Gå til innhold

Erfaring med leverandører av *DSL og kabel


Anbefalte innlegg

For første gang på en god stund skal jeg gå til anskaffelse av nettilkobling. Det er begrenset med rimelig fiber i området, så det blir snakk om en *DSL- eller kabel-basert linje. Nå er problemet at jeg ikke har høstet erfaringer med andre leverandører enn NGT de siste 5 årene -- og mine erfaringer med disse tilsier at jeg aldri vil være kunde der igjen.

 

Så, kan noe anbefale en ISP som leverer 10 Mbps-ish linje i de større norske byene, som er rimelig, og som er grei å ha med å gjøre? På dette siste punktet feilet NGT miserabelt. Jeg vil gjerne ha en leverandør som behandler meg som noenlunde kompetent når jeg ringer teknisk avdeling, og som gjør ting jeg forventer av en ISP, som f.eks. å la meg bridge routeren deres for å bruke eget utstyr. Forslag mottas med takk :-)

 

Addendum: Jeg har hørt rykter om at Telenor nå er blitt ganske hyggelige, sammenlignet med slik de opererte for 10 år siden. Confirm/deny?

Endret av poffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For første gang på en god stund skal jeg gå til anskaffelse av nettilkobling. Det er begrenset med rimelig fiber i området, så det blir snakk om en *DSL- eller kabel-basert linje. Nå er problemet at jeg ikke har høstet erfaringer med andre leverandører enn NGT de siste 5 årene -- og mine erfaringer med disse tilsier at jeg aldri vil være kunde der igjen.

 

Så, kan noe anbefale en ISP som leverer 10 Mbps-ish linje i de større norske byene, som er rimelig, og som er grei å ha med å gjøre? På dette siste punktet feilet NGT miserabelt. Jeg vil gjerne ha en leverandør som behandler meg som noenlunde kompetent når jeg ringer teknisk avdeling, og som gjør ting jeg forventer av en ISP, som f.eks. å la meg bridge routeren deres for å bruke eget utstyr. Forslag mottas med takk :-)

 

Addendum: Jeg har hørt rykter om at Telenor nå er blitt ganske hyggelige, sammenlignet med slik de opererte for 10 år siden. Confirm/deny?

 

Har du mulighet for kabel så ville jeg gått for det.

Selv har jeg VDSL2 og er fornøyd, men har hatt linjer hos mange leverandører på dsl på forskjellige steder og det har vært varierende alt ettersom hvor god kobber det har vært i området.

 

Dog om du har mulighet for VDSL2 så er det e ganske så billig alternativ.

Jeg har min linje hos ngt.

Lenke til kommentar

Så, kan noe anbefale en ISP som leverer 10 Mbps-ish linje i de større norske byene, som er rimelig, og som er grei å ha med å gjøre? På dette siste punktet feilet NGT miserabelt. Jeg vil gjerne ha en leverandør som behandler meg som noenlunde kompetent når jeg ringer teknisk avdeling, og som gjør ting jeg forventer av en ISP, som f.eks. å la meg bridge routeren deres for å bruke eget utstyr. Forslag mottas med takk :-)

Hvorfor tror du at det finnes noen ISP'er som er "greie"?

Min erfaring er at kvaliteten på ISP'en måles i hvor sjelden jeg trenger å kontakte dem; jo sjeldnere, jo bedre.

Lenke til kommentar

Så, kan noe anbefale en ISP som leverer 10 Mbps-ish linje i de større norske byene, som er rimelig, og som er grei å ha med å gjøre? På dette siste punktet feilet NGT miserabelt. Jeg vil gjerne ha en leverandør som behandler meg som noenlunde kompetent når jeg ringer teknisk avdeling, og som gjør ting jeg forventer av en ISP, som f.eks. å la meg bridge routeren deres for å bruke eget utstyr. Forslag mottas med takk :-)

Hvorfor tror du at det finnes noen ISP'er som er "greie"?

Min erfaring er at kvaliteten på ISP'en måles i hvor sjelden jeg trenger å kontakte dem; jo sjeldnere, jo bedre.

Du har nok et godt poeng der. Må man kontakte ISP ofte er det naturlig nok fordi ting ikke er som de skal.

Lenke til kommentar

Men det å få hjelp til bridging av eget utstyr har jeg ikke fått hos noen ISP`er jeg har hatt... dette er noe jeg alltid har måttet finne ut av selv.

Dog det finnes nok av svar på google.

 

Så tror ikke du finner noen "greie" ISP`er som du forklarer her, mest må læres på egenhånd når man skal ha et eget oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg likte Canal digital veldig godt den tiden jeg hadde de, og jeg hadde nok fortsatt å bruke dem dersom det hadde vært dekning der jeg bor nå. Boksen de sendte bare virket og trengte aldri å gjøres noe med. Hastigheter på 10/5++ og stabile linjer med nøyaktig dosert hastighet. Ikke mer enn maks 10 kB/s tap under optimate tester.

 

Sikker noen med andre erfaringer, men mine er bare gode.

Lenke til kommentar

Takk til alle sammen for informative innlegg.

 

Hvorfor tror du at det finnes noen ISP'er som er "greie"?

Min erfaring er at kvaliteten på ISP'en måles i hvor sjelden jeg trenger å kontakte dem; jo sjeldnere, jo bedre.

 

Jeg er i prinsippet enig, men etter å ha vært plaget med hyppige linjeutfall hos NGT har jeg fått en ny verdesettelse av kundeservice. Jeg klandrer i og for seg ikke NGT for linjeproblemene jeg opplevde -- det kan nok skje den beste ISP -- men måten jeg ble behandlet på var ytterst kritikkverdig.

 

 

Men det å få hjelp til bridging av eget utstyr har jeg ikke fått hos noen ISP`er jeg har hatt... dette er noe jeg alltid har måttet finne ut av selv.

Dog det finnes nok av svar på google.

 

Så tror ikke du finner noen "greie" ISP`er som du forklarer her, mest må læres på egenhånd når man skal ha et eget oppsett.

 

Jeg finner gjerne ut av det tekniske selv, men vil helst slippe å motarbeides. Det med bridging av router var bare et eksempel. Det aller viktigste er at en ikke behandles som idiot når en ringer kundestøtte pga. linjeproblemer. For eksempel vil jeg ha meg frabedt å dikteres hva slags OS jeg skal kjøre, og at jeg skal reboote maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg finner gjerne ut av det tekniske selv, men vil helst slippe å motarbeides. Det med bridging av router var bare et eksempel. Det aller viktigste er at en ikke behandles som idiot når en ringer kundestøtte pga. linjeproblemer. For eksempel vil jeg ha meg frabedt å dikteres hva slags OS jeg skal kjøre, og at jeg skal reboote maskinen.

 

Nå er rutiner rutiner, samme spørsmål har jeg fått hos så og si alle leverandører jeg hatt på internett oppigjennom årene. Tror nok ikke ISP`ene i Norge behandler noen som "idioter", de har interne rutiner som de må igjennom først.

Men ja, ser frustrasjonen i "unødvendig" bruk av tid, har opplevd akkurat det samme selv... men med litt tålmodighet så løser man de fleste problemer.

 

En ting jeg vet ikke fungerer er å bli sint i telefonen, da kommer man stort sett ingen vei :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...