Tmz Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Hei, jeg har vært lærling i et firma ifra sommeren 2008, og lærlingsperioden skulle egentlig vare ut til julen 2010. Pga mye tull fra opplæringskontoret fikk jeg ikke gått opp til fagprøve før i mars, og fikk derfor "utsatt" lærlingperioden. Har jeg i denne perioden etter jul egentlig krav på montørlønn? iom at lærlingsperioden egentlig er over. Men det er lønnen jeg fikk nå i mars jeg egentlig stusser mest på. Jeg hadde siste arbeidsdag i dag, altså den 18.03.11 og får derfor ikke lønn for hele måneden. Men de siste 5 dagene har jeg jo hatt fagbrev og derfor skal jeg vel ha elektrikkerlønn de siste dagene? Som lærling hadde jeg 135,50 i timen og når jeg ganget det opp med de 14 arbeidsdagene som har vært i mars stemte det ganske nøyaktig med hva jeg hadde fått utbetalt. Så det jeg egentlig lurer på er følgene: - Som ferdig utdannet elektrikker, hva har jeg krav på? elektrikkerlønn eller montørlønn? - Har jeg rett på montørlønn i den utsatte lærlingperioden? det som går utover det som stod i kontrakten. - Feriepenger for ifjor og i år, kan jeg få det utbetalt når jeg slutter eller må jeg vente helt til neste år for å få de jeg har tjent opp i år? Trodde egentlig lønna lå en måned på etterskudd jeg, men det er kanskje litt forskjellig? Lønningene er satt bort til en annen bedrift så hadde vært fint å vite hva jeg faktisk har krav på før jeg tar meg en prat med dem, takker for alle svar. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Slik det har fungert der eg jobber får man etterbetalt fagarbeiderlønn fra den tiden der læretiden er utgått fram til man tar fagbrevet. Du skal ha fagarbeider lønn hvertfall fra den datoen du har bestått fagbrevet. Og etter min kunnskap fra den dagen du skulle hatt bestått hvis det ikke var for rot. Hvis ikke tjener jo bedriften på rotet. Hva forskjellen på montørlønn og elektrikerlønn er må du nesten forklare. Feriepenger er opp til bedriften din å velge hva de gjør. De plassene eg har jobbet har eg fått disse pengene med en gang eg sluttet. Men det er ikke et krav man har. Forskudd og etterskudd varierer. Eg har for eksempel 15 dager forskudd og 15 dager på etterskudd. Mens overtid selvsagt kommer om man har skrevet timene i tide. Så tror eg ville spurt bedriften din om dette, da det meget mulig er en feil. Og blånekter de å betale deg full lønn for perioden etter opprinnelig fagprøvedato så tar du enkelt og greit en telefon til fagforeningen din (el &it?) så kan de svare hva du har krav på. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Så med andre ord skulle jeg hatt fagarbeiderlønn ifra jul iom at det var da lærlingperioden egentlig var ferdig? Men om jeg hadde bestått fagprøven til jul hadde jeg mest sannsynelig vært uten jobb i de 3 månedene jeg nå fikk jobbe da.. Så bedriften har egentlig vært litt greie der og latt meg jobbe. Var meldt opp til fagprøve i god tid, så det er ikke grunnen til at det ble surr. Tok vanlig elektrikker fagprøve, men jobber på en industrifabrikk, arbeidsgivern min ville ha få meg til å ha fagprøven på jobb istedet for i en bås på et opplæringskontor, mens opplæringskontoret nektet, derfor ble det mye tull.. Jeg har jo som sagt fått lærlinglønn alle de tre månedene i tillegg til den uka jeg faktisk har hatt fagbrev. Når etterbetales dette da? jeg har ikke fått noe som helst beskjed om dette ihvertfall. Skal ta en prat med sjefen etterpå, men vet liksom helt hvem jeg skal gå til ettersom han ikke har noe med lønninga å gjøre, er ganske stor bedrift (rundt 350 ansatte). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Personalansvarlig. Men slett ikke sikkert du har krav på noe som helst. Snakk med fagforeningen først, da vet du hva du har krav på. Lenke til kommentar
Stigi81 Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg vet ikke hva du har krav på og ikke, men vet at flere elektrikerfirmaer opererer med hjelpearbeider-lønn i perioden fra du opprinnelig skulle tatt fagbrevet, og til du tok fagbrev. Men vet ikke om dette er et krav eller bare vanlig praksis hos noen firma. Hjelpearbeiderlønn blir jo fort en del mer enn lærlinglønna Etter at du har bestått fagbrevet burde du vel hatt fagarbeiderlønn.. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Hjelpearbeider lønn er ikke mer enn lærlingelønna i siste del av læretiden. Så det er lite å hente der. 80% begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå