Gå til innhold

Zalman CPNS 5000 = EKSTREMT VARMT!

SineTwo

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en zalman cpns 5000. Den skulle så og si være meget stille (som den ikke er - men litt stille i alle fall). Og nå som jeg har den vifta og kjøleribba viser temperatur målinger at den ligger på 72grader+ ved start. (Dvs ikke ved høy load). Jeg har ikke turt å sjekke hvor mye som skal til før cpu'n smelter, heh (dvs. at jeg ikke har prøvd et full load program). Men hvorfor er processoren min så utrolig varm? Skulle tro at zalman cpns 5000 var en bra kjøler - jeg tok visst feil og betalte 400,- for en vifte som såvidt kjøler for støynivået sitt.

Hva kan være feil? (Og ja, jeg har kobla til den riktig, den sitter hardt som ****...). Bruker jeg feil g00p? Isåfall, hvor mye kan det ha å si?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta av vifta, gjør rein prosessoren med isopropanol e.l. og gjør det samme med kjøleren. Sjekk om der sitter noe form for termo-pad eller liknende under den (dette har skjedd før). Legg på goop på skikkelig vis, et syltynt lag, lagt på med barberblad (uten å stripe noe). Stryk gjerne også f.eks Arctic Silver på kjøleren og tørk det av med en ren, lofri klut. Det gjør at mikroskopiske hull garantert blir fylt igjen. Sett den så fast igjen, vær nøye og sjekk at den ligger riktig på cpu'en, altså at den ikke står skjevt.

Start opp.

Ble det noe bedre?

[ Denne Melding var redigert av: Braqua på 2002-02-05 02:11 ]

Lenke til kommentar

hmmm,med min cnps 5000 kommer jeg nesten aldri over 50 C, selv med den fanmate'n stilt så lavt som mulig

Festemekanismen på cnps5000 er jo litt spesiell, men hvis du følger instruksjonene nøye(og tar deg GOD tid) så går d greit. Er du sikker på at du har god kontakt mellom cpu og kjøler?

Jeg ville ha remontert den så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Men jeg skrudde først i de fire "gull" skruene helt fast til mobo'n.. slik at de fire satt først i mother boardet. Så tok jeg i bruk g00p, satte kjøleren på og monterte den så godt som mulig til de fire skruene. Deretter satte jeg på vifta (som jeg forøvrig måtte sende til microplex og fikk en ny tilbake UTEN grill). Men det skulle da være riktig skrudd på isåfall? Og grillen kan da ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar

Send ei mail til den norske distributøren.

Eg kjøpte min 5000 hos netconnection, men god service fekk eg hos 3dfxcool, som e distributøren i norge (dei sendte meg faktisk heilt ny kjøler....sjølv om eg ikkje hadde kjøpt han der)

Det har vore nokre problemar med ein serie av 5000 produksjonen

Lenke til kommentar

SinTwo: "Du sier: Men jeg skrudde først i de fire "gull" skruene helt fast til mobo'n.. slik at de fire satt først i mother boardet. Så tok jeg i bruk g00p, satte kjøleren på og monterte den satte kjøleren på og monterte den så godt som mulig til de fire skruene. ".

Har du strammet skruene veldig hardt? Skruene du skruer fast selve ribben med skal være strammet slik at hode på skruen ligger likt med ribben(Plasten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...