at hele buken min var full av verk/puss, avføring og kontrastvæske. Dette resulterte i at den opprinnelige planen gikk i vasken, og at midlertidig utlegging av tarm var eneste alternativ. Kirurgen fortalte meg at dette kun ville ta 6 uker, noe jeg tenkte at jeg kunne leve med. Dette gjorde meg ute av stand til å jobbe, i tillegg til at studiene ikke starter opp før i august. Var i kontakt med sosionom i etterkant for å høre hva jeg burde gjøre, men det ble jeg ikke særlig klokere av.

6 uker ble til fire måneder, og nå er det planlagt at tarmen skal legges tilbake, mens kirurgene "håper på det beste". 18 mars(i dag) var opprinnelig operasjonsdato, men jeg ble sendt hjem pga kapasitetsmangel på sykehuset, og operasjon utsatt til førstkommende mandag. I løpet av disse månedene har jeg ikke vært i stand til å hverken jobbe eller foreta meg nærmest noen ting. Jeg mener at skaden er behandlingssvikt fra Rikshospitalets side, og at de er direkte ansvarlige for at jeg ikke kunne arbeide i løpet av denne perioden. Skal mest sannsynlig ta kontakt med advokat for å få et juridisk synspunkt på saken. Videre hadde jeg hadde heller ikke krav på dagpenger eller noen annen økonomisk hjelp. Har uansett tenkt til å søke om erstating, men jeg ville gjerne høre hva en objektiv tredjepart mener om saken.

Endret av NoMoreMrniceguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid foreligge en viss risiko i forbindelse med en operasjon. Det du beskriver her høres for meg ut som komplikasjoner som har oppstått som følge av inngrepets kompleksitet, og ikke nødvendigvis behandlingsfeil?

At ting tar litt lengre tid en planlagt gir deg ikke et grunnlag for erstatning alene. Og bli sendt hjem grunnet kapasitetsmangel er også veldig vanlig, så det får du bare bli vant til..

Lenke til kommentar

Det vil alltid foreligge en viss risiko i forbindelse med en operasjon. Det du beskriver her høres for meg ut som komplikasjoner som har oppstått som følge av inngrepets kompleksitet, og ikke nødvendigvis behandlingsfeil?

At ting tar litt lengre tid en planlagt gir deg ikke et grunnlag for erstatning alene. Og bli sendt hjem grunnet kapasitetsmangel er også veldig vanlig, så det får du bare bli vant til..

Søker ikke utifra kapasitetsmangelen, nevnte dette bare for å gi en oversikt over situasjonen. Sykepleieren nevnte at hun følte seg "medskyldig" for at hun ikke passet bedre på rett i etterkant, da jeg var neddopet på smertestillende medikamenter. Jeg både tror og mener at det er en behandlingssvikt, og kan ikke utelukke at det er en medvirkende faktor til lekkasjen( faktumet at smertene ikke endret seg før andre postoperative dag er også en indikasjon på dette)

Konsekvensene av dette ble at restitusjonstiden i etterkant av inngrepet ble mye større enn planlagt, og som direkte resulterte i at jeg hverken fikk jobbet eller foretatt meg noen ting. Dette ville ikke vært tilfellet dersom alt hadde gått som det skulle i utgangspunktet. Det er dette jeg skal søke for, men jeg tenkte jeg skulle høre her først.

Endret av NoMoreMrniceguy
Lenke til kommentar

Det er helt umulig å prøve å gjette på hvem som har gjort feil i denne saken, jeg skal ikke en gang prøve.

Norsk pasientskade erstatting (NPE), er en ordning ment å dekke økonomiske tap over 5000 kr i samband med at du er påført skade i norsk helsevesen. NPE er altså ikke til for å gi oppreisning for tort og svie. http://www.lovdata.no/all/hl-20010615-053.html#map001 se særlig § 2 til 4

Men det er alltid lov å fremstille krav, på npe.no finner du mer om dette.

Du kan også klage direkte til helsetilsynet. Hvis du får rett fra helsetilsynet, er det større sjanse å vinne frem i en ordinær skadeerstatningssak.

Du kan også ta kontakt med pasient- og brukerombudet i ditt fylke for å få veiledning i hvordan du skal gå frem.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...